Hoe kun je pesten opsporen en aanpakken?

Pesten is een vorm van psychologisch, fysiek of verbaal misbruik onder leeftijdsgenoten. Maar hoe kunnen we pesten opsporen en aanpakken? Blijf lezen.
Hoe kun je pesten opsporen en aanpakken?
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 08 april, 2023

Pesten is een vorm van psychologisch, fysiek of verbaal misbruik onder leeftijdsgenoten. Dit opzettelijke misbruik door leeftijdsgenoten veroorzaakt een drastische verandering in het gedrag van het slachtoffer, dat zich hiervoor schaamt. Maar hoe kunnen we pesten opsporen en aanpakken?

Deskundigen (Spaanse link) wijzen op pesten als een moeilijke situatie voor leerlingen om mee te maken, omdat het bestaat uit een onevenwicht van macht of kracht. Kinderen die aan dit voortdurende pesten worden blootgesteld leven in angst, raken in paniek om naar school te gaan, en lijden zelfs aan depressies en hebben zelfmoordneigingen.

Ouders en leerkrachten zijn meestal de laatsten die weten wat er in de klas gebeurt.  Schaamte en angst voor mogelijke represailles verlammen de leerlingen namelijk vaak. Ze kiezen ervoor om de situatie geheim te houden en in stilte te lijden.

Hoe kun je pesten opsporen?

Zowel leden van de onderwijsgemeenschap als ouders zijn verplicht om op te treden in gevallen van pesten in de klas. Het voorkomen en uitroeien van pesten op school houdt in dat men zich inzet om een veilige omgeving te creëren waarin kinderen sociaal en academisch vooruit kunnen.

Het is essentieel om onze kinderen van jongs af aan de waarden van respect, vriendschap, non-agressie en vertrouwen bij te brengen. Zo zullen ze altijd in staat zijn om problemen aan te pakken en hun gevoelens, twijfels en angsten te uiten. Daarom zal het gemakkelijker zijn om te handelen en waarschuwingssignalen op te sporen.

Hoe kun je pesten opsporen en aanpakken
Isolatie is een van de eerste symptomen van pesten.

Tekenen en gedragingen van pesten op school

  • Het kind wil niet naar school en mist lessen, ook al heeft het nooit eerder vermeden naar school te gaan.
  • Ze zoeken begeleiding als ze de school binnenkomen en als ze eruit komen.
  • Hun schoolprestaties beginnen geleidelijk te dalen.
  • Ze zijn in staat ziekte of ongemak te veinzen om niet naar school te hoeven gaan.
  • Thuis verbergen ze het probleem en vermijden ze om over school te praten.
  • Veranderingen in stemming en gedrag worden waargenomen.
  • Het kind vertoont boosheid of woede.
  • Ze lijken kinderachtiger en onvolwassener.
  • Ze hebben last van nachtmerries en veranderingen in hun slaap, verlies van eetlust, enuresis, braken, enz.
  • Het kind vertoont een toestand van angst en nervositeit die paniekaanvallen kan uitlokken.
  • Ze brengen meer tijd thuis door dan voorheen en gaan niet meer uit om met hun vriendjes te spelen.
  • Ze zoeken jongere leeftijdgenoten op, omdat ze zich bij hen veilig voelen.
  • Het kind vertoont tekenen van fysieke agressie (builen, blauwe plekken of krassen). Als hen gevraagd wordt wat er gebeurd is, worden ze defensief en nerveus, reageren ze op een onnatuurlijke manier en liegen ze. Vaak beweren ze dat ze zijn gevallen of een ongelukken hadden.
  • Ze hebben last van somatische pijn, zoals hoofdpijn, buikpijn, enz.
  • Ze worden overmand door verdriet, huilen en prikkelbaarheid.

5 tips voor het opsporen van pesten en ermee om te gaan

Let op de houding van je kind voor tekenen van misbruik

Onthoud dat kinderen niet altijd geneigd zijn je te vertellen dat ze lijden. Als je ontdekt dat je kind gepest wordt, voer dan open gesprekken waarin je te weten komt wat er op school gebeurt, zodat je passende maatregelen kunt nemen om de situatie recht te zetten. Laat je kind weten dat je bereid bent om te helpen.

Een jongen wordt gepest

Leer je kind hoe het moet omgaan met pestsituaties

Als actie ondernemen op bestuurlijk niveau niet mogelijk is, is een goede optie om je kind technieken te leren om met pesten om te gaan zonder het bloot te stellen aan fysiek geweld. Het is belangrijk dat je kind leert om de pester te negeren of strategieën te bedenken om met de situatie om te gaan. Help je kind leerkrachten en vrienden te identificeren die kunnen helpen voor of tijdens het pesten.

Reageer niet met geweld op pesten 

Zoals het populaire gezegde luidt: “twee misstanden maken nog geen recht”, dus het is van cruciaal belang om kalm te reageren op pesterijen. Hoewel het moeilijk kan zijn om met kalmte te handelen in het aangezicht van pesterijen tegen je kind, moet je voorkomen dat je woede toont of huilt. Bovendien kun je de pester aan het denken zetten door te suggereren dat hij het beste uit de buurt van het slachtoffer kan blijven om toekomstige problemen te voorkomen.

