Wat biedt nieuwe technologie in de klas aan kinderen?
De implicaties van nieuwe technologie in de klas zijn enorm, maar staan nog in de kinderschoenen en zijn dus vrij weinig onderzocht. De traditionele schoolborden en het maken van aantekeningen op papier verdwijnen. Daarbij komen tablets en elektrische schoolborden steeds vaker voor.
Kinderen en jongeren hebben heel andere levens dan vorige generaties. Daarom moeten scholen en het onderwijs zich aanpassen aan kinderen, en niet andersom.
Dus waarom zouden scholen geleidelijk moeten veranderen op het gebied van nieuwe technologie in de klas? Kort gezegd, omdat traditionele middelen niet genoeg zijn om de jeugd van vandaag alle antwoorden te geven. Vasthouden aan methoden die al generaties oud zijn, doet niets anders dan het potentieel van de generatie van vandaag te verminderen.
Wat betekent het om nieuwe technologie in de klas toe te passen?
Nieuwe technologie in de klas maakt vooral gebruik van tools zoals beeld, audio, video en tekst. Op websites worden verschillende aspecten van de stof uitgelegd, maar ook verschillende elementen op hetzelfde niveau. Dit is een van de voordelen die de technologie biedt.
Nieuwe technologie is niet zo complex voor de leerlingen van vandaag. Kinderen zijn eraan gewend om in contact te zijn met tablets, smartphones en dergelijke. Voor hen is de taal van apps bijna intuïtief. Ze hebben geen instructies of hulp nodig om een online spel te ontdekken – door te gaan naar het volgende niveau, punten te winnen, enz.
Daarom zullen manieren om nieuwe technologie in de klas te gebruiken kinderen helpen motiveren en interesseren in het leren. In de praktijk vormt dit een grote uitdaging voor opvoeders. Over het algemeen denkt men namelijk aan entertainment als ze aan technologie denken. Dus, hoe kunnen scholen dit middel goed gebruiken?
Uitdagingen voor leerkrachten en gezinnen
Het gebruik van nieuwe technologie in de klas betekent dat scholen een flinke update moeten uitvoeren in hun leermethodes. Het is niet mogelijk om het digitale tijdperk te negeren. In plaats daarvan moet de educatieve gemeenschap een evenwicht vinden tussen de tijd en de inhoud waarvoor ze technologie gaan gebruiken.
Technologie in de klas biedt bijvoorbeeld zeer interessante ondersteuning als het gaat om het leren van vaardigheden en het bewust worden van de mogelijkheden van deze tools.
Daarbij komen online platforms steeds vaker voor op alle onderwijsniveaus – van kleuterschool tot universiteit. Deze omvatten alles van sociale media tot specifieke apps voor elk vak.
Vanuit het perspectief van scholen en het onderwijs in het algemeen is de grootste uitdaging om digitale media te zien als gewoon een andere didactische bron.
Ten slotte is het belangrijk om erop te wijzen dat onderwijs een proces is waarbij altijd de ouders en leerkrachten van kinderen en jongeren betrokken zijn. Dit is ongeacht of je nu kijkt naar traditionele of modernere leermethoden.
Daarom betekent het gebruik van technologie als educatief hulpmiddel niet dat alles in de handen van een computer of tablet blijft. In plaats daarvan moeten ouders en leerkrachten elke stap op een respectvolle en verantwoordelijke manier begeleiden.
Enkele bezwaren, veel voordelen
In de loop van de geschiedenis is er in elk tijdperk op een of andere manier een nieuwe technologie in de klas gebracht. Van educatieve video’s tot gekopieerd materiaal, ze hebben allemaal in het begin een zekere weerstand ondervonden.
Studenten zijn tegenwoordig te afhankelijk van papier. Ze weten niet hoe ze op een lei moeten schrijven zonder krijtstof over zichzelf te krijgen. Ze kunnen een lei niet goed schoonmaken. Wat zullen ze doen als het papier op is?
–Schoolhoofd, 1815–
Het niveau van personalisatie dat kan worden bereikt in de klas met het digitale tijdperk is ongekend in traditioneel onderwijs. Tegelijkertijd biedt moderne technologie in de klas, gezien de onmiddellijkheid van deze tijd op elk gebied van het leven, een zeer noodzakelijke snelheid.
Kortom, nieuwe technologie in de klas zorgt voor meer interactieve en toegankelijke lessen. De mogelijkheden zijn eindeloos als het gaat om het benutten van deze tools. Bovendien hebben gezinnen, leraren en educatieve systemen in het algemeen toegang tot ze.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Aliaga, F., & Bartolomé, A. (2006). El impacto de las nuevas tecnologías en educación. Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevantes. Universidad de Valencia y Universidad de Barcelona. https://www.researchgate.net/profile/Francisco_Aliaga/publication/251624320_El_impacto_de_las_nuevas_tecnologias_en_educacion/links/0deec5280c3a5f25bc000000.pdf
- Martínez, F., & Prendes, M. (2004). Nuevas tecnologías y educación. Madrid España: Editorial. https://www.iberclase.com/wp-content/uploads/2019/06/ANTONIA_M_MOYA_1.pdf
- Tellería, M. B. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), 209-222. https://www.redalyc.org/pdf/652/65200912.pdf
- Martín-Laborda, R. (2005). Las nuevas tecnologías en la educación. Madrid: Fundación AUNA, p4. http://estudiantes.iems.edu.mx/cired/docs/ae/pp/fl/aeppflp11pdf01.pdf