Het verband tussen emotionele banden en muzikale objecten
Volgens onderzoek is er een relatie tussen emotionele banden en muzikale objecten als het gaat om moeders en baby’s. Waarom komt dit voor? Dat vertellen we je in het onderstaande artikel.
Maar voordat we dat doen, moeten we een belangrijk punt maken. Het bestaan en de ontwikkeling van deze banden hangen namelijk sterk af van de communicatie en het soort interactie dat plaatsvindt tussen baby’s en hun belangrijkste verzorgers. In het bijzonder die welke plaatsvinden tijdens de eerste levensmaanden van een baby.
“De enige onbreekbare band op aarde is die tussen een moeder en haar baby.”
– Anoniem -.
De relatie tussen emotionele banden en muzikale objecten
Muzikale objecten voor baby’s – maracas, rammelaars, xylofoons, enz. – zijn een didactisch middel dat vaak gebruikt wordt om hun cognitieve ontwikkeling te stimuleren. Maar tegenwoordig weten we ook dat ze ideaal zijn om zinvolle communicatieve uitwisselingen tussen moeder en kind tot stand te brengen.
Dit is precies wat een studie van de Autonome Universiteit van Madrid (Engelse link) aantoont. In deze studie analyseerden de onderzoekers de interactief-muzikale dynamiek tussen een reeks moeders en 2-maanden oude baby’s. Tijdens hun observaties hielden ze de volgende drie dimensies in gedachten:
- Ritmische en metrische structuur.
- Muzikale organisatie.
- Andere muzikale parameters.
De bevindingen van deze studie
De onderzoekers constateerden een verschil wanneer moeders een of ander muzikaal object in hun interacties met hun baby’s opnamen. In die gevallen reageerden de baby’s namelijk actiever en hadden ze meer aandacht. Daarom was de communicatie tussen hen groter en werd hun emotionele band sterker.
De onderzoekers deden hun observaties in een vertrouwde, alledaagse omgeving. Bovendien gaven ze de moeders slechts één aanwijzing over hoe ze het ontvangen muziekobject moesten gebruiken. Daarom konden ze vrij handelen zonder de conditionering van externe factoren.
Het onderzoeksteam bevestigde in het licht van deze natuurlijke waarnemingen het volgende:
“De moeder communiceerde met de baby over en via de maraca met behulp van een grote verscheidenheid aan muzikale middelen. Wat daarvan opvalt, is de manier waarop de moeder een duidelijke ritmische en metrische structuur opbouwde, die in de loop van verschillende sequenties een steeds complexere muzikale organisatie mogelijk maakte. Beetje bij beetje voegde de moeder nieuwe muzikale componenten toe, waarbij ze de aanvankelijke voorstellen op een nieuwe manier herstructureerde en interactieve middelen afwisselde .”
Na deze bevindingen gaan de onderzoekers door met hun onderzoek met de bedoeling hun steekproefbasis te verbreden. Tegelijkertijd willen ze het verschijnen van deze zelfde gedragingen bestuderen bij kinderen tussen 0 en 3 jaar.
Het belang van muzikale objecten in de ontwikkeling van baby’s
Muzikale objecten maken het mogelijk een rijke en stimulerende omgeving te creëren voor de ontwikkeling van zuigelingen. Dit gebeurt op sensorisch, motorisch en communicatief niveau.
Vanaf het moment dat kinderen heel klein zijn, leren ze zich te verhouden tot en te reageren op muzikaal speelgoed. Daarom kunnen deze objecten, net als de bovenstaande studie bevestigt, zeer nuttig zijn voor moeders. Dat komt omdat ze dienen als hulpmiddel ter ondersteuning van de communicatie die moeders met hun pasgeborenen tot stand proberen te brengen.
En dit kan dus een positieve invloed hebben op het ontstaan van sterke, gezonde emotionele banden. Banden die fundamenteel zijn voor de algehele ontwikkeling van een kind.
“We kunnen leven zonder religie en meditatie, maar we kunnen niet overleven zonder menselijke genegenheid.”
– Dalai Lama -.
Kortom, volgens het huidige onderzoek kunnen we concluderen dat er een positieve relatie bestaat tussen emotionele banden en muzikale voorwerpen. Waarom zou je daarom niet profiteren van deze objecten en ze vaak gebruiken tijdens de interactie met je baby?
De volgende keer dat je op het punt staat met je baby te communiceren, pak dan een rammelaar of een ander speeltje dat geluid maakt. Gebruik het om contact te maken met je kleintje, in de wetenschap dat jullie daardoor een diepere band kunnen delen en elkaar beter kunnen begrijpen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Alessandroni, N., Moreno-Núñez, A., Rodríguez, C., & Del Olmo, M. J. (2019). Musical dynamics in early triadic interactions: a case study. Psychological Research, 1-17. https://link.springer.com/article/10.1007/s00426-019-01168-4