Waarom moet je thuis empathie leren aan je kinderen?
Waarom moet je thuis empathie leren aan je kinderen? Het is heel belangrijk, omdat het de fundering is van alle goede relaties. Het geeft je ook een gezonder en volledig leven.
Empathie is een van de meest waardevolle eigenschappen die een mens kan leren. Het is het vermogen om gevoelens en meningen van andere mensen te begrijpen en er daarna ook rekening mee te houden – of je het er nu mee eens bent of niet.
Verschillende soorten empathie
Om empathisch te zijn, moeten we begrijpen wat de andere persoon ervaart. Je moet opletten op de dingen die je zegt met woorden, gebaren en emoties. Er zijn drie soorten empathie:
- Mentale empathie is jezelf mentaal in de schoenen van iemand anders verplaatsen, begrijpen hoe hij de dingen ziet en zijn perspectief zien, zonder te oordelen.
- Emotionele empathie bestaat uit de emoties van een ander te voelen.
- Sympathieke empathie is je zorgen maken over iemand anders en graag zo snel mogelijk willen helpen; spontaan en onvoorwaardelijk.
Het belang van thuis empathie leren aan je kinderen
Empathie is cruciaal voor het aangaan van goede interpersoonlijke relaties, en vooral bij het versterken van familiebanden.
Empathie is cruciaal voor het aangaan van goede interpersoonlijke relaties, en vooral bij het versterken van familiebanden.
7 manieren om thuis empathie te leren
Zoals alle morele waarden, moet je empathie thuis leren. Ouders geven het voorbeeld dat het kind moet volgen.
Om thuis aan empathie te werken, is het belangrijk dat ouders:
- Het kind helpen een gezonde eigenwaarde te ontwikkelen, zodat hij zichzelf in een ander kan verplaatsen zonder te worden benadeeld.
- Hem leren om goed te luisteren, wat hem zal helpen om te weten wat anderen vinden en voelen.
- Praten over zijn eigen gevoelens en emoties, zodat het kind begrijpt dat iedereen andere gevoelens heeft.
- Het kind aanmoedigen om na te denken hoe anderen zich zouden kunnen voelen in bepaalde situaties.
- Hem corrigeren als hij of zij minachtende opmerkingen maakt over anderen.
- Zorgen dat het kind voelt dat hij correct is als hij empathie toont.
- Geef het goede voorbeeld en laat de voldoening zien die je krijgt van het luisteren naar iemand of het helpen van anderen.
Thuis empathie leren: een aantal praktische manieren
Er zijn veel manieren om kinderen een empathisch vermogen bij te brengen. Een aantal voorbeelden zijn:
- Plaatjes en maskers gebruiken om de kleintjes uitdrukkingen te leren, zoals blijheid, verdriet, boosheid en angst.
- Samen lezen en films en video’s kijken. Je kunt de emoties, die de figuren ervaren en hoe ze deze uiten, uitleggen aan je kinderen.
- Rolspellen spelen met verschillende situaties zodat ze kunnen raden hoe anderen denken en voelen.
- Ze helpen om na te denken over allerlei situaties. Dit kan bijvoorbeeld door ze vragen te stellen over hoe zij zich zouden voelen in die situatie. Wat zouden zij doen en hoe voelt een ander persoon zich?
Waardevolle voordelen van empathie
Ook al is het ontwikkelen van empathie een traag proces dat veel tijd kost, is het zeker de moeite waard.
- Empathie helpt mensen om betere relaties te behouden.
- Kinderen leren om hun gevoelens te uiten.
- Het laat mensen ook het vermogen ontwikkelen om medelevend te zijn in moeilijke situaties.
- Empathie bevordert de communicatie.
- Het is objectief en eerlijk, want het gaat verder dan vooroordelen om anderen te begrijpen.
- Het bevestigt eigenwaarde en stimuleert leren.
Ouders moeten altijd empathie laten zien aan hun kinderen en het goede voorbeeld geven. Kinderen leren immers van wat ze zien.
Thuis empathie leren is tenslotte noodzakelijk om kinderen te leren dat het belangrijk is om de gevoelens en behoeften van anderen te begrijpen. En niet alleen in het gezin, maar ook die van de mensen buiten het huis.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Fernández-Pinto, I., López-Pérez, B., & Márquez, M. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 24(2), 284-298. https://revistas.um.es/analesps/article/view/42831
- Gorostiaga, A., & Balluerka, N. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Ministerio de Educación.
- Martorell, C., González, R., Rasal, P., & Estellés, R. (2009). Convivencia e inteligencia emocional en niños en edad escolar. European Journal of Education and Psychology, 2(1), 69-78. https://www.redalyc.org/pdf/1293/129318693004.pdf
- Richaud, M. C. (2017). Algunos aportes sobre la importancia de la empatía y la prosocialidad en el desarrollo humano. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 6(2), 171-176. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70557