Stimuleer je baby door met hem te spelen

Spelactiviteiten stimuleren zijn nieuwsgierigheid en ontwikkelen zijn psychomotorische vaardigheden.
Stimuleer je baby door met hem te spelen
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Geschreven door Zuleyvic Adriana Cuicas

Laatste update: 22 december, 2022

We leren allemaal door te spelen. Uiteindelijk zijn spelletjes de beste manier om kennis te verwerven en vaardigheden te ontwikkelen op verschillende gebieden. Speel daarom met je baby! Stimuleer je baby door met hem te spelen!

In dit artikel zullen we enkele tips geven over de beste manier om met je baby te spelen. Uitgangspunt is steeds de leeftijd van je baby.

Veel mensen vinden het ongelooflijk dat kinderen door spel zoveel kunnen leren en zich zo goed ontwikkelen. Kinderen leren en ontwikkelen zich door spel op dezelfde manier als waarop ze bijvoorbeeld via liedjes nieuwe talen kunnen leren.

Door spelactiviteiten kunnen kinderen leren communiceren met de mensen om hen heen. Spelen met je kind is net zo belangrijk als  met ze  praten of  voor hun gezondheid en voeding  zorgen.

Volgens The Parent’s Guide (Gids voor ouders), gepubliceerd door de Spaanse Vereniging van Kindergeneeskunde, zijn er in de eerste levensjaren van een kind bepaalde bezigheden en spelletjes die hun leren kunnen bevorderen.

Deze activiteiten stimuleren hun nieuwsgierigheid en ontwikkelen hun psychomotorische vaardigheden.

Kinderartsen benadrukken de fysieke, intellectuele, sociale en emotionele voordelen van adequate en juiste stimulatie. Al deze activiteiten moeten worden uitgevoerd alsof het spellen zijn en het kind mag nooit worden gedwongen te spelen.

Overdrijf het echter niet. Een paar minuten per dag zijn genoeg om de meeste spellen en activiteiten te doen die we hieronder met je zullen delen.

Stimuleer je baby door met hem te spelen op manieren afhankelijk van hun leeftijd

Spelletjes naar leeftijd

The Parent’s Guide (De gids voor ouders) deelt de spelletjes en manieren om je baby te stimuleren in op basis van hun leeftijd.

  • Tijdens de eerste drie maanden kun je de baby bijvoorbeeld op zijn rug leggen. Je kunt dan felgekleurd speelgoed laten zien en dat van de ene naar de andere kant bewegen.
  • Je kunt ook praten, glimlachen, zingen en allerlei geluiden maken terwijl je hem recht aankijkt.
  • Doe je vinger in de palm van zijn handje en beweeg zijn armpjes en lichaam van de ene naar de andere kant. Je kunt ook zijn beentjes strekken door zachtjes aan zijn enkels te trekken.
  • Als hij op zijn buikje ligt, kun je voorwerpen voor zijn gezichtje houden. Beweeg het voorwerp en breng het omhoog zodra je zijn aandacht hebt.

Spelen is een essentiële activiteit voor de ontwikkeling en opvoeding van een kind. (…) De kwaliteit en het aantal speeluren van een kind zal hem ongetwijfeld helpen om kennis, psychomotorische vaardigheden en sociale vaardigheden te leren die noodzakelijk zijn voor het volwassen leven.
-Rosa Jove, psychologe

Beweging en kleur

Op de leeftijd van drie tot zes maanden kunnen we doorgaan met de spelletjes die we in de vorige fase hebben gedaan. Daarnaast kun je hem kusjes toeblazen, je tong uitsteken en geluidjes maken die zijn aandacht trekken.

  • Je kunt ook met hem spelen door zijn handjes bij elkaar en tegen elkaar aan te houden.
  • Een andere spelletje is hem voorzichtig op te trekken tot een bijna zittende houding door zachtjes aan de onderarmpjes te trekken.
  • Gunstige resultaten kunnen ook worden bereikt door een klein beetje druk uit te oefenen op de voetzooltjes. Dit zal zorgen dat je baby zijn beentjes strekt.
  • Leg een voorwerp in zijn handjes. Als hij het vast kan houden, kun je het wegpakken en het geheel herhalen.

