Een laag zelfbeeld bij kinderen, waar op te letten
Het is belangrijk dat kinderen van zichzelf houden en zichzelf in een positief daglicht zien, zodat ze kunnen opgroeien tot gezonde en gelukkige volwassenen. Maar helaas bereiken veel kinderen dit niet. In dit artikel delen we daarom enkele waarschuwingssignalen van een laag zelfbeeld bij kinderen.
Een slecht zelfbeeld hebben houdt onder meer in dat je gevoelens van minderwaardigheid, onzekerheid, mislukking, angst en schuldgevoelens ervaart. Het kan ervoor zorgen dat kinderen zich op een manier gedragen die hun optimale ontwikkeling in de weg staat.
“Een laag zelfbeeld is alsof je door het leven rijdt met de handrem er nog op.”
-Maxwell Maltz-
Waarschuwingssignalen van een laag zelfbeeld bij kinderen
Volgens psychologen Isabel M. Haeussler en Neva Milicic kenmerken een aantal symptomen, eigenschappen of houdingen vaak kinderen met een laag zelfbeeld. Hieronder leggen we uit welke dat zijn. Houd er echter rekening mee dat elk kind zich anders uitdrukt, afhankelijk van:
- Karaktereigenschappen
- Levenservaringen
- Hun rolmodellen of referentiefiguren
Een overdreven klagerige en kritische houding
Kinderen met een laag zelfbeeld hebben de neiging om over alles te klagen en alles te bekritiseren omdat ze ontevreden zijn als dingen niet gaan zoals ze willen. Deze houding kan vervolgens leiden tot afwijzing door hun omgeving. Dit zorgt er dus voor dat ze zich onbegrepen en niet gewaardeerd voelen door anderen. Zo maken ze zichzelf tot slachtoffer.
Een behoefte om aandacht te trekken
Deze kinderen proberen voortdurend de aandacht van anderen, vooral volwassenen, te trekken om zich relevant en goedgekeurd te voelen. Dit werkt echter meestal niet, wat hen frustreert of boos maakt.
De behoefte om altijd te winnen door een laag zelfbeeld bij kinderen
Deze kinderen hebben een pathologische behoefte om een spel, competitie of activiteit te winnen. Ze hechten geen waarde aan plezier en genieten. Het enige wat ze willen is de beste zijn, omdat ze denken dat het hen zal helpen meer geliefd en geaccepteerd te worden. Deze kinderen zijn dus:
- Slechte verliezers. Ze accepteren geen nederlaag.
- Slechte winnaars. Ze scheppen overdreven op over hun overwinningen.
Angst om te falen en fouten te maken
Bovendien hebben deze kinderen de neiging om risico’s te vermijden vanwege hun angst om fouten te maken. Ze beantwoorden dus alleen een vraag of voeren een taak uit als ze zeker weten dat ze het goed zullen doen.
Deze houding van onzekerheid stelt hen niet in staat om hun creativiteit te ontwikkelen. Bovendien kunnen ze overmatige angst of bezorgdheid hebben over hun huiswerk, wat ertoe kan leiden dat ze dichtklappen.
Introverte en ongezellige houding
Veel kinderen met een laag zelfbeeld hebben slechte sociale vaardigheden, omdat ze bang zijn zichzelf bloot te geven zoals ze zijn. Dit leidt er dus toe dat ze het moeilijk hebben:
- Interactie met leeftijdsgenoten te hebben.
- Met goede vrienden te maken.
Verdriet en ontmoediging
Kinderen met een laag zelfbeeld zijn meestal verdrietig en ontmoedigd. Daarom:
- Lachen ze zelden.
- Zijn ze gedemotiveerd.
- Hebben ze gebrek aan spontaniteit.
- Hebben ze gebrek aan vitaliteit.
Perfectionisme
Kinderen met een laag zelfbeeld zijn meestal te traag in het uitvoeren van bepaalde activiteiten of oefeningen omdat ze nooit tevreden zijn met wat ze doen.
Ze proberen voortdurend te verbeteren en te corrigeren wat ze doen. Als gevolg zijn ze niet effectief en productief, omdat ze dezelfde tijd investeren in zowel fundamentele als irrelevante taken.
Agressiviteit door een laag zelfbeeld bij kinderen
Om hun onzekerheden en angsten te compenseren en te verbergen, kunnen ze zich agressief of uitdagend gedragen en ongepast gedrag vertonen. Met andere woorden, ze schieten meestal meteen in de verdediging bij anderen. Het gevolg hiervan is dat hun sociale interacties ongezond zijn.
Een behoefte aan goedkeuring
Kinderen die een negatief zelfbeeld ontwikkelen, willen constant de goedkeuring hebben van anderen. Daarom zoeken ze voortdurend de erkenning en waardering van anderen, meestal hun rolmodellen (moeder, vader, leraren, enz.). Dit is te wijten aan:
- Allereerst, veel onzekerheden.
- Ook een gebrek aan vertrouwen.
- Daarnaast een angst om met hun eigen gevoelens om te gaan.
- Tot slot een onvermogen om zichzelf te beoordelen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Haeussler, I. M. y Milicic, N. (1995). Confiar en uno mismo: Programa de desarrollo de la autoestima. Editorial Catalonia.