3 activiteiten om te helpen pesten te voorkomen

9 november 2019
Om pesten op school te voorkomen, is het uitvoeren van groepsactiviteiten in de klas een must. Hieronder lichten we drie uitstekende opties gedetailleerd toe.

Leerlingen brengen het grootste deel van hun schooldag in hun gebruikelijke klaslokalen door. Het is daarom van fundamenteel belang om in deze context pesten te voorkomen. Om deze reden hebben we het volgende artikel samengesteld waarin we 3 groepsactiviteiten toelichten om pesten te voorkomen.

Hard werken om pesten op school aan te pakken is een zeer relevante stap op weg naar betrokkenheid op school. Met andere woorden, de afwezigheid van pesten maakt het voor alle soorten leerlingen meer mogelijk om hun sociale en leervaardigheden met succes te ontwikkelen.

Het belang van klasactiviteiten om pesten te voorkomen

Om het pestprobleem op te lossen, spelen scholen een fundamentele rol bij zowel de interventie als bij preventie. Het is daarom belangrijk dat scholen activiteiten uitvoeren die het doel hebben om het pesten op school te verminderen of elimineren. Preventie is namelijk de eerste stap om dit sociale en academische probleem uit te roeien.

Hieronder geven we een gedetailleerde beschrijving van drie groepsactiviteiten om pesten te voorkomen.

3 activiteiten om te helpen pesten te voorkomen

Kom tot een overeenstemming over regels voor het naast elkaar bestaan

Pesten op school

  • Stimuleren van groepsgevoel.
  • Een goed klimaat voor academische co-existentie aanmoedigen.
  • Reflecteren op gedrag op school.
  • Een groep oprichten en individuele betrokkenheid bij het volgen van de regels.

Om deze activiteit voor het voorkomen van pesten in de praktijk te brengen, moeten leraren de volgende stappen volgen:

  1. Vraag de kinderen om te brainstormen en regels te bedenken die ze het hele jaar door in de klas toe moeten passen. Laat ze hun ideeën daarna hardop met de rest van de klas delen.
  2. Zet hun suggesties op het bord.
  3. Geef elke leerling een leeg vel papier. Laat de leerlingen vervolgens de regels die zij het beste vinden voor het naast elkaar bestaan opschrijven.
  4. Tel het aantal stemmen en selecteer de 10 meest populaire regels voor het naast elkaar bestaan.
  5. Schrijf deze regels op een groot stuk posterbord en hang het ergens in de klas waar de leerlingen het kunnen zien.

Een oefening om overeenkomsten en verschillen te leren kennen

Soms vormen zich in een klas kleine groepen vrienden. Wanneer dit gebeurt, dan ontstaat er een sterke band tussen hen, maar ze leren hun andere klasgenoten niet erg goed kennen.

Met dat in gedachten is het doel van deze activiteit dat alle klasgenoten elkaar leren kennen, waardoor verbondenheid en groepsidentiteit worden gemaximaliseerd. In deze zin kunnen we zeggen dat de doelstellingen van de activiteit als volgt zijn:

  • Klasgenoten beter leren kennen.
  • Teamwerk en groepsgevoel aanmoedigen.
  • Zich bewust worden van het belang van hun eigen gevoelens en emoties, evenals die van anderen.
  • Bewustzijn over diversiteit vergroten.

Om de activiteit uit te voeren, moeten leraren de volgende taken overnemen:

  1. Deel aan elke leerling een vel papier uit en laat ze vervolgens op een reeks vragen over hun persoonlijke interesses en voorkeuren reageren.
  2. Verdeel de klas daarna in kleine groepen, zodat ze antwoorden kunnen vinden die ze gemeen hebben, zonder een van hun klasgenoten buiten te sluiten.
  3. Geef daarna elke groep een posterbord. Laat ze in één kolom de interesses en voorkeuren opschrijven die ze gemeen hebben. Laat ze vervolgens in de andere kolom hun verschillen opschrijven.
  4. Lees dan de antwoorden op de resulterende posterborden zonder te zeggen tot welke groep ze behoren. Op deze manier moeten de leerlingen proberen te raden welke antwoorden bij welke groep horen.

Presentatie en detectie van het concept van pesten

1 verdrietig gezichtjes en 3 pestende gezichten

Tegenwoordig is het gebruikelijk dat leerlingen het woord ‘pesten’ van de media, van volwassenen en van hun klasgenoten horen. En hoewel ze weten dat pesten in brede zin bestaat, hebben ze niet noodzakelijk een duidelijk idee van wat het werkelijk is.

Deze activiteit helpt leerlingen om meer over pesten te leren en echt te begrijpen wat pesten is. Om pesten te voorkomen, moeten we het namelijk eerst definiëren. De doelstellingen van deze activiteit tegen pesten zijn de volgende:

  • Informatie over het concept van pesten aan leerlingen verstrekken.
  • Leerlingen aanmoedigen om situaties van pesten op school te identificeren.
  • Maximaliseer samenwerken.

Om deze activiteit te implementeren, moet de leraar de volgende richtlijnen uitvoeren:

  1. Vraag de leerlingen eerst om zich in kleine groepen op te splitsen en met hun eigen definitie van pesten te komen.
  2. Presenteer hun definities hardop en schrijf ze vervolgens op het bord.
  3. Maak een gemeenschappelijke definitie op basis van de ideeën van de hele klas.
  4. Als leerlingen geen relevante details over het concept hebben vermeld, vul dan de definitie van de hele klas in.
  5. Schrijf de overeengekomen definitie van pesten dan op een posterbord en hang het samen met de klassenregels voor naast elkaar bestaan op.
  6. Deel 3 × 5 kaarten uit aan de leerlingen die verschillende situaties beschrijven. Laat de leerlingen dan aangeven of de situaties op hun kaarten in de categorie pesten vallen of niet. Hiermee kunnen leraren namelijk controleren of de leerlingen het concept hebben begrepen en pestsituaties kunnen detecteren.
  • Beane, A. L. (2006). Aulas libres de acoso. Barcelona: Editorial Grao de Irif, SL.
  • Gorbeña, L. (2011). Programas y estrategias para la convivencia escolar. Leioa: Ayuntamiento de Leioa.
  • Ortega, R. y Mora-Merchán, J. (1998). La Convivencia Escolar: qué es y cómo abordarla. Programa Educativo de Prevención de Maltrato entre compañeros y compañeras. Junta de Andalucía: Consejería de Educación y Ciencia.