Maak tijd vrij om met je baby te spelen en help hem zo bij zijn ontwikkeling

Leer met je baby spelen om hem te helpen zijn lichamelijke vaardigheden, taal en sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen. Blijf lezen!
Maak tijd vrij om met je baby te spelen en help hem zo bij zijn ontwikkeling
Nadia Yépez Suarez

Beoordeeld en goedgekeurd door de docente neuropedagogiek Nadia Yépez Suarez.

Geschreven door Nadia Yépez Suarez

Laatste update: 22 december, 2022

Het spel van kinderen is heel belangrijk voor hun goede ontwikkeling. Daardoor ontdekken ze hun lichaam en hoe de wereld om hen heen werkt. Daarom is het heel belangrijk dat je gedurende de dag wat tijd uittrekt om met je baby te spelen en jezelf met lichaam en ziel aan dit kostbare moment geeft.

Wil je weten hoe je dat doet? Mis dan de informatie niet die we je hieronder geven.

Het spel van een baby begint met zijn eigen lichaam

Vanaf het moment dat je baby geboren is, begint hij de wereld via zijn huid te ontdekken. Het contact met je borst, je strelingen en de momenten die ze in je armen doorbrengen bevorderen de ontwikkeling van hun lichamelijke waarneming.

Bovendien herkennen kleintjes de geluiden van de omgeving en identificeren ze, beetje bij beetje, de voorwerpen. De zachte, rustige stem die ze horen als je zingt of tegen ze praat, vangt hun aandacht en vult hen met waardevolle informatie.

Hun ogen beginnen de vormen van voorwerpen waar te nemen. Maar je gelaatstrekken en de kleuren van je gezicht zijn hun favoriete beelden. Vooral als ze geassocieerd worden met momenten van plezier, zoals borstvoedingstijd.

In het begin zijn hun lichaamsbewegingen ongeorganiseerd en heel eenvoudig. Maar, naarmate de dagen verstrijken, beginnen ze meer gecontroleerd te worden. Zo begrijpen ze beetje bij beetje dat hun hand bij hun mond komt, dat hun voeten een hangend speeltje geluid kunnen laten maken en dat een streling hen kietelt.

Al deze lichaamsacties zijn spelletjes voor je baby en ze kunnen ze alleen of met jouw hulp herhalen. Zo worden ze aangemoedigd om te blijven leren.

Als je ze met hun lichaam ziet spelen, kun je ze begeleiden met een zinnetje: “Je klapt met je handjes!”, “Wat een mooie knuffel!”, “Wil je de mobiel met je voetjes bewegen?”. Op deze manier verrijk je het leren nog meer.

Maak tijd vrij om met je baby te spelen en help hem zo bij zijn ontwikkeling

Motorische spelletjes brengen coördinatie , emotionele, en sociale voordelen.

De mond van de baby is ook goed om mee te spelen!

Baby’s worden geboren met het aangeboren vermogen om hun moedertaal te leren, dus het is niet nodig ze te leren hoe dat te doen.

Als we goed opletten, proberen ze al heel jong de geluiden die ze uit de omgeving waarnemen te reproduceren. Vooral die geluiden die door de mensen om hen heen worden uitgezonden. Vocalisaties en gebrabbel zijn ook een spel en vormen de grondslagen van gesproken taal.

Volgens taalkundige en filosoof Noam Chomsky (Spaanse link) is taal een aangeboren vermogen en is er maar heel weinig taalkundige input nodig om zich te ontwikkelen. Sommige psycholinguïsten (Spaanse link) wijzen er echter op dat mondelinge taal externe stimuli nodig heeft om uitdrukkingen en de betekenis van woorden te decoderen en te begrijpen.

Net als andere aspecten van de ontwikkeling van kinderen, is de taal van kinderen het resultaat van de combinatie van genetica en omgeving.

Op zijn beurt helpt de mond van de baby hem zijn lichaam en de voorwerpen om hem heen te verkennen. Als ze erin slagen hun handjes of het speelgoed in hun mond te stoppen, verkennen ze al hun kenmerken en hebben ze op deze manier plezier.

Baby’s spelen met voorwerpen

Beetje bij beetje begint je baby zich te verhouden tot voorwerpen: hun fles, mobieltjes, of rammelaars stellen hen in staat tot interactie met iets dat zich buiten hun eigen lichaam bevindt. Beweging op hen uitoefenen en hun reactie observeren is een heel avontuur!

Daarom kun je enkele van de volgende elementen gebruiken om eenvoudige en leuke spelmogelijkheden te creëren:

  • Elementen ergens onder verstoppen.
  • Gebruik van een permanence box.
  • Bouwblokken.
  • Zacht speelgoed dat geluid maakt.
  • Grote ballen of doeken.
  • Voorwerpen om andere voorwerpen mee te vervoeren, zoals een vrachtwagen en wat grote wollen pompons.
  • Muziekinstrumenten, zoals trommels of xylofoons.

Volgens de neuropsychopedagogiek leren baby’s snel over de wereld om hen heen via hun zintuigen.

Het kind laten aanraken, ruiken, kijken, horen en proeven bevordert dus het leren van kleuren, vormen, geuren, texturen, en geluiden. En al deze ervaringen worden ook door spel bevorderd.

Moeder en kind zijn aan het spelen

Conclusie over waarom het belangrijk is met je baby te spelen

In deze moderne tijd hebben we emotionele zekerheid, kennis, attitudes en waarden nodig om ons aan te passen aan het leven in de maatschappij. Je kunt beginnen dit alles in je baby te vormen door spel, zelfs al heel vroeg.

Spelen stelt kinderen in staat hun mogelijkheden te ontwikkelen. Het stimuleert namelijk al hun vaardigheden tegelijk: cognitieve, motorische, sociale, emotionele en communicatie.

Maar spelen bevordert niet alleen het leren, maar helpt ook de band met hun gezin of de omgeving die hen omringt te versterken. Dus, leg de deken op de grond en ga lekker spelen met je baby!


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Berko, J. (2010) El desarrollo del lenguaje: una revisión y una vista preliminar. Pearson, Madrid. pp. 1-35.
  • Barón, L., Múller, O. (2014) La teoría lingüista de Noam Chomsky: del inicio a la actualidad. En: Lenguaje. vol.42 no.2 Cali July/Dec
  • Díez, Mª del Carmen; Pacheco Sanz, Deilis I.; de Caso, Ana Mª; García, Jesús N.; García-Martín, Esther (2009). El desarrollo de los componentes del lenguaje desde aspectos psicolingüísticos International Journal of Developmental and Educational Psychology,  vol. 2, núm. 1, 2009, pp. 129-135
  • Fajardo, Z. I. E., Pazmiño, M. I. A., & Dávalos, Á. A. M. (2018). La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil. Espirales revista multidisciplinaria de investigación, 2(14).

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.