Meld het pesten aan de school

Indien mogelijk, certificeer de klacht in een brief met een kopie aan de schooldirecteur, voor het geval je eerste onderzoek geen bevredigend antwoord op het probleem heeft opgeleverd.

Bied het kind de hulp aan van een raadgever of psycholoog

Idealiter krijgt het kind therapeutische hulp, niet omdat het een psychische stoornis heeft, maar juist om te voorkomen dat het er in de toekomst een ontwikkelt als gevolg van deze stressvolle situatie waarin het zich gevangen voelt.

Pesten opsporen met deze tien manieren en er een eind aan maken

Unicef stelt tien actiegebieden  (Spaanse link) voor leraren en leerlingen voor om een eind te maken aan geweld op scholen:

1. Pleit voor een holistische aanpak waarbij leerlingen, schoolpersoneel, ouders en de gemeenschap betrokken zijn

Praat met de actoren die betrokken zijn bij het onderwijsproces, directeuren, leraren, leerlingen, ouders, leiders van de gemeenschap, enz. Iedereen moet zich bewust zijn van de verschillende manieren waarop geweld voorkomt, zodat een gezamenlijk actieplan kan worden opgesteld.

2. Betrek leerlingen bij geweldpreventie

Leerlingen moeten informatie en training krijgen over mensenrechten, regels bedenken en verantwoordelijkheden vaststellen die bijdragen tot coëxistentie op school.

3. Gebruik constructieve disciplinaire technieken en methoden

Ontwerp regels die positief, leerzaam en kort zijn. Pas educatieve en niet-bestraffende disciplinaire maatregelen toe, en motiveer positief gedrag door goede daden te erkennen, te prijzen en te feliciteren.

4. Wees een actieve en effectieve factor bij het opsporen van pesten en het beëindigen ervan

Definieer pesten en de verschillende verschijningsvormen ervan met medewerking van leraren, leerlingen en al het schoolpersoneel. Ken sancties toe naargelang de ernst, begeleid pesters, help slachtoffers en vermijd de spiraal van stilte rond geweld.

5. Moedig de weerbaarheid van leerlingen aan en help hen de uitdagingen van het leven op een constructieve manier aan te gaan

Creëer een programma voor vredeseducatie en -begeleiding in de school dat er in het algemeen naar streeft om elke gewelddadige daad of woord te voorkomen, hoe onbeduidend die ook is.

6. Wees een positief rolmodel door je uit te spreken tegen seksueel en gendergerelateerd geweld.

Wees je bewust van gender vooroordelen en zorg ervoor dat behandeling en relaties geen discriminatie of ongelijkheid tussen verschillende seksen inhouden. Vermijd seksueel geweld tot elke prijs en geef kinderen voorlichting over vormen van gendergerelateerd geweld.

7. Bevorder veiligheidsmechanismen op school

Formuleer en implementeer maatregelen die machtsmisbruik voorkomen en zoek uitvoerbare mechanismen om geweld te melden.

8. Zorgen voor veilige en gastvrije ruimtes voor leerlingen

Duidelijk vaststellen welke plekken in de school veilig en welke gevaarlijk zijn. Werk op basis van dit in kaart brengen aan de opbouw van een kluis waar elke ruimte veilig is.

9. Verwerf vaardigheden voor geweldpreventie en conflictoplossing en geef die door aan leerlingen

Om pesten aan te pakken is het belangrijk om informatie en training te krijgen rond conflictoplossing door middel van geweldloosheid, mensenrechten en vredesonderwijs.

10. Erken geweld en discriminatie tegen leerlingen met een handicap en leerlingen uit inheemse, minderheids- en andere gemarginaliseerde gemeenschappen.

Benadruk dat we allemaal verschillend en dus uniek zijn, en dat diversiteit, respect en non-discriminatie de manier zijn om vrede te garanderen.

Pesten op school is een tragedie die, om ontdekt en behandeld te worden, de actieve deelname nodig heeft van alle betrokkenen bij het onderwijsproces. Noch zwijgen noch zich onttrekken aan verantwoordelijkheden zal het doen verdwijnen.

Als er kinderen op school zijn met een handicap, die een seksuele voorkeur hebben die afwijkt van de gangbare, of die uit een etnische groep of minderheid komen, let dan op, begeleid hen, en bevorder actief het onderwijs in mensenrechten en diversiteit.

Pesten opsporen en voorkomen

Om pesten aan te pakken en te voorkomen, is de sleutel onze kinderen de waarden van respect en gelijkheid bij te brengen, communicatie aan temoedigen, en een klimaat van vertrouwen te scheppen in het gezin en op school. Leer ook hun vrienden en omgeving kennen.

We kunnen pesten stoppen door de waarde van empathie te delen en onze kinderen te leren grenzen te stellen. Leg hen uit wat pesten is en waarschuw hen dat de pester confronteren zinloos is en het zelfs erger kan maken.

Adviseer hen zich dus te allen tijde te laten begeleiden. En, misschien wel het belangrijkste, niet te zwijgen bij de geringste situatie van geweld.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.