Wat te doen als je puber zich in zijn kamer opsluit

Soms vinden we het moeilijk te begrijpen waarom onze puber zich in zijn kamer opsluit. Hier lees je hoe je dit stadium het hoofd kunt bieden.
Wat te doen als je puber zich in zijn kamer opsluit
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Geschreven door Gladys González

Laatste update: 22 december, 2022

Veel moeders vinden het moeilijk de redenen te begrijpen waarom hun puber zich zo lang in zijn kamer opsluit. In deze post helpen we je deze moeilijke fase te begrijpen en onder ogen te zien.

De adolescentie is het stadium dat het kind in een volwassene verandert. Met dit stadium komen gereserveerdheid, rebellie en de behoefte van ons kind aan privacy.

Tijdens de kindertijd zijn moeders en vaders onmisbaar voor taken als baden, aankleden, eten, huiswerk maken, en zelfs vermaak. We moeten niet vergeten dat de kindertijd een stadium is waarin persoonlijk leren van levensbelang is.

Maar met de komst van de puberteit veranderen de dingen drastisch. Die kinderen die vroeger onze kleintjes waren, weten nu steeds meer taken uit te voeren. Ze baden zich en kleden zich aan, leren omgaan met technologische apparatuur, creëren een sociale omgeving buiten het gezin, en nog veel meer.

Ze beginnen te kletsen, hebben vrienden, kleden zich hoe ze willen en verkennen een nieuwe wereld van ervaringen en gewaarwordingen. De realiteit is dat dit alles heel normaal is, maar als ouders maken we ons zorgen en vermoeden we dat er iets mis is. Het is dan dat we een totaal onplezierige politiedynamiek moeten beginnen.

Waarom je puber zichzelf opsluit in zijn kamer

Wat te doen als je puber zich in zijn kamer opsluit

De kamer van een adolescent is het omhulsel van zijn persoonlijkheid, gedachten, crisissen en vreugden.

Het is normaal dat adolescenten hun ruimte nodig hebben, om hun identiteit op te bouwen en zich vrij te uiten binnen hun eigen behuizing. Maar vaak begrijpen we niet waarom ze zich zo achterdochtig in hun kamer willen opsluiten.

  • De eerste reden is dat in dit stadium grotere gereserveerdheid en de behoefte aan privacy verschijnen.
  • Tijdens de adolescentie nemen tieners afstand van hun kindertijd en creëren ze een heel netwerk van individuele gedragingen. Je hoeft je geen zorgen te maken zolang ze al hun activiteiten bijhouden.
  • Intimiteit en het zoeken naar de eigen identiteit zijn niet de enige dingen die gebeuren; ook het seksuele ontwaken begint en de ontdekking van totaal nieuwe gevoelens die met hun groei te maken hebben. Hier ontdekken ze hoe hun lichaam is, ze observeren zichzelf, ze kleden zich uit, en dit is volkomen begrijpelijk.
  • Er zijn veel dingen die een jongere kan doen, opgesloten in zijn kamer. Met de groei bijvoorbeeld creëren onze kinderen hun eigen methodologieën en rituelen voor studie.
  • Het is een vergissing te denken dat er een probleem is alleen omdat je tiener zich opsluit in zijn kamer. Er zijn andere indicatoren die meer geschikt zijn om zulke conclusies te trekken, zoals slechte schoolprestaties.

Beheers je zorgen

Tijdens deze nieuwe fase heeft niet alleen de puber er last van, ook ouders zijn soms niet in staat de verandering te assimileren. We vergeten dat onze kinderen groeien en daarom wanhopen we in bepaalde situaties.

Het eerste wat je dus moet doen is een oefening in introspectie en proberen de situatie op een kalme manier aan te pakken. Om dit te doen moet je eerst de nieuwe realiteit aanvaarden en nadenken over je reacties. Onthoud dat jij de volwassene bent en dat je emotionele intelligentie moet tonen. Wanneer dit niet gebeurt, lopen de dingen uit de hand.

Vermijd boos te worden, want dat kan een ruzie uitlokken en de kloof tussen jou en je kind verbreden. Hoe wispelturiger je bent, hoe meer ze zich zullen verwijderen en hoe meer ze geheimen zullen beginnen te bewaren.

Grenzen stellen aan je puber

Adolescenten brengen veel tijd door op hun telefoon

Als moeder moet je je gezag uiten en zorgen dat de jongere er rekening mee houdt. Daartoe is het goed om bepaalde grenzen te stellen. Bepaal de tijden voor studie en vermaak en vertel je kind dat je verwacht dat het hard werkt voor goede cijfers.

Hetzelfde moet gebeuren met hun sociale activiteiten. Probeer ze in het begin te brengen en op te halen telkens als ze met hun vrienden van school of uit de buurt op stap gaan. Je kunt hun vrienden ontmoeten en proberen relaties op te bouwen met de ouders van hun vrienden.

Een probleem doet zich voor als kinderen al op jonge leeftijd beginnen te beschikken over mobiele telefoons en sociale netwerken. Het zit zo: als je het gebruik van deze toestellen niet aan banden legt, dan zal het later heel moeilijk zijn om dat wel te doen.

Andere oplossingen

  • Nodig hun klasgenoten thuis uit, organiseer een logeerpartij of een spelletjesmiddag. Maak gebruik van het groepswerk dat hen op school is opgedragen en zeg dat ze hun klasgenoten bij jou thuis mogen uitnodigen.
  • Een andere praktijk is het aanmoedigen van dialoog. Het idee is om manieren te vinden waarop adolescenten kunnen communiceren. Heb je niet gemerkt dat als je kleren voor ze gaat kopen of ze ergens toestemming voor geeft, ze communicatiever worden? Dit is waar het bij deze techniek om gaat. Creëer en maak gebruik van momenten waarop ze hun waakzaamheid laten varen en aandachtig luisteren.
  • Het belangrijkste is dat je manieren vindt om de communicatie tussen jou en je puber aan te moedigen. Als je geïrriteerd en van streek raakt, zullen ze ervoor kiezen dingen voor je te verbergen en zich in zichzelf terug te trekken.

Als je daarentegen een meelevende en intelligente houding laat zien, zul je over de informatie kunnen beschikken die je nodig hebt om hen te kunnen steunen bij hun nieuwe uitdagingen tijdens de adolescentie.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Espinar Ruiz, E., & López Fernández, C. (2009). Jóvenes y adolescentes ante las nuevas tecnologías: percepción de riesgos. Athenea digital: revista de pensamiento e investigación social, (16), 001-020. https://ddd.uab.cat/record/51280
  • Herrero, Ó., Ordóñez, F., Salas, A., & Colom, R. (2002). Adolescencia y comportamiento antisocial. Psicothema, 14(2), 340-343. https://www.redalyc.org/pdf/727/72714223.pdf
  • Vieito Fernández, M. B. (2021). Lugares de encuentro y adolescencia. Infraestructuras de socialización y participación juvenil en O Porriño (Doctoral dissertation, Socioloxía, ciencia política e da administración e filosofía). http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/handle/11093/2615

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.