Praat met je kind alsof het een magisch wezen is

Je kind is een magisch wezen, laat hem zien, voelen en geloven dat hij speciaal is.
Praat met je kind alsof het een magisch wezen is
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 18 januari, 2019

Praat met je kind alsof het een magisch wezen is, gemaakt van vriendelijkheid, bedeeld met nederigheid, respect en wijsheid. Door dit te doen en te geloven, zal hij op deze manier ook gaan handelen. Hij wordt een ongelooflijke volwassene, die gevormd wordt door de zaden die je in hem hebt geplant.

Iets dat veel moeders en vaders weten, is dat het niet altijd gemakkelijk is om waarden bij hun kinderen in te prenten. De waarden die ze definiëren, zijn in essentie wat die waardige en respectvolle edelmoedigheid zal vormen, waarmee ze gelukkig kunnen zijn en op hun beurt anderen geluk kunnen schenken.

Zoals we hier altijd op jebentmama benadrukken, hebben maar weinig dingen meer betekenis dan het goede voorbeeld geven. Er is echter ook een ander aspect dat we nooit uit het oog moeten verliezen bij het ouderschap.

We hebben het hier over de noodzaak om architecten van kennis te zijn die voortkomt uit emoties. Kennis die harten en geesten kan vormen. Maria Montessori zei ooit: “Je moet goede ideeën bij kinderen planten, zelfs als ze ze niet begrijpen. De jaren zullen namelijk de leiding hebben over het ontcijferen van deze ideeën en het te laten floreren in hun hart.”

Deze architectuur die zo leerzaam en prachtig is, vereist al onze energie en tijd. Het is echter een dagelijkse inspanning die de moeite waard is om een ​​leven lang in te investeren, evenals onze hoop en dromen.

We zullen uitleggen hoe je dit moet doen.

Je kind is een magisch wezen, laat ze zien, voelen en geloven dat ze speciaal zijn

Je kind is een magisch wezen dus laat ze zien en voelen en geloven dat ze speciaal zijn

Kinderen laten geloven dat ze een magisch wezen en speciaal zijn, betekent niet dat ze denken dat ze beter zijn dan alle anderen. Het stelt hen echter in staat om de wereld te zien in veiligheid, wetende dat ze:

  • geliefd zijn
  • in staat zijn om voor hun dromen te vechten
  • een stem in de wereld hebben
  • hun zelfvertrouwen van dag tot dag opbouwen tot een sterke en waardevolle interne structuur

Onthoud deze eenvoudige strategieën en dagelijkse acties die hen in staat stellen om innerlijke kracht te bereiken en hen zich gewaardeerd en speciaal te laten voelen:

  • Geef waarde en belang aan alles wat je kind zegt. Benadruk positief wat ze goed doen en vermijd kritiek en straf voor hun fouten. Wanneer ze iets verkeerds doen, help hen dan hun gedrag te veranderen door je vertrouwen aan hen over te brengen.
  • Waardeer hun waarde in het openbaar.
  • Stimuleer hun verbeeldingskracht, bied leerkansen aan waarvan ze zullen genieten, waardoor ze verbinding kunnen maken met jou en hun omgeving.

Nederigheid en vriendelijkheid, twee wortels die je kind helpen groeien

Nederigheid en vriendelijkheid zijn kenmerken van een magisch wezen

Door onze kinderen over nederigheid te leren, leren ze hoe ze frustratie beter kunnen opvangen. Het leert hen ook om te delen, om niet boven iemand anders te staan en om rekening te houden met anderen. Hierdoor worden de jaren tussen de 2 en 6 jaar, die meestal gekenmerkt worden door een klassiek egocentrisme, minder intens.

Laat ze zien dat ze een magisch wezen zijn.

Vriendelijk zijn is niet alleen een kwestie van maatschappelijk denken, het is een waarde waarmee je kunt groeien als mens en het is ook verbonden met nederigheid.

De sleutel bij vriendelijkheid is ook om dagelijks als voorbeeld te dienen. Vergeet niet dat vriendelijkheid ook wordt overgedragen door taal, de toon en hoe onze kinderen zien dat we anderen behandelen.

Voer de volgende stappen uit om vriendelijkheid bij je kinderen te stimuleren:

  • Leer ze “dank je wel” te zeggen en de waarde ervan te begrijpen in hun dagelijkse activiteiten.
  • Leer ze delen, op hun beurt wachten, altijd respectvol te zijn. Begrijpen dat wat jij en ik hebben, van ‘ons’ kan worden.
  • Laat hen vanaf jonge leeftijd in contact komen met andere kinderen. Deze interactie met hun leeftijdsgenoten zal hen helpen om ideeën, smaken en voorkeuren te delen.

Je kinderen zijn wijs, geef de liefde van leren aan hen door

De liefde voor leren is samen lezen met je magische wezen

Een nieuwsgierig kind is een ontvankelijk kind. Een kind dat zich vrij voelt om te communiceren, te vragen, om ons te benaderen over hun twijfels en interesses vindt het leuk om te leren. We moeten deze waarde van nieuwsgierigheid aanmoedigen.

Het is duidelijk dat niet alle kinderen in hetzelfde tempo leren. Elk kind heeft ook zijn eigen interesses en verschillende vaardigheden. Onthoud echter dat alle kinderen verstandig zijn en een aangeboren vermogen hebben om met de wereld om te gaan.

Ze hebben het vermogen om opgewonden te raken en dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Een perspectief die we als volwassenen hebben verloren.

We moeten dit geschenk van nobelheid en magie versterken, wat hen in staat stelt te genieten van dingen met zo’n uitzonderlijke intensiteit. Een kind dat zich op zijn gemak voelt, gesteund door zijn ouders, geliefd en gewaardeerd voor alles wat ze doen, zal een kind zijn dat graag leert. Hij zal ongetwijfeld zijn potentieel blijven vergroten.

Vergeet niet om elke dag je kleine schat eraan te herinneren dat hij een magisch wezen, slim, bescheiden en heel bijzonder is.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata.
  • Bowlby, J. (1995). Teoría del apego. Lebovici, Weil-HalpernF.
  • Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538304.pdf
  • Marrone, M., Diamond, N., Juri, L., & Bleichmar, H. (2001). La teoría del apego: un enfoque actual. Madrid: Psimática.
  • Moneta, M. (2003). El Apego. Aspectos clínicos y psicobiológicos de la díada madre-hijo. Santiago: Cuatro Vientos.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.