5 onderwerpen die je moet bespreken met je tiener
Het behoeft eigenlijk nauwelijks uitleg dat het heel belangrijk is dat ouders een gids en begeleider zijn voor hun kinderen. Om verschillende redenen is de pubertijd in het bijzonder een periode waarin begeleiding essentieel is. Hier zijn vijf onderwerpen die we aanbevelen om met je tiener over te praten.
Het leven van een tiener wordt geplaagd door veranderingen en onzekerheden. Ze beginnen zichzelf veel dingen af te vragen. Er is niemand beter dan de ouders om hen te begeleiden in deze moeilijke, verwarrende tijd.
We hebben er allemaal doorheen moeten gaan. Tijdens onze tienerjaren hadden we allemaal twijfels of problemen en we wisten vaak niet goed tot wie we ons konden wenden.
Was dat omdat we geen vertrouwen hadden in onze relaties met onze vrienden of familie? Nee, dat was het niet. Het was gewoon omdat er bepaalde problemen waren die ons in verlegenheid brachten. En we dachten dat we het dan misschien maar beter voor onszelf konden houden.
De pubertijd is een belangrijke fase voor je tiener
Communicatie tussen ouders en kinderen is van vitaal belang tijdens de pubertijd. Het is een belangrijke fase in hun ontwikkeling, een fase waarin hun sociale contacten zich vermenigvuldigen (zowel met vrienden als met eerste afspraakjes).
Ze beginnen aan een reis met veel nieuwe ervaringen, zoals het veranderen van school of een ander team of groep.
Logischerwijs kunnen al deze ervaringen hen vaak in de war brengen over welke kant ze op moeten gaan. En dat is waar de ouderfiguur moet verschijnen om hen een helpende hand te bieden.
5 onderwerpen waar je met je tiener over moet praten
Als we vijf onderwerpen moeten samenvatten die in deze fase van het leven van je kind niet onaangeroerd zouden moeten blijven, zouden we de volgende noemen:
Seksualiteit
Dit is een onderwerp dat veel twijfels oproept. Hoewel het het moeilijkst is om het hoofd te bieden, is praten over seks met je kind gelukkig geen taboe meer. Seksuele voorlichting begint thuis. Het is echt belangrijk dat je kind meer waarde hecht aan jouw advies dan dat van zijn vrienden.
Seks is natuurlijk onvermijdelijk een onderwerp dat naar voren komt in gesprekken met leeftijdgenoten. Ze zullen het op tv of op internet zien. Het is belangrijk om hen wat waarheid te geven temidden van zoveel desinformatie.
Vriendschappen
De pubertijd is een tijdperk van conflicten. We raken vrienden kwijt en we maken veel nieuwe vrienden. Tijdens deze leeftijd zal het kind leren wie hij kan vertrouwen en hoe hij zich moet gedragen.
Je kunt met ze praten over je eigen ervaring. Het is goed voor hen om te horen wat jij hebt meegemaakt. Het zal ze helpen om te leren manoeuvreren in de wereld die ze net op eigen benen beginnen te verkennen.
Verantwoordelijkheden
Je kind doorloopt een fase waarin verantwoordelijkheden steeds belangrijker worden. Ze kunnen zelfs hun eerste ervaring met een baan hebben. Daarom is het aan jou om hen te begeleiden. Licht hen in over de noodzaak om verplichtingen, die ze zijn aangegaan, na te komen.
Een te grote toegeeflijkheid is geen goede strategie omdat het hen in de toekomst alleen maar slechte gewoonten zal geven.
Waarden
Het leren van waarden en normen is een proces dat al moet beginnen in de kindertijd. Als ze tieners worden, beginnen ze alleen hun weg te zoeken; ze geloven dat ze het op hun eigen manier kunnen doen.
Je kunt nu de vriendelijkheid, het respect, de verdraagzaamheid en andere waarden zien die ze van huis uit hebben meegekregen. Praat met je tiener om hem in alledaagse situaties te begeleiden.
Geld
Met verantwoordelijkheden komt ook geld. Dit levert ook voordelen op. Daarom moeten we onze tieners leren hoe dingen op waarde te schatten. We moeten ze leren dat ze zich zullen moeten inspannen als ze hun doel willen bereiken. Er kunnen conflicten of geschillen ontstaan, maar met een goed gesprek zul je een grote hulp voor hen kunnen zijn.
Tips om succesvol met je tiener te communiceren
Geduld
Hoewel je misschien de beste bedoelingen hebt en denkt dat je al hun problemen met een gesprekje (of monoloog) van vijf minuten kunt oplossen, zet ze niet onder druk. En als ze niet bereid zijn om jou te vertellen wat er is gebeurd, forceer ze dan niet.
Het is belangrijk voor hen om te weten dat je beschikbaar bent. Ze zien jou als de persoon tot wie ze zich kunnen wenden voor bemoediging en hulp.
Luister eerst
Denk aan de zin: “We hebben twee oren en slechts één mond om meer te luisteren en minder te praten.” Het is belangrijk voor het kind om zich te uiten. En dan, wanneer de tijd rijp is, kunt jij je aanbevelingen doen en zeggen wat je denkt dat het beste is om te doen.
Dit werkt alleen als je je orders niet oplegt zonder echt begrepen te hebben wat je kind je heeft verteld.
“Een ouder die luistert, is een ouder waarnaar wordt geluisterd”
Observeer
Kijk naar hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen, luister naar hun toon. Tieners kunnen extreem expressief zijn door hun gebaren, zonder het te beseffen. Als je ze correct interpreteert, kunnen ze je de ware betekenis van hun woorden vertellen.
Voorzichtigheid
Stel je vragen met een zekere voorzichtigheid. Kies je woorden zorgvuldig. Een verkeerd gebruikte term of een invasieve vraag kan al het vertrouwen dat je hebt opgebouwd, weggooien.
Een toegewijde ouder kan een grote hulp zijn voor zijn kinderen tijdens het doorlopen van al hun fasen. Wees niet bang voor een dialoog, maar dwing het ook niet af.
Maak gebruik van de gelegenheden die zich voordoen om met je tiener te praten. Zo kun je ze, beetje bij beetje, alle adviezen geven die je te bieden hebt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Faber, A., & Mazlish, E. (2006). Cómo hablar para que los adolescentes escuchen y cómo escuchar para que los adolescentes hablen. Barcelona: Medici.
- Estévez, E., López, E. E., & Ochoa, G. M. (2007). Relaciones entre padres e hijos adolescentes (Vol. 3). Nau Llibres.
- Estévez López, E., Musitu Ochoa, G., & Herrero Olaizola, J. (2005). El rol de la comunicación familiar y del ajuste escolar en la salud mental del adolescente. Salud mental, 28(4), 81-89. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=
- Jiménez, Á. P., & Delgado, A. O. (2002). Comunicación y conflicto familiar durante la adolescencia. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 18(2), 215-231. https://revistas.um.es/analesps/article/view/28421