De School of Intelligence van Augusto Cury
Augusto Cury is een Braziliaanse psycholoog en psychiater die de waarde van leraren opnieuw bevestigt. Volgens Cury is onderwijs namelijk het belangrijkste professionele collectief in onze samenlevingen. Docenten delen de verantwoordelijkheid om de intelligentie en creativiteit van hun leerlingen te onderwijzen.
In dit licht creëerde Cury de School of Intelligence, gebaseerd op zijn theorie over multifocale intelligentie, om jongeren de hoofdrolspelers van hun eigen verhalen te maken.
Volgens Cury falen de huidige scholen over het algemeen. Kinderen en tieners worden tegenwoordig voortdurend gebombardeerd door een overdaad aan informatie. Bovendien weten ze niet goed wat ze moeten doen met de informatie die ze krijgen. Dit constante bombardement dwingt hen vervolgens tot enorme inspanning en energie. Daardoor lukt het leerlingen niet om te leren.
“Er zijn geen moeilijke jongeren, maar eerder gebrekkig onderwijs.”
-Augusto Cury-
Het uitgangspunt: multifocale intelligentie
De basis van de School of Intelligence en, in het algemeen alle achtergronden eromheen, is Cury’s theorie van multifocale intelligentie. Deze theorie richt zich op het analyseren van de constructie van het denken in meerdere aspecten.
Na bijvoorbeeld publieke vernedering te hebben ondergaan, zal ons pijnniveau niet slechts één dimensie zijn, of ‘focus’, zoals Cury het noemt. Het zal echter eerder van meerdere factoren afhangen. Deze omvatten onze persoonlijkheid, onze stemming op dat moment, het soort vernedering, de plaats waar het gebeurde, enz.
Uiteindelijk analyseert de theorie van multifocale intelligentie het functioneren van de geest. Tegelijkertijd analyseert het de fenomenen die emoties construeren. Daarbij biedt het technieken voor de vorming van denkers en vaardigheden voor persoonlijke, sociale en professionele ontwikkeling.
Wat is de School of Intelligence van Augusto Cury?
In de woorden van Cury, bestaat de School of Intelligence uit een pedagogie die gebaseerd is op de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden (Engelse link), samen met kennis van de geest en gedrag.
In wezen leidt de methodologie van de School of Intelligence tot verbetering van het onderwijsleerproces. Tegelijkertijd heeft het tot doel de interpersoonlijke relaties te verbeteren door middel van het onderwijzen van emoties en de geest.
Verder ingaand op het sociaal-emotionele vlak, spreekt Augusto vervolgens over het belang van het opleiden van studenten in een emotionele rijkdom. Dit vereist creativiteit en gevoeligheid, evenals vaardigheden zoals empathie.
“Het vermogen om jezelf in andermans schoenen te verplaatsen om de pijn en behoeften van anderen waar te nemen en het vermogen hebben om crises om te zetten in constructieve kansen.”
-Augusto Cury-
De voordelen van de School of Intelligence
Daarom is de School of Intelligence een educatief programma dat meerdere voordelen biedt. Deze voordelen kunnen alleen plaatsvinden als er goede leraren zijn die zich inzetten voor hun roeping. Dus, wat zijn de voordelen van de School of Intelligence van Augusto Cury?
- Het omgaan met emoties en de ontwikkeling van intelligentie.
- Vaardigheden voor het opbouwen van gezonde relaties en het oplossen van conflicten.
- Het vermogen om pesten en middelenmisbruik te bestrijden en te voorkomen.
- Verbeteren van schoolprestaties en leren.
- Een creatieve geest.
- Verbeterde kwaliteit van leven voor allen die deelnemen aan het onderwijsleerproces. Met andere woorden, leerkrachten, ouders en natuurlijk de leerlingen.
Tot slot is de School of Intelligence van Augusto Cury een programma dat is ontworpen om te worden geïmplementeerd in onderwijsinstellingen. Het doel van de implementatie van dit programma is om een cultuur bij te brengen die emotionele intelligentie en mentale en sociale gezondheid ontwikkelt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Escola da Inteligência. Escola da inteligência. Educaçao Socioemocional. Recuperado de: https://escoladainteligencia.com.br/escola-da-inteligencia/
- Cury, A. (2016). El código de la inteligencia. Zenith. Buenos Aires: Argentina.
- Cury, A. (2012). Padres brillantes, maestros fascinantes. Zenith. Buenos Aires: Argentina.