4 Leiderschapsactiviteiten voor kinderen

Veel mensen hebben het over "van nature geboren leiders", Maar leiderschap is iets dat kinderen kunnen leren. Hier zijn 4 leiderschapsactiviteiten.
4 Leiderschapsactiviteiten voor kinderen
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Geschreven door Fernando Clementin

Laatste update: 31 maart, 2023

In elke menselijke groep kost het maar een paar dagen of zelfs uren samenleven om te beseffen wie de rol van leider vervult. Bij kinderen is dit veel duidelijker. Zij kunnen deze gaven vanaf hun geboorte bezitten of ze gaandeweg verwerven. Voor dat laatste willen we enkele leiderschapsactiviteiten voor kinderen presenteren die hen helpen een sterk, begripvol en positief karakter op te bouwen.

Vaak wordt de figuur van de leider in verband gebracht met machtsmisbruik, slecht geformuleerde bevelen, of oneerlijke straffen. Maar niet alle leiders proberen hun manier van kijken of doen op te leggen zonder de mening van anderen te raadplegen.

Evenmin is het de wil van een goedgevormd leider dat iedereen hem vreest of dat niemand zijn ideeën durft te weerleggen. Maar als dit beeld zo wijdverbreid is, is dat omdat het vaak voorkomt.

Het kan echter vermeden worden. Leiderschapsvaardigheden zijn iets waaraan gewerkt kan worden, hetzij om ze vanuit het niets aan te leren, hetzij om ze te oriënteren op hun beste versie als ze aangeboren zijn.

De kenmerken van een goede leider

Door middel van de leiderschapsactiviteiten voor kinderen die we hieronder zullen uitleggen, proberen we de negatieve aspecten die een sterke persoonlijkheid met zich mee kan brengen weg te nemen. We zullen daarentegen proberen goede manieren, het vermogen om te luisteren en te communiceren, en vooral enthousiasme, betrokkenheid en motivatie bij hun collega’s te stimuleren.

Een goede leider moet de volgende vaardigheden beheersen:

  • Het goede voorbeeld geven: dit is de basis van alle leiderschap. Als een groepsleider iets vraagt waaraan hij zelf niet voldoet, valt zijn betoog in als een kaartenhuis. Om een voorbeeld te noemen: als een leider eist dat anderen om 10 uur bij een vergadering zijn en hij of zij komt daar om 11 uur aan, dan zullen degenen die moeten gehoorzamen dit leiderschap uiteindelijk alleen maar afwijzen.
Leiderschapsactiviteiten voor kinderen
  • Weet hoe je het gewenste effect op anderen kunt produceren: er zijn mensen die begrip, steun en begeleiding nodig hebben. Anderen daarentegen hebben iemand nodig die hen disciplineert om hun mogelijkheden te benutten. Weten hoe je met de relatie met elke persoon moet omgaan is de centrale taak van een leider.
  • Optimisme, ambitie en daadkracht: een leider is degene naar wie iedereen kijkt als hij het te volgen pad moet kiezen. Dat doen ze ook als er iets misgaat of als ze moeten nadenken over herbevestiging. Daarom is een overtuigde leider met de persoonlijkheid om druk en tegenslagen te weerstaan goud waard.

Leiderschapsactiviteiten voor kinderen

Hoewel deze leiderschapsdynamieken voor kinderen gericht zijn op het voortbrengen van besluitvaardige en gebiedende mensen, betekent dat niet dat we de toepassing van autoritair gedrag of gebrek aan respect moeten aanmoedigen. Zoals we eerder aangaven, weet een goede leider zijn ondeugden uit te bannen ten gunste van het gezonde beheer van een groep.

Met dit alles in gedachten volgen hier enkele leiderschapsactiviteiten voor kinderen:

1. De leider

Er worden twee groepen gevormd. In de ene groep zal één persoon de rest leiden, die geblinddoekt is. De andere groep zal andersom zijn, één geblinddoekte en vier begeleiders. De opdracht zal zijn om een oefening te voltooien. Een nuttig voorbeeld kan zijn het dragen van glazen water om een kan te vullen die aan de andere kant van de kamer staat.

Bespreek aan het eind het volgende: welke groep heeft het beste gewerkt? Deze activiteit probeert aan te tonen dat alles gemakkelijker is met slechts één persoon die de leiding heeft.

“Uitstekende leiders doen er alles aan om het zelfvertrouwen van hun personeel op te krikken. Als mensen in zichzelf geloven, is het verbazingwekkend wat ze kunnen bereiken.”
-Sam Walton-.

2. De cirkel

Dit is een van de eenvoudigste leiderschapsactiviteiten voor kinderen. Het bestaat uit het vormen van een cirkel waarbij de kinderen elkaars handen vasthouden. Vervolgens moeten ze gevraagd worden figuren te vormen zoals een driehoek, een vierkant of een ster.

Welk kind gaf de instructies? Deze oefening is heel goed voor het identificeren van natuurlijke leiders in een groep (Spaanse link).

Een groep kinderen heeft gewonnen als een team

3. Commando pinkelen is een van de leiderschapsactiviteiten

Dit is een klassiek spel dat we allemaal kennen. Maar we weten waarschijnlijk niet dat het een van de beste manieren is om de angst kwijt te raken om voor een groep mensen te staan en bevelen te geven.

Het bestaat eruit dat één kind (iedereen moet het minstens één keer doen) voor de anderen gaat staan en bevelen geeft zoals springen, een oor aanraken of klappen, met het commando “pinkelen” of andere commando’s voordat de anderen het doen. Als ze die woorden niet zeggen, mag de rest van de kinderen het bevel niet opvolgen, anders liggen ze uit het spel.

4. De bal

Dit spel is gebaseerd op de communicatie van meningen. Het bestaat uit het vormen van een kring en het kiezen van een onderwerp om over te discussiëren en te beslissen. Het kan bijvoorbeeld zijn wat voor soort speelgoed er op het schoolplein gebouwd kan worden.

In de kring kan alleen degene die de bal heeft zijn mening geven. Dat doen ze tot iemand er mondeling om vraagt, hoewel ze mogen weigeren de bal door te geven om verder te praten.

Met deze dynamiek observeren we het uitdrukkingsvermogen van de kinderen, evenals hun kracht om hun leeftijdgenoten te overtuigen.

Bij alle bovengenoemde leiderschapsactiviteiten voor kinderen zijn groepswerk en de rol van de begeleider belangrijk. In plaats van de acties van de deelnemers te beperken, moet de instructeur de rollen aangeven, de bereidheid om mee te doen aanmoedigen, en autoritaire of respectloze houdingen corrigeren.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • González, M. T. (2008). Diversidad e inclusión educativa: algunas reflexiones sobre el liderazgo en el centro escolar. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 82-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2556512
  • Moreira, V., Sánchez, A., & Mirón, L. (2010). El grupo de amigos en la adolescencia. Relación entre afecto, conflicto y conducta desviada. Boletín de psicología100, 7-21.
  • Azofeifa, A.; Cordero, M. (2015) El juego como estrategia metodológica en el desarrollo de habilidades sociales de liderazgo en la niñez. [Revista Ensayos Pedagógicos] [10] [2] [85]-[107]
  • Ballesteros, T.; Guachi, G. (2020) Desarrollo del liderazgo infantil en los juegos grupales de niños y niñas de preparatoria. Disponible en: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/31899

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.