Oefeningen voor kinderen met een specifieke taalontwikkelingsstoornis

Oefeningen voor kinderen met een specifieke taalstoornis helpen hen om de moeilijkheden die ze ervaren te overwinnen. Lees meer in het artikel van vandaag.
Oefeningen voor kinderen met een specifieke taalontwikkelingsstoornis
María José Roldán

Geschreven en geverifieerd door de psychopedagoog María José Roldán.

Laatste update: 12 juli, 2024

Specifieke taalontwikkelingsstoornis (S-TOS) of dysfasie is een realiteit voor veel kinderen en wordt beschouwd als een ernstige en langdurige stoornis. Het beïnvloedt kinderen vanaf het begin van hun taalontwikkeling en kan duren tot in hun adolescentie. Als er niet goed wordt ingegrepen, kan het gevolgen hebben als ze volwassen zijn.

Normaal gesproken heeft het invloed op de articulatie van woorden. Daarom is het heel belangrijk om thuis oefeningen te doen. Lees verder om meer te leren over dit probleem.

Leer meer over deze oefeningen voor kinderen met een specifieke taalontwikkelingsstoornis

Je zult met een specialist moeten praten om de ernst van de stoornis van je kind te achterhalen, zodat je de meest geschikte oefeningen kunt vinden. We gaan echter een aantal van de belangrijkste activiteiten uitleggen. Deze hebben te maken met de bewegingen, de ademhaling en het ritme die nodig zijn om vooruitgang te boeken met dit probleem. Lees dus verder!

Ademhaling bij een specifieke taalstoornis

Werken aan de ademhaling (Engelse link) is essentieel voor kinderen met specifieke taalstoornissen. Dit zijn eenvoudige, herhalende oefeningen die je kunt doen door er aangename geluiden in te verwerken. Het gaat om inademen en uitademen door de neus en mond en het oefenen van lucht vasthouden. Je kunt ook de snelheid variëren.

Papieren ballen

Dit is een eenvoudige oefening die kinderen leuk vinden en waar ze veel plezier aan beleven. Het is zo eenvoudig als papieren ballen maken en erop blazen met rietjes om ze te laten bewegen of erop zuigen om ze aan de andere kant van het rietje te laten plakken.

Bellen blazen

Net als met papieren ballen vinden kinderen het heerlijk om bellen te blazen. Het helpt ze ook om hun ademhaling onder controle te houden en aan hun mondspieren te werken.

Oefeningen voor kinderen met een specifieke taalontwikkelingsstoornis
Werken aan hun ademhaling en mondspieren is zo eenvoudig als het pakken van een bellenblaas en genieten van het blazen van zeepbellen.

Klinkers bij een specifieke taalontwikkelingsstoornis

In dit geval richt de oefening zich op de ademhaling. Terwijl het kind in- en uitademt, moet het de 5 klinkers uitspreken. Deze oefeningen kunnen ook op een overdreven manier als spel worden gedaan. Wat belangrijk is, is dat het kind ze uitspreekt en een goede controle heeft over de lucht en de snelheid op het moment van uitspreken.

Lettergrepen

In dit geval moet het kind lettergrepen uitspreken en herhaaldelijk medeklinkers gebruiken. Bijvoorbeeld, bij de letter M zullen ze zeggen: Ma, ma, ma, ma/me, me, me, me, me…. en zo verder met alle klinkers en verschillende medeklinkers. Op deze manier worden intonatie en ritme geoefend.

Ritme bij een specifieke taalstoornis

Ritme is fundamenteel voor kinderen met een specifieke taalstoornis. Op deze manier zal de articulatie en uitspraak van woorden correcter gebeuren. Hiervoor kan een trommel worden gebruikt of gewoon ritmisch op een tafel worden getikt. Vraag het kind om de klanken te maken volgens de tijd en het ritme dat je aangeeft.

Stilte

Om deze oefening uit te voeren, moet je een ruimte hebben die helemaal stil is. Dan moet je een klein geluid maken zodat het geblinddoekte kind het kan waarnemen en de richting kan aanwijzen waarin het geluid klinkt. Dan moet je vragen welk geluid ze gehoord hebben. Zo kunnen ze leren de intensiteit van het geluid te onderscheiden, welk voorwerp het voortbrengt en het ritme en de duur ervan.

Een meisje doet oefeningen met haar tong
Oefeningen zoals het draaien van de tong, hem in verschillende richtingen bewegen, uitrekken, in het gehemelte knijpen of de tanden aanraken, zijn onder andere erg nuttig voor kinderen met specifieke taalproblemen.

De tong

Oefeningen met de tong zijn erg belangrijk, omdat dit het orgaan is dat helpt bij het articuleren van alle klanken en woorden. Deze oefeningen bestaan uit het maken van tongbewegingen, afhankelijk van de moeilijkheden van het kind.

Zinnen voor kinderen met een specifieke taalontwikkelingsstoornis

Deze oefeningen zijn gebaseerd op het maken van complete zinnen. Er kunnen bijvoorbeeld gedichten, tongbrekers, liedjes of korte verhaaltjes worden voorgedragen. Het kind herhaalt de corresponderende lettergrepen, woorden of zinnen steeds opnieuw totdat het het goed doet. Het is belangrijk om herhaling of saaiheid te vermijden om demotivatie te voorkomen. Ook kunnen kleine voorwerpen worden gebruikt om het ritme en de intonatie te markeren.

Spelen om te verbeteren

De oefeningen helpen kinderen om deze moeilijkheden te overwinnen, afhankelijk van de ernst van de taalproblemen die ze hebben. Het is belangrijk om te weten dat sommige van deze ongemakken kunnen optreden als gevolg van andere aandoeningen, zoals autisme of lichamelijke problemen die het articuleren van woorden belemmeren. Door deze spelletjes toe te passen, zal het kind beetje bij beetje, zeker verbeteren.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Monge Díez, R. (2008) Lenguaje comprensivo y expresivo: ejercicios prácticos. Editorial: Lebón

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.