Het belang om vanaf een jonge leeftijd gezond te eten

· 9 maart 2019
Als ouders is het onze verantwoordelijkheid dat onze kinderen leren hoe belangrijk het is om vanaf jonge leeftijd gezond te eten. Onze kleintjes moeten beginnen te begrijpen wat goede voeding tijdens de kindertijd betekent.

Het is belangrijk om vanaf een jonge leeftijd de basis te leggen om gezond te eten. Elke dag verschijnen er nieuwe programma’s om ouders betere voorlichting te geven over allerlei problemen over de opvoeding van kinderen, waaronder voeding.

Zowel in de gezinskern als in onderwijsinstellingen is voeding een centraal concept geworden. Bij sommige scholen maakt het zelfs deel uit van hun onderwijsprogramma. Dit komt omdat ze een gebalanceerd dieet in de ontwikkeling van kinderen als fundamenteel beschouwen.

Gezond eten vanaf jonge leeftijd betekent voedingsmiddelen eten van een goede kwaliteit. Het betekent zoveel mogelijk suikers en verzadigde vetten te vermijden.

Als gevolg hiervan zullen kinderen meer bedreven zijn in het kiezen van voedzaam voedsel. Ze zullen eerder geneigd zijn om junkfood te weigeren.

Natuurlijk zeggen we niet dat dit een gemakkelijke taak is om te volbrengen. Er zullen altijd obstakels opkomen. En dit roept bij ouders natuurlijk veel vragen op.

De eerste twijfel die bij de ouders opduikt, is waarom sommige kinderen meer eten dan andere. Het antwoord is dat kleintjes gewend zijn aan de zoete en relatief onveranderlijke smaak van melk.

Wanneer ze met hun aanvullende dieet beginnen, dan komen ze nieuwe en onbekende smaken tegen die anders zijn dan wat ze gewend zijn.

Hoe een goed voorbeeld van gezond eten voor onze kinderen te geven

Jongen heeft zin om te eten

Wanneer we onze kinderen over voeding leren, zoals met elke andere les in opvoeding, dan moeten we doen wat we zeggen. We kunnen niet van onze kinderen verwachten dat ze iets doen dat we zelf niet willen doen.

Vergeet niet dat de eerste stap naar een gezond voedingspatroon voor kinderen begint als ze baby’s zijn. Dit betekent dat we een goed voorbeeld moeten geven met onze eigen voeding.

Door een voorbeeld te stellen met onze eigen gezonde beslissingen, zullen we een goede basis leggen voor onze kinderen.

Gezonde eetgewoonten beginnen met het beschikbaar hebben van een grote verscheidenheid aan voedsel in huis. Dit helpt je opgroeiende kind aan veel verschillende smaken te wennen.

Specialisten raden aan om naast je kind te gaan zitten eten en hem te leren over de soorten voedsel die bij jullie thuis worden gegeten.

Aanbevelingen om vanaf jonge leeftijd gezond te eten

Als je kind weigert om al het voedsel dat je aanbiedt te eten, verlies dan geen hoop en word niet boos. Met een beetje geduld en tolerantie zal je kind zich zeker beetje bij beetje aanpassen aan nieuwe smaken.

Sommige ouders gebruiken de techniek om hun kinderen een beetje te laten proeven van wat het gezin aan het eten is. In zekere zin versnelt dit het leerproces.

Als je bijvoorbeeld voedsel zoals worteltjes of ham aan het snijden bent, dan kun je je kind een klein beetje aanbieden zonder hem of haar te dwingen dit te eten.

Een andere truc is om verschillende kleuren in het eten te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld witte sauzen bereiden die zijn gemaakt met aardappelen, bloemkool of ui. Je kunt ook oranjekleurige crèmes met wortels of pompoen bereiden.

“Het is belangrijk om de introductie van nieuwe voedingsmiddelen uit alle voedselgroepen te respecteren, volgens het ritme dat is vastgesteld door de kinderarts van je kind.”

Een andere tactiek houdt in dat de kinderen zelf het voedsel mogen aanraken en manipuleren. Hierdoor kunnen kinderen wennen aan voedingsmiddelen en ermee vertrouwd raken.

Je kunt het bord ook op een aantrekkelijkere manier rangschikken.

Vergeet niet dat je kind alleen af en toe toegang mag hebben tot snoep. De reden hierachter is simpel.

Als je de inname van snoep door je kind niet onder controle houdt, dan komt er een tijd dat het toetje belangrijker wordt voor je kind dan de maaltijd zelf. En als gevolg daarvan zal je kind een hekel krijgen aan wat er vóór het toetje komt.

Meer tips om kinderen vanaf een jonge leeftijd gezond te leren eten

Jongen met een rode appel

Als je je kinderen leert om al op jonge leeftijd gezond te eten door een gezond, uitgebalanceerd dieet aan te bieden, dan help je ze dat ze een leven lang gezond blijven.

Een belangrijk advies is ook om je kind te laten stoppen met eten zodra hij of zij vol zit. Binnen bepaalde grenzen zullen kleine kinderen altijd eten totdat ze tevreden zijn. We moeten ze zelf aan laten geven wanneer dat is.

Het is waar dat voorkeuren en afkeur zich beginnen te vormen tijdens de borstvoeding. Als je kind bepaalde smaken afwijst, dan betekent dat nog niet dat hij of zij het nooit lekker zal gaan vinden.

Soms is het gewoon een kwestie van opnieuw proberen. Als je kind het eten de eerste keer niet lekker vindt, wacht dan een paar dagen en bied het hem opnieuw aan. Op het een of andere moment zal je kind het waarschijnlijk wel proberen.