Improvisatietheater voor kinderen: wat je moet weten

23 september, 2020
Improvisatietheater is een leuke activiteit voor kinderen. Het helpt hen een breed scala aan vaardigheden en capaciteiten te ontwikkelen. Bovendien helpt het hen op een aangename manier doelen te bereiken.

Improvisatietheater voor kinderen kan dienen als een krachtig educatief en ontwikkelingsinstrument. Behalve dat ze leren over theater en acteren, kunnen de geïmproviseerde technieken die ze leren als een waardevol hulpmiddel fungeren wanneer ze worden toegepast in het dagelijks leven.

Acteren en improviseren in de klas of ergens anders, stimuleert de creativiteit van kinderen. Het bevordert het denkvermogen en het gebruik van het lichaam als uitdrukkingsmiddel.

Improvisatie vormt de kern van alle artistieke creaties. Met deze techniek kunnen kinderen een wereld van mogelijkheden verkennen terwijl ze leren over hun omgeving, hun klasgenoten en zichzelf.

Uiteindelijk gaat improvisatietheater over het spelen van een spel met specifieke regels. Door dit spel kunnen kinderen zich onderdompelen in emoties, gevoelens en realiteit. Improviseren is focussen op het ‘hier en nu’ en kan als zodanig worden opgevat als een oefening in mindfulness.

Improvisatietheater voor kinderen

Het belangrijkste doel van improvisatieoefeningen is leren improviseren, maar er zijn ook andere doelen. In dit artikel bekijken we voor elke oefening andere belangrijke doelen.

Het is essentieel om kinderen eraan te herinneren dat, terwijl ze improviseren, het belangrijkste is om ‘los te laten’. Hierdoor kan het kind begrijpen dat je soms dingen niet moet overdenken maar dat je ze gewoon moet laten gebeuren.

Kinderen improviseren

Groepsimprovisatie met muziek

  • Aantal kinderen: je hebt minimaal vier kinderen nodig in de groep.
  • Leeftijd: vier jaar en hoger
  • Aanbevolen tijdsduur: vijf minuten. Als er meer kinderen in de groep zijn, zal er meer tijd nodig zijn.
  • Improvisatiedoelen: lichamelijke expressie ontwikkelen door middel van muziek. Muziekritmes maken en verkennen met het lichaam. Laat je meeslepen door de muziek. anderen observeren en focussen.

Zet een swingend muziekje op en vorm een cirkel met de kinderen. Moedig ze eerst aan om met de muziek mee te bewegen. Begin met het maken van eenvoudige en herhalende bewegingen op het ritme van de muziek en laat de kinderen je nadoen.

Vervolgens voeren de kinderen om de beurt een beweging uit (ook op het ritme van de muziek) en moeten de anderen het nadoen. Leid de oefening door te wijzen naar het kind dat de leiding neemt.

Als ze merken dat ze blokkeren, herinner ze er dan aan dat het belangrijk is om te improviseren, niet te veel na te denken en dat ze zich mee laten slepen door het ritme van de muziek.

Improvisatietheater voor kinderen: de ruimte verkennen

  • Aantal kinderen: je hebt minimaal vier of vijf kinderen nodig in de groep.
  • Leeftijd: zes jaar of hoger.
  • Aanbevolen tijdsduur: 10 minuten. Als er meer kinderen zijn, heb je meer tijd nodig.
  • Improvisatiedoelen: aandacht besteden aan iemands fysieke en emotionele toestand. Verbinden met anderen. Je eigen emoties uiten, terwijl je die van anderen ontdekt.

Instrueer de kinderen om door de hele ruimte te lopen met enkele basisregels. Ze moeten proberen de hele ruimte in te nemen, en ze moeten op gelijke afstand van elkaar blijven. Dat betekent dat er geen grote openingen tussen hen mogen zijn en dat ze ook niet te dicht bij elkaar mogen komen.

Terwijl ze door de ruimte lopen, vertel je wat ze zouden moeten doen. Hier volgen enkele richtlijnen:

  • Loop in stilte, kijk alleen naar jezelf en observeer hoe je je voelt. Pas op dat je niet met een van je leeftijdsgenoten botst.
  • Blijf lopen en begin oogcontact te maken met anderen. Denk na over hoe je je voelt en wat het oogcontact met anderen uitlokt.
  • Als de kinderen een klap horen, moeten ze het dichtstbijzijnde kind begroeten. Begin met een korte begroeting en elke keer wordt de begroeting levendiger.
  • Voeg emotionele situaties toe om uit te beelden, zoals wandelen als je gelukkig, verdrietig, boos of bang bent.

De statische scene

  • Aantal: je hebt minimaal vier kinderen in de groep nodig.
  • Leeftijd: zes jaar en hoger
  • Aanbevolen tijdsduur: tussen 15 en 20 minuten. Als er meer kinderen zijn, heb je meer tijd nodig.
  • Improvisatiedoelen: in stilte werken. Creëer je eigen personages en een groepsscene. Leer observeren en kijk verder dan de schijn. Verbinding maken met anderen en afspraken maken. Werken met lichamelijke expressie.

Verdeel de kinderen in groepen. Als er meer kinderen bij deze activiteit in de groep zitten, kun je meer dan twee groepen vormen.

Improviserende kinderen in een statische scène

Deze activiteit bestaat uit het werken in groepen om een statische scene te creëren, zoiets als een 3D-foto. Terwijl de ene groep de scène maakt, moeten de andere kinderen zwijgen met de rug naar hen toe. Als het beeld klaar is, draaien de andere kinderen zich om en observeren het in stilte.

Om de statische scène te creëren, moet de groep beslissen wie welk personage zal spelen, het verhaal dat ze willen spelen en welke actie elk van hen zal uitvoeren in de afbeelding.

Nadat ze het beeld een tijdje hebben bekeken, moeten de andere kinderen hun hand opsteken en raden wat ze zien. Ze kunnen raden wie de personages zijn, wat ze doen en wat er in de algehele scène gebeurt.

Geef tenslotte de kinderen die het beeld vormen een signaal om de scène tot leven te brengen door te beginnen met bewegen. Ze kunnen dan uitleggen wat er in de scène gebeurde en het vergelijken met waar de acteurs voor gingen en hoe het er uit zag voor de anderen.

Tot slot

Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat het in improvisatietheater voor kinderen essentieel is om mindfulness en het belang van nadenken over je klasgenoten te benadrukken.

De kinderen moeten ook geleerd worden om zo vrijgevig te zijn voor zichzelf als ze zijn voor anderen. Er is geen plaats voor oordeel. Uiteindelijk is het doel om ze te laten meeslepen door deze nieuwe sensatie.