Hoe vrijeschoolonderwijs thuis toe te passen

Wil je vrijeschoolonderwijs thuis toepassen? Deze aanpak gebruikt ritme, kunst, vrijheid en samenwerking als sleutels. Leer meer!
Hoe vrijeschoolonderwijs thuis toe te passen
Elena Sanz Martín

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Elena Sanz Martín.

Laatste update: 01 juni, 2024

De manier waarop we onze kinderen opvoeden is aan het veranderen. En dat niet alleen, ook de manier waarop we tegen de kindertijd aankijken is de afgelopen decennia veranderd. Volwassenen hebben steeds meer respect voor kinderen, hun behoeften en hun individuele ontwikkeling. Daarnaast zijn er waardevolle alternatieve pedagogische methoden ontstaan die al worden toegepast op scholen en thuis. Bijvoorbeeld de vrijeschoolbenadering. Maar hoe kun je vrijeschoolonderwijs thuis toepassen?

Misschien heb je al gehoord van dit onderwijssysteem dat gebaseerd is op het voorstel van Rudolf Steiner. Het aantal scholen dat deze methode volgt is echter nog steeds een minderheid. Daarom is het mogelijk dat, zelfs als je dit type onderwijs voor je kinderen wilt, hier ook bekend als Waldorfonderwijs, je niet de mogelijkheid hebt om ze bij een van hen in te schrijven.

Desondanks kunnen de principes en praktijken van de Waldorf benadering thuis worden uitgevoerd om een gezonde en integrale groei vanaf de vroege kindertijd te bevorderen. Lees verder om een aantal sleutels te leren die je nodig hebt om vrijeschoolonderwijs thuis toe te passen.

De principes van vrijeschoolonderwijs

De vrijeschoolmethode vertegenwoordigt een grote verschuiving ten opzichte van het traditionele onderwijsparadigma. Hierbij respecteren we de ritmes en interesses van elk kind en is het de omgeving die zich aanpast aan het kind en niet andersom. Beoordelingen zijn kwalitatief en worden geïntegreerd in het dagelijks leven, met nauwelijks kwantitatieve en gestandaardiseerde tests.

Met andere woorden, het kind mag objecten en de omgeving verkennen, onderzoeken en manipuleren om relevante informatie te verzamelen. Volwassenen begeleiden en stimuleren deze natuurlijke interesse die in het kind ontstaat. Daarnaast wordt de nadruk gelegd op emotionele, sociale en spirituele intelligentie als de belangrijkste pijlers om aan te werken. Een andere sleutel is gebaseerd op de indeling van de zuigelingenfase om verschillende doelen voor elk moment vast te stellen:

  • De vroege kindertijd (0-6 jaar): het belangrijkste doel is om de creativiteit en psychomotorische vaardigheden van het kind te verbeteren. Hiervoor wordt vooral vrij en symbolisch spel gebruikt.
  • Basisonderwijs (7-12 jaar): er worden verschillende activiteiten ontwikkeld om kinderen in staat te stellen hun eigen kennis te onderzoeken, te zoeken en op te bouwen. Daarnaast moedigen we artistieke expressie en sociale vaardigheden aan.
  • Voortgezet onderwijs (13-16 jaar): naast kennis wordt de nadruk gelegd op de ontwikkeling van autonomie, empathie en redeneren.
A child running in the house, pretending to be an airplane.
Bij de toepassing van de vrijeschoolmethodiek thuis wordt prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van nieuwsgierigheid, creativiteit en de constructie van het eigen leren van het kind.

Hoe vrijeschoolonderwijs thuis toe te passen

De vrijeschoolfilosofie streeft ernaar de ontwikkeling van het hele kind als individu te bevorderen, op intellectueel, emotioneel, sociaal en spiritueel niveau. Om dit te bereiken kunnen bepaalde richtlijnen thuis worden toegepast. Bekijk ze hieronder.

Zorg voor de omgeving

Zorg ervoor dat je kinderen vaak buiten kunnen zijn en dat ze vaak in contact komen met de natuur. Dit is de beste manier om te ontdekken en helpt ze bij het ontwikkelen van psychomotorische vaardigheden. Bossen, stranden, parken of tuinen moeten zo veel mogelijk deel uitmaken van hun dagelijkse routine.

Zorg er ook in huis voor dat hun ruimtes opgeruimd zijn en niet vol staan met voorwerpen die hen kunnen verzadigen en hun aandacht afleiden. Kies ook voor warme kleuren en natuurlijk textiel.

