Is leren door osmose mogelijk en wat is het eigenlijk?
Als we het hebben over leren door osmose, bedoelen we leren dat op een natuurlijke manier plaatsvindt, terwijl we het met anderen delen. Er zijn veel manieren waarop kinderen kunnen leren, niet alleen in de klas. Elke vorm van leren is valide als deze past bij de gestelde leerdoelen, het opleidingsniveau en de behoeften en kenmerken van degenen die leren.
Er zijn echter bepaalde vormen van leren die minder bekend zijn. Dat maakt ze echter niet minder effectief of minder noodzakelijk. Dat is het geval bij leren door osmose. Blijf lezen om meer te ontdekken.
Is leren door osmose mogelijk?
Velen van jullie hebben misschien met een vleugje sarcasme en twijfel wel eens gehoord over leren door osmose. Maar ondanks de scepsis is het voor kinderen mogelijk om door osmose te leren. Osmose is een wetenschappelijk term die verwijst naar de diffusie die plaatsvindt tussen twee vloeistoffen of gassen die zich kunnen vermengen over een semi-ondoordringbaar membraan. Met andere woorden, de wederzijdse invloed tussen twee elementen die in contact staan met een ander.
Daarom is leren door osmose leren op basis van de wederzijdse invloed van twee individuen. Leren door osmose is dus een vorm van leren gebaseerd op de observatie en imitatie van het gedrag en de mogelijkheden van anderen. Het komt van nature voor in een breed scala van contexten, zowel academisch als alledaags, en niet altijd bewust.
Leren van de omgeving en van anderen
Als leren door osmose gebaseerd is op contact met anderen, dan gaat het natuurlijk om dagelijks leren op basis van praktijk en ervaring. Dit betekent leren van de omgeving en van de manier waarop mensen zich daarin gedragen. De omgeving waaruit we codes en overtuigingen, gedrag en kennis leren, evenals manieren om met elkaar om te gaan en te spreken.
Dus, afhankelijk van de kenmerken van de omgeving, leren we het een of het ander. Er zijn omgevingen die meer stimulerend zijn dan andere. Op dezelfde manier zijn er mensen die interessanter zijn en anderen die onaardiger zijn.
Er zijn zelfs contexten waarin we het gevoel hebben dat we er gewoon niet bij passen. Dus in elke omgeving, zelfs de meest onbeduidende, leren we bewust en onbewust altijd iets nieuws. Daarom leren we in elke concrete omgeving vaardigheden en gedrag en vergroten we onze kennis.
Af en toe leren we echter ook vooral overtuigingen en houdingen af. Met andere woorden, in een scala aan verschillende omgevingen en in contact met anderen leren we zowel goede als slechte dingen die helpen om te vormen wie we zijn als mensen.
De belangrijkste kenmerken van leren door osmose
De belangrijkste kenmerken van leren door osmose zijn de volgende:
- Het vindt plaats in zeer uiteenlopende settings en door middel van contact en interactie met anderen.
- Leren door osmose betreft leren op basis van het observeren van andermans gedrag. Bijvoorbeeld, ouders, opvoeders, vrienden, personages uit televisie en films, sociale media, enz.
- Het leidt tot imitatie en herhaling, of afwijzing, als middel om nieuwe kennis te internaliseren. Bijvoorbeeld, waarden, gedrag, gebaren, codes, manieren van praten, enz.
- Het is leren dat op een natuurlijke manier plaatsvindt. Hoewel het ook in het kader van formeel onderwijs kan voorkomen, vindt het informeel en niet altijd bewust plaats.
Het belang van setting en een volwassen figuur bij deze vorm van leren
Net als elke andere vorm van leren, is leren door osmose een aanvulling en moet het worden aangevuld met andere soorten leren. Omdat dit type leren zo nauw verwant is aan de omgeving, zijn gunstige omgevingen belangrijk bij het produceren van significant leren. Daarom, als we verwijzen naar de opvoeding van kinderen en adolescenten, is de rol van ouders en opvoeders van fundamenteel belang bij het creëren van gunstige omgevingen.
Volwassenen moeten hun kinderen de weg wijzen, begeleiden en oriënteren bij de interpretatie en herinterpretatie van de omgevingen waarin ze opgroeien en zich ontwikkelen.
Slotoverweging
We moeten erop wijzen dat leren door osmose een vorm van leren is die onvermijdelijk is. Het komt voor in elke situatie of context, in elke ervaring die een persoon heeft. Het omvat constant dagelijks leren dat, als het wordt geproduceerd in een positieve en stimulerende omgeving met buitengewone mensen, echt transformerend kan zijn.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Díaz Vicario, A. y Gairín Sallán, J. (2014). Monográfico: Entornos escolares seguros y saludables. Algunas prácticas en centros escolares de Cataluña. Revista Iberoamericana de Educación, nº 66, pp. 189-206. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie66a12.pdf
- Bower, G. H y Hilgard, E. R. (2007). Teorías del Aprendizaje. Editorial Trillas. México.