Het belang van mentale weerbaarheid bij kinderen
Mentale weerbaarheid betekent het vermogen om moeilijke momenten onder ogen te komen en er sterker uit te komen, ondanks de tegenslag. Je kinderen op jonge leeftijd al mentale weerbaarheid leren kan ervoor zorgen dat ze progressieve autonomie ontwikkelen.
Onderzoekers van het Minnesota Department of Health stellen dat weerbaarheid het resultaat is van negatieve ervaringen en beschermende factoren. Dit klinkt misschien complex, maar we zullen het hieronder duidelijker uitleggen.
Kinderen mentale weerbaarheid leren en het toepassen in het dagelijks leven
Het is niet ongewoon om personen of families te leren kennen die extreem moeilijke momenten hebben meegemaakt. Toch zijn ze er doorheen gekomen. Aan de andere kant heb je misschien ook vrienden en familie gezien die bij de kleinste tegenslagen hun hoofd al laten hangen. Maar, wat zorgt voor dit verschil?
Er zijn ongetwijfeld genetische, sociale en persoonlijke factoren die een rol spelen in dit verschil. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat de beslissende factor mentale weerbaarheid is.
In de natuurkunde is weerbaarheid “de vaardigheid van een substantie om zijn oorspronkelijke vorm terug te krijgen nadat het gebogen, uitgerekt of ingedrukt is,” (Cambridge Dictionary).
Als het gaat om mentale weerbaarheid bij mensen verwijst het naar “de vaardigheid om weer gelukkig, succesvol, etc. te zijn nadat er iets moeilijks of slechts gebeurt is,” (Cambridge).
Mentale weerbaarheid: maakt het ons anders?
Twee families die moeten leven met het verlies van een kind rouwen heel anders. De eerste familie valt bijvoorbeeld uit elkaar door de situatie. De andere familie lukt het echter misschien wel om in de andere fases van rouw te komen, zoals:
- Woede
- Verdriet
- Acceptatie
Je kinderen mentale weerbaarheid leren: een pad naar verandering
Het blijkt dus dat weerbaarheid een belangrijke factor speelt in de manier waarop een persoon naar problemen kijkt en ze oplost. De factoren die weerbaarheid motiveren zijn onder andere:
- Zelfvertrouwen
- Een goed zelfbeeld
- Spiritualiteit
- Een goed gevoel voor humor
Mentale weerbaarheid wordt vaak als levensvaardigheid gezien. Het was erg belangrijk in het afgelopen decennium en blijft ook nu een belangrijke rol spelen. Dit betekent echter niet dat weerbaarheid een universele oplossing is voor alle problemen. Het is een essentiële vaardigheid die we aan moeten moedigen in ons gezin en in de klas.
Conclusie
Mentale weerbaarheid is de vaardigheid die een persoon bezit om over problemen heen te komen en sterker te worden na tegenslagen. Bepaalde biologische en aangeboren factoren spelen een rol. Het goede nieuws is echter dat mentale weerbaarheid iets is dat mensen kunnen leren en begrijpen.
Juan de Dios Uriarte, van de afdeling ontwikkelingspsychologie en de Masters of Education School in Bilbao, Spanje, zegt het volgende:
“School kan een context zijn voor de integrale ontwikkeling en motivatie van weerbaarheid voor alle studenten, benadeeld of niet, als het verder kan kijken dan alleen de cognitieve functie van leren. […] Door dit te doen, zal het een plek voor communicatie worden, wat alle studenten de kans geeft om positieve banden op te bouwen, die in sommige gevallen negatieve ervaringen in andere sociale contexten minder erg kunnen laten lijken.”
– Juan de Dios Uriarte-
Met dit in gedachten is het aanmoedigen van docenten, gezondheidsprofessionals en ouders om mentale weerbaarheid aan te leren een uitdaging die het waard is.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Uriarte, Juan de Dios. (2006). CONSTRUIR LA RESILIENCIA EN LA ESCUELA. Revista de Psicodidáctica [en linea] 2006, 11 (Sin mes) http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17514747002 ISSN 1136-1034.
- www.health.state.mn. (n.d.). Minnesota Department of Health. https://www.health.state.mn.us/communities/mentalhealth/community.html