Japanse opvoedtechnieken en cultuur

Japanse opvoedtechnieken en cultuur

Laatste update: 14 juni, 2018

In dit artikel gaan we het hebben over Japanse opvoedtechnieken. Als het op kinderen opvoeden aan komt, maken ze een vergelijking tussen voor kinderen zorgen en voor planten zorgen. Beide hebben voeding en training nodig en moeten gesnoeid worden om goed te kunnen groeien.

De ontwikkeling van specifieke vaardigheden van kinderen hangt af van het belang dat hun cultuur aan hen hecht. 

In Japan worden empathie en het niet uiten van emoties zeer gewaardeerd. Daarom wordt er van kinderen verwacht dat ze deze gewoonten al op een jonge leeftijd ontwikkelen.

In dit artikel zullen we onder andere kijken naar een aantal kenmerken van een Japanse opvoeding.

Educatie gericht op kinderen

Japanse opvoedtechnieken zijn in principe gebaseerd op het feit dat het kind afhankelijk is van de moeder.

Vanaf het moment dat ze geboren zijn, vormen moeders een intieme band met hun baby’s en blijven ze de verbinding verstevigen gedurende hun jeugd.

Japanse ouders regelen de taken en verantwoordelijkheden van hun kinderen (aankleden, douchen, tafel dekken enz.). Zelfs totdat ze tieners zijn. Dit is beschreven in het artikel Early Childhood Discipline, een multiculturele kijk op kinderopvoeding”, gepubliceerd door The Kansas Association for Infant & Early Childhood Mental Health.

Japanse opvoedtechnieken, kindjes op school

Als men kinderen in Japan wil opvoeden met sociale en morele waarden, dan kiezen ze voor deze extreme verbondenheid. Ze kiezen minder vaak voor voorbeelden geven, onderhandelen en disciplinaire maatregelen.

Het is traditie in Japan om te vertrouwen op de intieme band die ze ontwikkelt hebben met hun kinderen. Om ze te overtuigen en te dwingen om zich te gedragen, in plaats van straffen of andere methoden te gebruiken.

De rol van Japanse moeders

Japanse moeders hebben inspraak op de opleiding, hobby’s, en zelfs de carrièrekeuzes die hun kinderen maken en nastreven.

Als gevolg van deze opvoedingsstrategie leren Japanse kinderen om zorgvuldig te gehoorzamen en afhankelijk te zijn van begeleiding en aanwijzingen van hun ouders.

De taak van de moeder is om erg zorgvuldig en selectief te zijn als ze beslissingen maakt voor haar kinderen. Zij beslist waar ze naar toe gaan, wat ze eten en aan welke activiteiten ze deelnemen.

Dingen zoals een nanny aannemen, een avondje uit zonder baby, of een weekendje weg voor alleen mama en papa komen niet veel voor. Deze worden afgekeurd in de Japanse cultuur.

Het belang van medeleven aanleren is een van de Japanse opvoedtechnieken

Bedenken hoe jouw acties effect hebben op anderen is cruciaal. Een van de meest waardevolle dingen in Japan is groepsharmonie. Hierdoor staat medeleven centraal in de Japanse cultuur en dus centraal in de Japanse opvoeding.

Terwijl Westerse ouders vaak medewerking eisen van hun kinderen (bijvoorbeeld door verbale geboden en straffen), staan Japanse moeders bekend om hun kinderen steeds te leren hoe hun acties de gevoelens van anderen beïnvloeden, of zelfs de gevoelens van dieren en voorwerpen.

Van jongs af aan leren Japanse kinderen het belang van rekening houden met anderen vóór ze iets doen.

Discipline voor kinderen in Japan: ouders geven hun normen door aan hun kinderen

Japanse opvoedtechnieken: ouders tekenen met hun kinderen

Ouders houden hun kinderen onder streng toezicht en geven aanwijzingen. Zo begeleiden ze hen om routines en gedragspatronen aan te leren.

Deze begeleiding door de ouders is minder noodzakelijk als kinderen zelf hun gedragspatronen en routines kunnen regelen.
De Japanse cultuur en Japanse opvoedtechnieken worden als streng gezien. Veel buitenlandse ouders denken dat Japanse ouders te strenge regels stellen. Maar het is niet altijd zo. Westerse ouders zijn meer gericht op de medewerking van hun kinderen en het opleggen van straffen. Maar Japanse ouders stellen meer regels en zijn minder afhankelijk van straffen.

Gehoorzaamheid en medewerking gaan hand in hand

In Japan nemen kinderen deel aan kleine groepen (sport, cultureel, schoolclubs of andere groepen). Daarbij ligt de nadruk op het belang van samenwerken en harmonie.

Dus de maatschappelijke druk om deel uit te maken van deze groepen werkt als een maatgevend middel. Het zorgt voor indirecte volgzaamheid. Bovendien leert het kinderen gepast gedrag en gehoorzaamheid. 

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.