Bibliotherapie en filmtherapie om kinderen te helpen genezen
Kinderen kunnen te maken krijgen met allerlei psychologische problemen. Angsten, gedragsproblemen en moeilijk beheersbare emoties ontstaan in de kindertijd en moeten niet over het hoofd worden gezien. In deze fase is het cruciaal om een goede begeleiding te krijgen en de instrumenten te verwerven om deze tegenslagen het hoofd te bieden voordat ze chronisch worden. In dit opzicht zijn bibliotherapie en filmtherapie voor kinderen uitstekende alternatieven.
Laten we niet vergeten dat verhalen lezen en films kijken activiteiten zijn waar kinderen van nature van genieten en die ze kunnen delen met hun referentievolwassenen. Maar behalve dat ze hen een moment van ontspanning bieden, zijn deze middelen ideaal om hun problemen uit te leggen en hen verschillende manieren te laten zien om ermee om te gaan. En door middel van deze fictieve personages kunnen waardevolle levenslessen worden geleerd.
Bibliotherapie en filmtherapie voor kinderen: wat zijn dit voor therapieën??
Bibliotherapie is een hulpmiddel met al een lange geschiedenis die begon in de jaren 1930. Het was William Menninger, een gerenommeerde Amerikaanse psychiater, die zijn patiënten het gebruik van fictie aanraadde om hun moeilijkheden beter te begrijpen en aan te pakken.
Sindsdien hebben talloze therapeuten er gebruik van gemaakt. Bovendien leidde dit, in lijn met de huidige tijd, tot de opkomst van filmtherapie.
In beide gevallen is het doel om fictieve verhalen te gebruiken om in te grijpen in psychologische problemen. Door de verhalen van personages in boeken en films te observeren, is het dus mogelijk om het probleem, de oorsprong ervan en de manieren om ermee om te gaan beter te begrijpen. Op deze manier kunnen kinderen zich identificeren met de hoofdpersonen en begrijpen hoe ze hun eigen situatie kunnen verbeteren.
Hoewel dit een middel is dat men gebruikt in psychotherapie met volwassenen, kan het ook bijzonder geschikt zijn voor kinderen. Dit komt omdat het een speelse component heeft die positief is om ze erbij te betrekken.
Hoe kunnen deze middelen kinderen helpen?
Bibliotherapie en filmtherapie bij kinderen bieden verschillende voordelen (Spaanse link). De belangrijkste zijn de volgende:
- Ze stellen kinderen in staat om zich begrepen en begeleid te voelen omdat ze zich identificeren met de personages in fictie. Soms, wanneer ze geconfronteerd worden met een moeilijkheid, kunnen ze het gevoel hebben dat ze de enigen zijn die er last van hebben. Als ze dan zien dat het iets is dat ook andere mensen overkomt, kan dat opluchting en vertrouwen geven.
- Het helpt ze om hun emoties onder woorden te brengen en ze beter te begrijpen. Op jonge leeftijd hebben kinderen nog geen grote emotionele woordenschat en kan het moeilijk voor ze zijn om te begrijpen wat ze voelen. Als je echter ziet hoe de hoofdpersonen hun situatie verwoorden en uitdrukken, wordt het voor hen gemakkelijker om te begrijpen wat er met hen gebeurt.
- Het kan ze ook helpen om de bron van hun ongemak te identificeren. Als de verhalen van de personages lijken op hun eigen leven, kunnen ze zien op welke delen van hun dagelijks leven het probleem invloed heeft.
- Ze zien verschillende manieren om met hun probleem om te gaan. Soms weten kinderen niet hoe ze moeten reageren op ingewikkelde situaties. In dit opzicht kunnen de personages als voorbeeld voor hen dienen. Het imiteren en zich eigen maken van de copingmiddelen die ze in films en boeken zien, kan heel nuttig zijn.
- Tot slot is het een goede gelegenheid om met hun ouders te delen hoe ze zich voelen. Het kijken naar die films of het lezen van die boeken met hun ouders biedt een kans voor open en voedende gesprekken over het probleem die anders misschien niet zouden plaatsvinden.
Bibliotherapie en filmtherapie gebruiken bij kinderen: wat te overwegen
Er zijn veel situaties bij kinderen die kunnen worden aangepakt door middel van bibliotherapie en filmtherapie. Bijvoorbeeld tegenzin om naar school te gaan, angst om alleen te slapen of jaloezie over de komst van een nieuw broertje of zusje.
Symptomen van angst of gedragsproblemen kunnen ook worden aangepakt. In feite is er wel een boek of film voor elk probleem. Maar om bruikbaar te zijn, moeten ze aan bepaalde criteria voldoen:
- Geschikt zijn voor de leeftijdscategorie van de kinderen. Op deze manier gebruiken ze een taal en een ritme dat hun aandacht trekt en dat ze gemakkelijk kunnen begrijpen.
- Ze moeten situaties uitbeelden die lijken op het leven van het kind. Hoe meer het verhaal van de hoofdpersonen lijkt op dat van het kind zelf, hoe makkelijker het kind zich ermee kan identificeren. Als de personages dezelfde leeftijd, hetzelfde geslacht, dezelfde etniciteit en dezelfde omstandigheden hebben, zullen ze effectievere rolmodellen zijn.
- Geef een passend voorbeeld. Houd in gedachten dat we willen dat het kind een referentie heeft om op terug te vallen. Daarom moet dit personage positief zijn en het gedrag modelleren dat we willen dat het kind zich eigen maakt.
Boeken en films die nuttig kunnen zijn
Zoals we al zeiden, kan elk boek of film die voldoet aan de bovenstaande parameters nuttig zijn. Dit zijn enkele voorbeelden die je kunt gebruiken:
- De film The King’s Speech, om kinderen met stotteren of dysfemie te helpen.
- Minions is een film die vooral positief kan zijn voor kinderen in het autismespectrum.
- Het kinderverhaal Ga weg, groot groen monster! helpt kinderen hun angst voor het donker te overwinnen.
- Ik heb vlekken is een kinderverhaal dat helpt om de huidaandoening vitiligo aan te pakken.
Boeken en films als spiegel voor kinderen
Kortom, films en boeken kunnen geweldige ondersteuning bieden bij bepaalde problemen van kinderen en zijn waardevolle hulpmiddelen. Fictieve personages kunnen dienen als een spiegel waarin kinderen zichzelf weerspiegeld zien en hen helpen hun problemen te overwinnen.
Soms maken ze deel uit van een interventie die wordt uitgevoerd door kinderpsychologen of zijn ze onderdeel van een suggestie van opvoeders. Ouders en opvoeders kunnen echter ook een beroep doen op dit hulpmiddel om hun kinderen te helpen alledaagse moeilijkheden te overwinnen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Aguilar Durán, L. A., & Depablo Marrero, I. D. (2020). Influencia de la biblioterapia sobre el perfeccionismo infantil. Revista de Psicología, 16(32), 24-45.https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/3244
- Flores Fernández, C., & Rioseco Vergara, M. P. (2020). La biblioterapia y sus contextos de uso en niños y en adolescentes. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 31(3), 1-17.
- Pérez Rego, D. (2021) Los cuentos que curan. Disponible en: https://loscuentosquecuran.com/