Gewicht verliezen na de zwangerschap

11 december, 2018
Na de bevalling willen alle moeders hun overtollige gewicht kwijt. Maar geniet eerst van je kleintje, heb geduld en neem de tijd om je oude figuur weer terug te krijgen.

Veel vrouwen dromen ervan om zwanger te worden, maar een hoop van hen maken zich druk over hun figuur nadat de baby geboren is. Hoe kan je op een gezonde manier gewicht verliezen na de zwangerschap? Hieronder vind je een aantal tips.

Het op de wereld zetten van een baby is zonder twijfel een geweldige ervaring. Echter, deze belangrijke gebeurtenis veroorzaakt wel enige zorgen, vooral met betrekking tot onze uiterlijke verschijning. We maken ons druk over hoe we er uit zullen zien na de zwangerschap en wat we zouden moeten doen om ons oude figuur weer terug te krijgen.

Heb geduld, accepteer je lichaam en geniet van je baby

Geduld zal je beste vriend moeten worden op het moment dat je jezelf een nieuwe levensstijl aan wil meten om gewicht te verliezen na de zwangerschap. Dit zal namelijk helpen om balans te creëren en gewend te raken aan je fysieke verschijning. Daardoor kunnen we de eerste maanden gewoon lekker genieten van onze baby.

Een goed eetpatroon en voldoende beweging helpen je op weg naar de gewenste resultaten. Wanneer je goed bent in het plannen van je tijd, zal het je helpen consistent te zijn en jezelf een helder doel voor ogen te stellen. 

Wanneer je de veranderingen van je lijf niet kan accepteren liggen stress, post-natale depressie en angst op de loer. Ze kunnen zorgen voor enorme stemmingswisselingen en eetbuien, waardoor je juist het tegenovergestelde bereikt.

Gewicht verliezen na de zwangerschap is een kwestie van geduld

Eet zorgvuldig wanneer je borstvoeding geeft

Het is belangrijk om ons ook te herinneren dat we gewicht zullen verliezen wanneer we borstvoeding geven. Dit is een gevolg van het feit dat dit proces veel energie kost. We moeten er dus voor waken dat we goed eten, omdat we hiermee ook onze baby voeden.

De sleutel tot succes met betrekking tot ons uiterlijk is het bewust bezig zijn met voeding en het vermijden van een laagcalorisch dieet. Deze voedingspatronen kunnen namelijk agressieve reacties uitlokken in je lichaam, wat indirect effect heeft op je baby wanneer je borstvoeding geeft.

Gewicht verliezen na de zwangerschap door borstvoeding

Nieuwe eetgewoontes

Het is belangrijk om nieuwe eetgewoontes te introduceren, daarom raden we het volgende aan:

  • Gebruik niet te veel vetten
  • Grill je groenten
  • Eet groenten en fruit
  • Blijf gehydrateerd
 Wanneer je deze tips volgt, zal je snel progressie zien in de veranderingen van je lichaam.

Voeding die we aanbevelen om je te helpen gewicht te verliezen na de zwangerschap:

  • Melk, ei en mager vlees geven je voldoende eiwitten die je zullen helpen gewicht te verliezen.
  • Groenten bevatten antioxidanten, die de werking van je lichaam optimaliseren.
  • Noten zitten boordevol vezels die constipatie tegengaan.
  • Granen geven je energie en zwakken angstgevoelens af.
  • Fruit houdt de weerstand hoog en verbetert je gezondheid.

Extra tips: gewicht verliezen na de zwangerschap

Hieronder vind je een paar tips. Neem deze in acht om je doelen te kunnen bereiken:

Vitamine supplementen

Het nemen van vitamines biedt het lichaam extra energie die nodig het nodig heeft om jouw nieuwe rol als moeder te ontwikkelen. Het extra innemen van calcium, ijzer en zink zullen benodigde brandstoffen zijn die je zullen ondersteunen tijdens deze belangrijke en mooie rol.

Water inname

Plotseling herstel en gewichtsverlies zullen de elasticiteit van de huid doen afnemen. Het kan er voor zorgen dat er striae onstaat. Het drinken van voldoende water zal de huid van binnenuit hydrateren. Het ondersteunt het normale functioneren van het lichaam, gaat cellulitis uit de weg en verbetert de gezondheid.

Lichamelijke beweging

Wandelen met je baby in de kinderwagen kan je ook talloze voordelen bieden. Het bevordert bijvoorbeeld de band met je kind en geeft je frisse lucht. Je pikt meteen wat zonnestralen mee en je kan je aanpassen aan het nieuwe leven wat jullie samen beginnen.

Zorg ervoor dat je minstens een uur per dag beweegt, wil je zorgen dat je gezondheid vooruit gaat. Oefeningen zoals yoga, pilates, bekkenbodem oefeningen, dansen of aerobics, zijn allemaal oefeningen die we na verloop van tijd intensiever kunnen gaan doen om ons figuur weer terug kunnen krijgen.

Geen paniek

Het lichaam moet uitrusten van de bevalling, zodat er geen trauma’s of complicaties ontstaan. Wacht geruime tijd met gewicht verliezen na de zwangerschap, om succes te kunnen boeken. 

Echter, wanneer we eenmaal klaar zijn om ons uiterlijk te verbeteren, moeten we er op letten dat we voldoende calorieën binnenkrijgen om ons lichaam opnieuw op te bouwen. Anders doen we onszelf en onze baby tekort.

  • Ahmed SH., Kharroubi W., Kaoubaa N., Zarrouk A., et al., Correlation of trans fatty acids with the severity of coronary artery disease lesions. Lipids Health Dis, 2018.
  • Christodoulides S., Dimidi E., Fragkos KC., Farmer AD., et al., Systematic review with meta analysis: effect of fibre supplementation on chronic idiopathic constipation in adults. Aliment Pharmacol Ther, 2016. 44 (2): 103-16.