Hoe kun je je aanpassen aan het temperament van je kind?

Elk kind heeft zijn eigen temperament. Je opvoedingsregels aanpassen aan hun aangeboren persoonlijkheid kan heel nuttig zijn. Vandaag zullen we je vertellen hoe je een goede pasvorm met je kind kunt bevorderen.
Hoe kun je je aanpassen aan het temperament van je kind?
Elena Sanz Martín

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Elena Sanz Martín.

Laatste update: 22 december, 2022

Vanaf de dag dat baby’s worden geboren, vertonen ze hun eigen temperament, wat hun persoonlijke stijl is om de wereld om hen heen te interpreteren en erop te reageren. Hoewel hun temperament een erfelijke component heeft, verandert het naargelang hun eerste ervaringen.

Daarom kunnen ouders, als ze het temperament van hun baby begrijpen en zich eraan aanpassen, behoorlijk positieve resultaten behalen. Dit wordt ook wel goodness of fit (Engelse link) genoemd, of het temperamentmodel.

Soms hebben baby’s hetzelfde temperament als hun ouders en soms niet. Dit gaat echter niet over ouders die hun persoonlijkheid veranderen. Het gaat veeleer om het aanpassen van hun opvoedingsregels aan het temperament en de behoeften van hun kind.

Identificeer het temperament van je baby om een passend opvoedingsmodel te bevorderen

Het goodness of fit-model van Thomas en Chess (Engelse link) stelt dat kinderen verschillen op 9 hoofddimensies van temperament. Ouders moeten rekening houden met deze dimensies bij het opvoeden van hun kinderen.

Hoe kun je je aanpassen aan het temperament van je kind

Activiteitenniveau

Actieve en rusteloze kinderen vinden het heerlijk om te kruipen, klimmen en hun lichaam te bewegen. Ze hebben echter volwassenen nodig om hen te kalmeren en om hen te helpen identificeren wanneer ze moe zijn en een pauze nodig hebben.

Aan de andere kant geven minder actieve kinderen de voorkeur aan rustigere activiteiten, zoals knuffelen en een verhaaltje voorlezen. Desalniettemin hebben ze een volwassene nodig om hen verschillende fysieke activiteiten of games aan te bieden om mee te doen.

Afleidingsniveau

Sommige kinderen worden gemakkelijk afgeleid door de prikkels van hun omgeving. Daarom vinden ze het best handig om eenvoudige activiteiten uit te voeren die slechts één taak tegelijk omvatten. Ze kunnen echter ook afgeleid worden door zich ongemakkelijk te voelen met hun eigen lichaam. Daarom moet je ervoor zorgen dat ze altijd schoon, goed uitgerust en gevoed zijn.

Aan de andere kant kunnen baby’s die niet snel worden afgeleid veel tijd besteden aan het uitvoeren van slechts één activiteit. In dit geval moet je hen alternatieven aanbieden of hen waarschuwen voor mogelijke wijzigingen. Bijvoorbeeld: “over een paar minuten stoppen we met spelen en gaan we lunchen”.

Intensiteit, een van de dimensies van dit temperamentmodel

Kinderen die hun emoties op een intense manier kunnen voelen en uiten, hebben hun ouders nodig om hen te kalmeren, zonder hun geduld te verliezen. Toch zouden ouders deze kinderen moeten leren om ook alleen te ontspannen. Aan de andere kant kunnen minder intense baby’s zich overweldigd voelen door de toon van hun ouders of emotionele reacties. Dit is waarom je moet proberen om voorzichtiger met ze om te gaan.

Regelmatigheid

Regelmatige kinderen volgen vrij voorspelbare eet-, slaap- en ingeslepen gewoonten. Daarom houden ze van routines en volgen ze die het liefst, zelfs als ze op vakantie zijn.

Onregelmatige kinderen daarentegen hebben hun ouders nodig om open te staan voor improvisatie en verandering van plannen. Het kan echter heel gunstig voor hen zijn om te proberen een routine te creëren.

Temperament en sensorische drempel

Gevoeligere kinderen hebben rustige plekken nodig met weinig licht, zachte texturen en een rustige stem. Minder gevoelige kinderen genieten van glanzende kleuren en stimulerende muziek. Tegelijkertijd proberen ze graag nieuwe smaken en verschillende texturen.

Benaderen/terugtrekken

Sommige kinderen vinden het heerlijk om het onbekende te verkennen. Ze vinden het leuk om nieuwe plaatsen te bezoeken en met nieuwe mensen om te gaan. Aan de andere kant voelen sommige kinderen zich ongemakkelijk bij het ervaren van nieuwe dingen en blijven ze liever in de armen van hun ouders. Dit komt omdat ze meer tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de situatie.

Aanpassingsvermogen

Aanpasbare kinderen kunnen verschillende activiteiten uitvoeren en hebben geen probleem met verandering. Anderen moeten geleidelijk presteren en duidelijke overgangen maken. Bijvoorbeeld door te zeggen: “tot gauw speelgoed”, voordat ze hun speelgoed achterlaten om te douchen.

Kinderen spelen met speelgoed

Persistentie, een andere temperamentdimensie

Sommige kinderen volharden in hun pogingen om nieuwe dingen te bereiken. Ze raken niet gefrustreerd en blijven proberen totdat ze het halen. Andere kinderen raken echter snel gefrustreerd. In dit geval moet je hen vragen om eenvoudige taken uit te voeren en hen daarbij te begeleiden. Bovendien moet je hun inspanningen meer prijzen dan hun resultaten.

Humeur is ook een temperament dat we bekijken met het temperamentmodel

Positieve baby’s uiten hun vreugde gemakkelijk, glimlachen en hebben plezier als ze spelen. Het is echter ook belangrijk dat ze andere negatieve emoties leren kennen en accepteren. Aan de andere kant, als baby’s serieuzer zijn, moeten hun ouders begrijpen dat dit niet betekent dat ze boos zijn.

Bovendien moeten ze de subtiele tekenen van geluk herkennen die hun kinderen kunnen uiten en zich daarop concentreren.

Kijken naar het temperament met een temperamentmodel voorkomt toekomstige problemen

Verschillende soorten temperamenten hebben betrekking op emotionele of gedragsproblemen bij kinderen. Als gevolg hiervan kunnen bepaalde persoonlijkheden leiden tot slechte academische prestaties, sociale problemen of zelfs angst en depressie. Als ouders hun respectvolle opvoeding dus aanpassen aan de specifieke behoeften en temperamenten van hun kinderen, kunnen ze deze problemen voorkomen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Thomas, A., & Chess, S. (1985). Genesis and evolution of behavioral disorders: From infancy to early adult life. Annual Progress in Child Psychiatry & Child Development, 140–158. https://psycnet.apa.org/record/1986-30307-001
  • Ocampo, D. B., & Palos, P. A. (2008). La influencia del temperamento en problemas internalizados y externalizados en niños. Revista Intercontinental de Psicología y Educación10(1), 29-48. https://www.redalyc.org/pdf/802/80210103.pdf
  • Ramos Martín, J. M., Sancho García, M., Cachero Sanz, P., Vara Arias, M., & Iturria Matamala, B. (2009). El Temperamento Infantil en el Ámbito de la Prevención Primaria: Relación con el Cociente de Desarrollo y su Modificabilidad. Clínica y salud20(1), 67-78. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742009000100006#:~:text=De%20acuerdo%20con%20el%20%22Modelo,problemas%20de%20ajuste%2C%20le%20ayudar%C3%ADa

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.