25 Goede manieren die kinderen moeten kennen (deel 1)
Goede manieren die kinderen moeten kennen worden gemodelleerd vanaf de eerste levensjaren. Zodra ze hun eerste woordjes zeggen, is het tijd om ze te leren hoe ze op bepaalde situaties moeten reageren.
De volgende zijn enkele van de gedragingen die elke ouder bij zijn kind wil zien. Maar bedenk dat dit gedragingen zijn die ze van jou imiteren. In plaats van ze te vertellen welke handelingen van hen verwacht worden, laat je ze door een voorbeeld zien hoe ze in elk scenario moeten handelen.
Redenen om je kinderen goede manieren te leren
Goede manieren zijn correcte gewoonten die perfect passen in alle contexten en in alle omstandigheden. Als je er in de eerste jaren een beetje moeite voor doet om ze bij te brengen, worden ze automatisch.
- Goede manieren stimuleren de sociale ontwikkeling. Als een kind op jonge leeftijd goede manieren leert, gaat het veel gemakkelijker om met zowel kinderen als volwassenen. Sociale vaardigheden zijn hulpmiddelen die kinderen nodig hebben om met succes de wereld in te gaan.
- Kinderen leren positieve rolmodellen te imiteren. Door al jouw beleefdheidsvormen te herhalen, worden kinderen zich bewust van mensen die positieve dingen in hun leven kunnen brengen. Vermijd dus onbeleefd of ordinair gedrag als je voor ze staat. Pas elke handeling toe die je hen vraagt uit te voeren.
- Beleefdheid is geen aangeboren deugd bij kinderen. Het vereist oefening en voortdurende bekrachtiging. Een kind met goede manieren kan gedisciplineerder zijn en meer tolerantie hebben voor suggesties die andere mensen doen en die hun leven met een positieve connotatie kunnen beïnvloeden.
Goede manieren voor kinderen om te kennen
1. Als je iemand om een gunst gaat vragen, iemand om de tijd vraagt, of iets in de winkel koopt, is het eerste wat je moet zeggen “alstublieft” .
2. Als je een geschenk of iets dat je gevraagd hebt van een ander krijgt, is het essentieel om dankjewel te zeggen (of dankuwel als het een ouder iemand of vreemde betreft).
3. Als twee of meer mensen (volwassenen of kinderen) aan het praten zijn, wacht dan tot ze klaar zijn voor je aan het gesprek deelneemt. De enige reden om het gesprek van een ander te onderbreken is als er sprake is van een noodsituatie.
4. Als je aandacht van een ander nodig hebt, is het niet correct die te krijgen door te schreeuwen of aan iemands kleren te trekken. De meest correcte manier om een ander aan te spreken is een beleefd woord zoals “excuseer me” of “pardon”.
5. Als er twijfel is over de juiste manier om een bepaalde handeling uit te voeren, is het beter om toestemming te vragen. Of vraag een volwassene om aanwijzingen te geven. Zo voorkom je onnodige correcties.
6. Houd als ouder negatieve opmerkingen over andere mensen voor je, vooral als je kinderen erbij zijn. Als je dit soort gedrag vermijdt, voorkom je dat kinderen in sociale situaties gênante opmerkingen maken en leer je ze zich te concentreren op de kwaliteiten van anderen.
7. Vermijd denigrerende opmerkingen over de lichamelijke kenmerken van andere mensen; maak ze alleen als het complimenten of positieve meningen zijn en ze getuigen van beleefdheid. Verdraagzaamheid en respect voor verschillen zijn twee eigenschappen die we in onze kinderen moeten ontwikkelen vanaf dat ze jong zijn.
8. Als je in een sociale situatie bent en een persoon die de familie kent een vraag stelt, moet je altijd antwoord geven. Ook als kinderen verlegen zijn, moeten ze zich in communicatieve contexten op de juiste manier kunnen gedragen.
9. Als je kinderen toestaat naar het huis van een van hun vriendjes te gaan, leer ze dan dat ze de door de ouders bepaalde regels moeten respecteren en dankbaar moeten zijn voor de ontvangen aandacht. Ook moeten ze de gastheren helpen de ruimten op te ruimen, inclusief de voorwerpen die ze tijdens hun speeltijd gebruikt hebben.
10. Een gesloten deur is een teken dat een of meer mensen privacy nodig hebben, dus moet je op de deur kloppen en altijd op antwoord wachten voor je een ruimte binnengaat, om niet binnen te stormen en terecht te komen in situaties die je niet aangaan.
Dagelijkse stimulatie
Bedenk dat goede manieren niet van de ene op de andere dag aangeleerd worden. Om je kinderen zover te krijgen dat ze ze in praktijk brengen, moet je ze hun goede gedrag dagelijks stimuleren. Introduceer de manieren beetje bij beetje, rekening houdend met hun leeftijd.
Kijk in het tweede deel (binnenkort op de site) van dit artikel voor andere goede manieren die kinderen moeten kennen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Orecchioni, C. K. (2004). ¿ Es universal la cortesía?. In Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español (pp. 39-54). Ariel. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2136813
- Suárez Palacio, P. A. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. http://bibliotecadigital.iue.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12717/2294/1/1046-Texto%20del%20art%C3%ADculo-4474-1-10-20200909.pdf