De unieke woordenschat en taal van pubers

Met tekst-applicaties en sociale media, is geschreven en visuele taal veelgebruikt onder tieners. Een van de gevolgen is dat ze een eigen taal hebben.
De unieke woordenschat en taal van pubers

Laatste update: 07 januari, 2020

Tieners hebben hun eigen manier van communiceren die wordt gekenmerkt door de nieuwste trends en nieuwe technologieën van het digitale tijdperk. Of we het nu leuk vinden of niet, als ouders, familieleden of opvoeders moeten we in contact blijven met de unieke taal van pubers om een ​​positieve communicatie tot stand te brengen.

Het internet en sociale media kunnen ons helpen meer te weten te komen over de woordenschat van jongeren. In dit artikel willen we enkele tips met je delen om je te helpen de unieke taal van pubers te begrijpen.

Context is koning als het gaat om de taal van pubers

We zijn waarschijnlijk allemaal verbaasd over het vermogen van tieners om zinnen in te korten. Als we ze horen spreken, is hun vermogen om verschillende ideeën in slechts enkele woorden te koppelen ongelooflijk. En wat nog belangrijker is, is dat ze erin slagen zichzelf verstaanbaar te maken.

Voor pubers lijkt het niet nodig om een ​​groot aantal bijwoorden en voorzetsels in hun zinnen te gebruiken. Hun communicatie is eenvoudig, direct en objectief. Hun enige doel in het uiten van zichzelf is dat anderen hen begrijpen.

Op het eerste gezicht lijkt deze nieuwe taal voor tieners misschien een beetje beperkt of gebrekkig. Maar we moeten toegeven dat zichzelf met zo weinig woorden en zoveel nuances verstaan ​​kunnen maken, iets is dat veel interpretatie van hun kant vereist is.

Door zo’n compacte woordenschat te gebruiken, waar veel woorden meerdere betekenissen hebben, neemt context een leidende rol in communicatie. Daarom moeten tieners analyseren wat er rond hun woorden heen gebeurt om de boodschap te creëren die ze aan hun publiek willen overbrengen.

Tieners en hun telefoons

Lichaamstaal is ook belangrijk

Lichaamstaal krijgt ook een nieuwe betekenis als woorden schaars zijn. Wanneer tieners in persoon communiceren, gebruiken ze meestal groeten, gebaren en gezichtsuitdrukkingen om hun bericht te verzenden. Daarom omzeilen ze vaak de behoefte aan verbale of geschreven taal.

We kunnen ook vaststellen dat de taal van pubers veel belang hecht aan de afbeeldingen en uitdrukkingen van de virtuele wereld. Dit betekent dat ze hun ideeën op sociale media kunnen uiten met behulp van emoji’s, gifs (bewegende beelden) en andere interactieve elementen die afstand doen van geschreven en verbale taal.

Taal weerspiegelt niet de complexiteit van het bericht

Een ander kenmerk van de taal van pubers is hun vermogen om de complexiteit van een bericht te scheiden van de middelen die worden gebruikt om het uit te drukken. Met andere woorden, de jeugd slaagt erin om hun beste en slechtste stemmingen op een verbazingwekkend eenvoudige manier uit te drukken.

Ze kunnen hun verdriet uiten, bijvoorbeeld door een eenvoudige emoticon met tranen in de ogen. Op dezelfde manier kunnen ze hun liefde voor hun vriendjes communiceren met een afbeelding van een kat met hartjes als ogen. Maar dit betekent niet dat hun gevoelens minder intens zijntieners zijn eerder erg gevoelig en inzichtelijk.

Ze hoeven simpelweg de complexiteit van hun gevoelens en emoties niet in woorden uit te drukken om ze intens te voelen.

De dichtheid van de boodschap die ze overbrengen zit niet in de vorm of structuur van hun taal. Het gaat eerder om de context en om wie hun publiek is.

Geschreven taal krijgt zijn belang in communicatie terug

In de jaren 90 was telefoneren met vrienden een van de grootste trends onder jongeren. Maar nu, midden in het digitale tijdperk, gebruiken maar weinig tieners het bellen om met elkaar te communiceren. Schriftelijke berichten zijn tegenwoordig veel gangbaarder.

Een interessant feit is dat, zelfs met applicaties die spraakopnamen mogelijk maken, het volwassenen zijn die het meest profiteren van deze functie. Over het algemeen vinden tieners het veel praktischer en gemakkelijker om korte zinnen te schrijven.

Puber met telefoon

De taal van pubers verandert voortdurend

In het digitale tijdperk verandert alles snel en constant. De generatie tieners van vandaag is geboren met het internet. Als gevolg hiervan zijn de gebruiken van het internet onderdeel van hun wezen en volgen ze het hectische ritme.

De communicatie en taal van pubers wordt beïnvloed door virale internettrends. Het ‘probleem’ met hun taalgebruik is dat het, zodra het populair wordt, snel uit de mode raakt. Zodra een nieuwe trend viraal gaat, wordt de laatste praktisch meteen vergeten.

Daarom is de taal van pubers in een staat van constante verandering. Elke dag vinden nieuwe termen en eenvoudige afkortingen hun weg naar de jonge woordenschat. Tegelijkertijd verdwijnen andere termen en zinnen en verliezen ze vanzelf hun betekenis.

Dit is waarschijnlijk de grootste uitdaging als het gaat om het interpreteren van de taal die tieners gebruiken. Ons grootste advies is dat je openstaat voor de interactie met je tieners.

Laat kritiek en vooroordelen buitenwegen. Onthoud, wie kan ons beter nou beter leren over hoe ze de wereld zien en ervaren dan de tieners zelf?


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Gabriela Ríos González. 2009. Características lenguaje jóvenes. costarricenses. Universidad Salamanca. Extraído de: https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/83335/1/DLE_RiosGonzalez_Tomo1Caracter%C3%ADsticasdellenguajedelosj%C3%B3venescostarricenses.pdf
  • Velásquez Pérez, Argiro. Universidad de San Buenaventura Seccional Medellín Colombia. 2006. Lenguaje e identidad en los adolescentes de hoy. Extraído de: http://www.redalyc.org/pdf/4077/407748996007.pdf
  • Pérez, A. V. (2007). Lenguaje e identidad en los adolescentes de hoy. El Ágora USB, 7(1), 85-107. http://revistas.usbbog.edu.co/index.php/Agora/article/view/1641
  • Jørgensen, A. M. (2007). COLA: Un corpus oral de lenguaje adolescente. Oralia, Anejos, 3(1), 225-234.
  • Stenström, A. B. (2008). ALGUNOS RASGOS CARACTERÍSTICOS DEL HABLA DE CONTACTO EN EL LENGUAJE DE ADOLESCENTES EN MADRID. Oralia, 11. https://web.a.ebscohost.com/abstract?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=15751430&AN=35974569&h=zngjOG%2bVWlkS6I9FgN2I0s3%2f8Z8Y85DADHA1axdpZZB8boHzwi0P0IMq3LneWF%2fDm80E8qXKqwznnOQSjHsfVQ%3d%3d&crl=c&resultNs=AdminWebAuth&resultLocal=ErrCrlNotAuth&crlhashurl=login.aspx%3fdirect%3dtrue%26profile%3dehost%26scope%3dsite%26authtype%3dcrawler%26jrnl%3d15751430%26AN%3d35974569

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.