Beperk het gebruik van technologie

Aangezien kinderen digital natives zijn, is het moeilijk om ze weg te houden van technologie. Deze pedagogie pleit er echter voor om dit zo veel mogelijk te doen. Vrij spel, tijd met het gezin, knutselen en andere activiteiten zijn geschikter voor de vroege ontwikkeling dan het gebruik van schermen. Dit kan zelfs de hersenfunctie veranderen.

Creëer regelmatige routines

Een andere belangrijke richtlijn is het opstellen van regelmatige schema’s en routines. Dit geeft kinderen gemoedsrust, veiligheid en het gevoel dat hun dagelijkse leven voorspelbaar is. Je kunt bijvoorbeeld rituelen creëren voor bepaalde tijden (zoals opstaan, douchen of naar bed gaan) en vaste tijden instellen voor elke taak (etenstijd of speeltijd). Het kan ook nuttig zijn om andere aspecten te organiseren, zoals een wekelijks terugkerend menu.

Bied natuurlijk speelgoed aan

Spelen is essentieel voor kinderen, maar ze zullen er meer uit halen als ze het juiste speelgoed krijgen. Om vrijeschoolonderwijs thuis toe te passen, kies je voor zo natuurlijk mogelijk speelgoed (dennenappels, kiezels of schelpen uit de natuur). Of speelgoed gemaakt van natuurlijke materialen zoals hout in plaats van plastic.

Daarnaast is het het beste dat dit speelgoed eenvoudig en archetypisch is. Met andere woorden, ze moeten geen overdreven details of een heel specifieke functie hebben. Deze zekere ambiguïteit zal kinderen in staat stellen hun divergent denken te ontwikkelen en hetzelfde voorwerp voor verschillende doeleinden te gebruiken.

A wooden train set.
Natuurlijk speelgoed of speelgoed gemaakt van materialen zoals hout, in plaats van plastic, zijn goede opties voor het leren van kinderen.

Gebruik muziek, verhalen en spelletjes

Muziek speelt een relevante rol in de vrijeschoolpedagogie, omdat het leert over ritmes, motorische vaardigheden en artistieke en emotionele expressie. Daarom is het goed om kinderen enkele vinger- en klapspelletjes te leren of liedjes te maken voor verschillende momenten. Bijvoorbeeld het welterustenliedje of een liedje voor het oprapen van speelgoed.

Verhalen zijn aan de andere kant ook een geweldige bron, vooral als je ze vertelt zonder visuele ondersteuning. Door kinderen een verhaal te vertellen, kunnen ze hun eigen mentale beelden creëren. Op deze manier maken ze gebruik van creativiteit en verbeelding.

Stimuleer deelname aan huishoudelijke taken

Een van de sleutels tot deze aanpak is het ontwikkelen van de autonomie van kinderen en in hen een gevoel van zelfredzaamheid opwekken. Om dit te doen is er niets beter dan ze te betrekken bij huishoudelijke taken. Door ze taken en verantwoordelijkheden te geven die bij hun leeftijd passen, kunnen ze motorische en coördinatievaardigheden opdoen. Op deze manier zullen ze het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van een team dat samenwerkt (het gezin) en zullen ze een toenemende mate van verantwoordelijkheid op zich nemen.

Thuis vrijeschoolonderwijs toepassen betekent de fasen en individualiteit van het kind respecteren

Kortom, om vrijeschoolonderwijs thuis toe te passen, moeten volwassenen de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind kennen en weten welke behoeften bij elke fase horen. Het is niet positief om een kind onder druk te zetten om zich als een volwassene te gedragen, noch om het de vrijheden van een puber te geven. Maar we moeten ze ook niet overbeschermen alsof ze kleiner zijn dan ze zijn.

Verder is het cruciaal om hun individualiteit te respecteren, elk kind onvoorwaardelijk te accepteren en ze niet te vergelijken met anderen of ze te dwingen te veranderen. Integendeel, het gaat erom hen te helpen hun deugden en kwaliteiten te identificeren en te verbeteren. Met dit alles worden liefdevolle, respectvolle en bewuste opvoedingsomstandigheden geboden, waarin het kind zich kan ontwikkelen als een integraal wezen (Engelse link) in plaats van zich alleen te richten op het academische aspect.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Easton, F. (1997). Educating the whole child,“head, heart, and hands”: Learning from the Waldorf experience. Theory into practice36(2), 87-94.
  • Moreno, M. M. (2010). Pedagogía Waldorf. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social5, 203-209.
  • Waldorf 100. (2019). Actuar localmente, afectar globalmente: Escuelas Waldorf cambian el mundo.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.