Tussen de 6 en 9 maanden

  • Tussen  de zes en negen maanden kunnen we hem voorwerpen laten zien met felle kleuren, die bovendien geluiden maken. Hij zal het object volgen met zijn blik. Je kunt het voorwerp dicht naar hem toe brengen en weer verder weg houden. Ook deze bezigheid moet worden herhaald.
  • Laat hem een spiegel zien zodat hij naar zichzelf kan kijken terwijl je zijn naam herhaalt. Je kunt ook zijn gezichtje bedekken met een zakdoekje en wachten tot hij het zelf weg trekt. Als hij dat inderdaad doet, roep hem dan bij zijn naam.
  • Spreken met gebaren en herhalende lettergrepen is ook een goede manier om je kind te stimuleren in deze fase. Je ziet het: het hoeft geen uitgebreid en ingewikkeld spel te zijn. Je kunt hem op eenvoudige wijze uitleggen wat je aan het doen bent wanneer jullie samen zijn.
  • Geef hem in elk handje een voorwerp en moedig hem aan om de voorwerpen bij elkaar te brengen.
  • Je kunt hem ook bewust maken van zijn voetjes door hem een paar flitsende sokjes aan te trekken.
  • Stimuleer lichaamsbeweging, met name het omdraaien, door naast hem te gaan liggen en hem bij zijn naam te noemen.
Spelen met je kleintje aan de hand van beweging en kleur

Spelen en herkennen

Volgens de psychologe Rosa Jove is spontaan en creatief spelen veel effectiever als het wordt gedaan met alledaagse objecten. Hierdoor bouwt het kind dingen op met zijn fantasie.

Dit zal hem uitdagen om te onderzoeken en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Hij leert zo ook het gebruik en de afmetingen van voorwerpen.

  • Tussen de negen en twaalf maanden kan je hem al kinderboeken met dieren laten zien. Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je de dierengeluiden imiteert.
  • Een ander eenvoudig spel is om hem aan te moedigen om verschillende materialen aan te raken.
  • Je kunt hem ook stimuleren door je gezichtsuitdrukking te veranderen, geluiden te maken met je lippen, kusjes te geven, speelgoed in te pakken en wachten tot ze het uitpakken, enz.
  • Het is ook een goed idee om hem kubussen van verschillende grootten te geven waarmee hij kan spelen.
  • Help hem om te gaan staan ​​of te lopen door hem vast te houden onder zijn armpjes of aan zijn handjes. Dit zal hem helpen zijn motorische vaardigheden te ontwikkelen.

Tussen de 12 en 15 maanden

  • Als je kindje tussen 12 en 15 maanden is, kun je hem helpen bij het lopen en de trap oplopen door zijn handjes vast te houden.
  • Leer hem om voorwerpen in bakjes te doen, torens te bouwen met kubussen, bladzijden om te draaien, lepels vast te houden, uit een beker te drinken en doosjes open en dicht te doen.
  • Je kunt hem nu ook zijn lichaam leren ontdekken. Door hem een foto van zichzelf te laten zien of hem een spiegel voor te houden, kunnen we het geheugen en andere cognitieve processen helpen stimuleren.
  • In  deze fase moeten we hem vragen om te helpen bij het uitkleden. We kunnen hem ook zelf laten eten en hem vragen om kleine taken uit te voeren, zoals het aanpakken van dingen.

Na 18 maanden is het heel goed om hem te helpen trappen op en af te gaan. Je kunt hem ook een bal geven om tegen aan te schoppen. Samen plaatjes kijken in boeken is erg belangrijk voor de taalontwikkeling.

Je moet nu ook beginnen om met hem te praten met eenvoudige zinnen. Verstop speelgoed in het huis dat ze later kunnen vinden.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Fajardo, Z. I. E., Pazmiño, M. I. A., & Dávalos, Á. A. M. (2018). La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 2(14). http://revistaespirales.com/index.php/es/article/view/229
  • Liliana, S. (2010). Estimulación temprana. Guía de actividades para niños de hasta 2 años. Ediciones LEA.
  • Salinas, Z. B., & Alvarado, J. M. (2015). Estimulación temprana para potenciar la inteligencia psicomotriz: importancia y relación/Importance and relationship in early stimulation to enhance psychomotor intelligence in infants. Ciencia Unemi, 8(15), 110-118. http://181.188.214.100/ojs/index.php/cienciaunemi/article/view/205

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.