Verhalen voor het opvoeden van sterke meisjes: een paar aanbevelingen
Tijden veranderen en de manier waarop we onze kinderen opvoeden, moet ook veranderen. Het gaat hier om de verhalen die we hen vertellen. Genderrollen hebben een impact op de ontwikkeling van de identiteit van kinderen. Laten we met dit in gedachten daarom eens kijken hoe belangrijk het is om verhalen voor het opvoeden van sterke meisjes te vertellen.
Genderrollen en identiteit bij het het opvoeden van sterke meisjes
Eeuwenlang heeft onze samenleving de verschillen in onderwijs tussen jongens en meisjes bevorderd. De eersten worden geleerd:
- sterk te zijn
- hun emoties te onderdrukken
- leiders te worden en onafhankelijk te zijn.
Ondertussen worden meisjes aangemoedigd om gehoorzaam, lief en emotioneel te zijn, en om een passieve en ondersteunende rol naar anderen te hebben.
Deze seksistische ideeën bestaan nog steeds in onze samenleving, hoewel in mindere mate dan in het verleden. Ze blijven echter een belemmering vormen voor de algemene persoonlijke ontwikkeling van zowel jongens als meisjes. Deze normen dienen om hun behoeften en verlangens te onderdrukken en te remmen als ze niet voldoen aan hun voorgeschreven rollen.
Het is dus de verantwoordelijkheid van het gezin om kinderen op te voeden en hen te beschermen tegen informatie die zij van de wereld ontvangen. Het gezin moet de hulpmiddelen bieden die nodig zijn om de ervaringen van het leven onder ogen te zien.
Ze moeten hen ook duidelijke richtlijnen bieden om te voorkomen dat deze stereotypen invloed hebben op de persoonlijkheid van je kinderen.
Verhalen als leermiddelen
Verhalen kunnen krachtige hulpmiddelen zijn voor het bijbrengen van waarden bij kinderen. Deze verhalen kunnen de kleintjes namelijk leren over de manier waarop de wereld werkt. Via de personages ervaren ze verschillende manieren om met belangrijke situaties om te gaan, evenals de consequenties die volgen.
Kinderen identificeren zich met de protagonisten van de verhalen, waardoor ze hun angsten en zorgen kunnen uiten terwijl ze nieuwe manieren leren om met de wereld om te gaan.
Met dit in ons achterhoofd, moeten we voorzichtig zijn met de verhalen die we onze kinderen vertellen. We moeten namelijk niet vergeten dat de kindertijd de tijd is waarin identiteiten worden vervalst en onze diepste overtuigingen worden gesticht.
We moeten daarom verhalen kiezen die informatie en waarden overbrengen die relevant zijn en passen bij wat we willen voor onze kinderen.
Verhalen voor het opvoeden van sterke meisjes
We zullen nu een selectie boeken bekijken die meisjes helpen zich sterk en bekwaam te voelen, klaar om initiatief te nemen in hun leven en echt van zichzelf houden.
Deze boeken zijn niet exclusief voor meisjes. Onthoud dat het net zo belangrijk is om onze zonen te leren dat genderrollen opgelegd zijn. Ze moeten weten dat ze kunnen huilen zonder te worden beoordeeld. Ze moeten leren dat meisjes atleten kunnen zijn zonder te worden onderschat.
Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes, door Elena Favilli en Francesca Cavallo
Dit sprookjesboek voor meisjes met een sterke wil verzamelt 100 korte verhalen over het echte leven van buitengewone, dappere en vastberaden vrouwen. Vrouwen die geschiedenis hebben geschreven en die als voorbeeld dienen van het onbeperkte potentieel van een vrouw met passie. Het is de perfecte manier om elke dag te eindigen met grootse dromen.
De droom van Jane, door Patrick McDonnell is geweldig bij het opvoeden van sterke meisjes
Verder onder het thema van inspirerende ware verhalen, mag je deze hommage aan de wetenschapper Jane Goodall niet missen. Dit is het verhaal van het kleine Engelse meisje met dromen van reizen naar Afrika en het ontmoeten van de dieren in haar boeken. Haar droom komt uit, terwijl ze opgroeit en een wereldberoemde primatoloog wordt.
Érase dos veces / Twice upon a time, van Belén Gaudes en Pablo Macías. (alleen in het Spaans en Engels verkrijgbaar)
Deze serie herschrijft enkele van de bekendste sprookjes. In de nieuwe versies zijn de prinsessen meer dan jonkvrouwen in nood en de schurken zijn niet puur slecht. Alle personages tonen een krachtige drive om zichzelf te zijn.
Yo voy conmigo, door Raquel Díaz Reguera (alleen verkrijgbaar in het Spaans)
Dit is een prachtig verhaal over jezelf opnieuw leren kennen. Het is het verhaal van een jong meisje dat dingen aan zichzelf verandert om een jongen haar leuk te laten vinden.
Maar tegen de tijd dat de jongen haar aandacht geeft, herkent ze zichzelf niet langer. Ze begint dus aan de heropbouw van haar ware zelf. Ze leert dat je niet moet veranderen om bij anderen te passen.
Een giraf kan niet dansen, door Giles Andreae
Dit lieve verhaal is een ode aan doorzettingsvermogen en in zichzelf geloven. Door het hoofdpersonage Chufa te volgen, kunnen meisjes leren dat ze, ondanks hun beperkingen, meer kunnen dan ze zich kunnen voorstellen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Zapata Díaz, A. (2012). Influencia de los estereotipos de género en la construcción de la identidad del niño. Recuperado de http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/701/ttraso%20374.pdf
- Olmo Salazar, G. A. (2020). Trabajar los roles y estereotipos de género a través de los cuentos infantiles. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/21382/Trabajar%20los%20roles%20y%20estereotipos%20de%20genero%20a%20traves%20de%20los%20cuentos%20infantiles..pdf?sequence=1
- Ochoa, D., Parra, M., & García, C. T. (2006). Los cuentos infantiles: niñas sumisas que esperan un príncipe y niños aventureros, malvados y violentos. Revista Venezolana de Estudios de la mujer, 11(27), 119-154. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1316-37012006000200009&script=sci_arttext&tlng=pt