Redenen om je kind niet langer te vertellen dat het zich moet 'gedragen'
“Wees braaf” of “gedraag je” zijn de meest gehoorde zinnen uit de kindertijd, omdat veel ouders het in verschillende omstandigheden tegen hun kinderen zeggen. Zowel moeders als vaders willen het beste voor hun kinderen. We verwachten ook dat ze zich overal zo goed mogelijk gedragen. Maar houden we echt rekening met hun leeftijd wanneer we deze verwachtingen over hun gedrag creëren?
Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat het voor kinderen een beetje ingewikkeld kan zijn om deze uitdrukking te begrijpen. Het is van toepassing op zoveel contexten dat het advies dat in deze twee woorden is samengevat niet duidelijk genoeg is .
Als je wilt weten hoe je beter met je kind kunt communiceren en kunt uitdrukken wat je van hen verwacht op het gebied van hun gedrag, nodigen we je uit om dit artikel te lezen.”
“Gedraag je”, een vage lijnaanduiding
In veel gevallen spreken we ons kind aan met het klassieke “gedraag je”. We hebben zelfs de neiging om er een soort straf of beloning aan toe te voegen, zoals “als je je niet gedraagt, mag je geen tv kijken” of “als je je gedraagt, krijg je een snoepje”.
In beide gevallen kan het moeilijk zijn voor een kind om de grenzen of aanwijzingen die we proberen aan te geven te onderscheiden. Het onderscheid tussen goed en kwaad wordt vaag wanneer elke situatie een specifiek gedrag rechtvaardigt. Met andere woorden, het bijwonen van een kinderfeestje is niet hetzelfde als het bijwonen van een doktersafspraak, net zo min als gedrag thuis of op school.
Dus voordat we zeggen “gedraag je”, moeten we in gedachten houden dat elke gebeurtenis een bepaalde houding vereist. Maar er is nog een andere factor: we moeten ons bewust zijn van de levensfase waarin het kind zich bevindt . Vaak is wat voor ons slecht gedrag is, voor hen de enige manier om hun gevoelens te uiten. uitdrukken
Wat te doen in plaats van je kind te vragen zich goed te gedragen
Allereerst zou het het beste zijn om niet meer te vragen zich goed te gedragen en die typische zin te vervangen door een specifieke uitleg . Dit in overeenstemming met wat voor elke gelegenheid gerechtvaardigd is.
Met andere woorden, je moet duidelijker zijn en meer uitleg geven over het scenario waarin je kind zich zal bevinden, de reden waarom het daar zal zijn en wat het in die context wel of niet moet doen.
Ten tweede kunnen we ons kind een reeks suggesties geven over wat hij het beste kan doen in bepaalde situaties .
Dit zal de communicatie versnellen, de band versterken en de relatie met je kind transparanter en positiever maken. Vergeet tot slot niet om een duidelijke toon te gebruiken wanneer je dit alles uit . Hierdoor zal je kind zich zekerder voelen en meer vertrouwen hebben in wat je zegt.
Want “gedraag je” heeft vaak een dreigende connotatie, wat in geen geval gunstig is.
Hoe je tegen je kind kunt praten
Hier zijn een paar voorbeelden van wat je tegen je kind kunt zeggen als je wilt dat het zich beter gedraagt:
- “We gaan je tante bezoeken. Ik wil dat je voorzichtig bent met de decoraties die je probeert aan te raken. Bedenk dat dit heel belangrijk voor haar is en dat je beter niets kapot kunt maken. Daarom neem ik wat notitieboekjes voor je mee en wat krijtjes om mee te tekenen als je je verveelt.
- “Nu ga ik je naar school brengen. Denk eraan om goed op te letten wat de juf zegt en om haar niet te onderbreken, kun je beter wachten tot speeltijd om met je vriendjes te praten”.
Zoals je ziet, zijn dit het soort gesprekken die je met je kind kunt voeren om je verwachtingen te laten zien en ze te begeleiden in hun sociale ontwikkeling. Vermijd het “gedraag je” en geef je kind beknopte en eenvoudige hulpmiddelen als je wilt dat hij zich gaat gedragen .
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Nelsen, J,. (2007) Cómo educar con firmeza y cariño. Editorial: Medici
- Farkas, C. (2014). Gestos que hablan: Aprendiendo a comunicarse con nuestros niños. Ediciones UC.
- Vila Mendiburu, I. (2000). Enseñar a convivir, enseñar a comunicarse. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura.