Leer je kind omgaan met pesten
Hoewel het er op lijkt dat het onderling pesten van kinderen onschuldig is, kan het een grote invloed hebben op hun persoonlijke ontwikkeling. Daarom moeten we onze kinderen van jongs af aan leren hoe ze omgaan met pesten.
Er bestaan verschillende vormen van pesten. Dit gedrag ontstaat meestal door onwetendheid en een gebrek aan empathisch vermogen.
Anders gezegd, wanneer kinderen te maken krijgen met iets wat ze nog niet kennen, kan het voorkomen dat ze er grapjes over beginnen te maken. Het komt er op neer dat ze geloven dat dit de beste manier is om met nieuwe dingen om te gaan.
Factoren die pesten kunnen beïnvloeden
- De leeftijd van het kind.
- De ondersteuning van de familie.
- Waarden binnen het huishouden.
- De sociale vaardigheden van het kind.
- Het wel of niet aanwezig zijn van academisch geschoolde vertrouwenspersonen.
- Het gedrag van de leraren van de kinderen.
- De manier waarop een nieuw klasgenootje wordt geïntroduceerd.
De wetenschap laat de impact van pesten zien
Het is gebleken dat vernedering van invloed is op het brein van een mens. Deze impact is groter dan die van emoties zoals geluk en woede.
Een groep onderzoekers van de universiteit van Amsterdam, zetten een onderzoek op naar de invloed van vernedering en pesten.
Ze selecteerden een groep individuen en lazen hen een aantal verhalen voor. Tijdens deze verhalen moesten de personen zichzelf verplaatsen in de hoofdrolspeler. Dit zorgde ervoor dat ze de verschillende gevoelens van de hoofdrolspeler konden ervaren.
Onderzoekers hebben aangetoond dat het ongemak dat wordt veroorzaakt door vernedering, groter is dan we voorheen dachten.
De gebieden van het brein die door vernedering worden geactiveerd, staan in verband met pijn. Daaruit maakten onderzoekers op dat vernedering door het brein net zo intens wordt ervaren als pijn.
Omgaan met pesten, hoe leer je dat?
Ouders moeten onderzoeken wat er precies aan de hand is en uitzoeken wat de beste opties zijn.
- Wat ligt er aan het pesten ten grondslag?
- Hoe regelmatig komt het voor?
- Op welke manier reageert het kind er op?
- Hoe kunnen we omgaan met pesten en ons kind helpen hier op een gezonde manier mee om te gaan?
Deze vragen moet je beantwoorden zodat je het probleem op de snelste manier kan oplossen.
Het is ook van belang om uit te zoeken of je kind belachelijk wordt gemaakt. Anderzijds is het ook belangrijk om te weten of je kind juist degene is die andere kinderen pest.
Kinderen moet geleerd worden hoe ze op een juist manier kunnen reageren op pestgedrag. Dit zal hen helpen het probleem bij de wortel aan te pakken en de pesters buitenspel zetten.
De pester het effect van hun gedrag ontnemen, zal er voor zorgen dat ze verveeld raken en uiteindelijk zullen stoppen.
Geweld is nooit de oplossing. Er zijn altijd gezondere alternatieven die helpen om te gaan met pesten.
Nooit, zouden we onze kinderen als ‘lafaards’ of ‘huilebalken’ moeten bestempelen. Dit lost het probleem niet op en ze worden er ook niet sterker van. De beste oplossing is het geven van respect, liefde en begrip.
Wanneer het kind eenmaal zijn problemen uitlegt, is het van belang je in te leven in zijn gevoelens. Het is ook zinvol om persoonlijke anekdotes te delen, die hen gerust kunnen stellen.
We zouden de nadruk moeten leggen op de positieve aspecten van de situatie. Laat hen weten dat we een oplossing kunnen vinden.
Belangrijke adviezen
- Spoor geweld nooit aan.
- Als het een soort spot is, moeten we onze kinderen dit leren te negeren totdat de pester het zat wordt.
- Wanneer het pesten matig tot ernstig wordt, dan is het slim om naar de school te gaan en een leraar of vertrouwenspersoon te vinden die de situatie kan helpen oplossen. Het is belangrijk snel een oplossing te vinden.
- We zouden onze kinderen moeten leren om respectvol naar anderen te zijn. Dit zal ervoor zorgen dat ze op een gezonde manier omgaan met pesten.
- Wanneer we eenmaal van de situatie afweten, moeten we hen onvoorwaardelijk steunen. Het is belangrijk dat ze zich geliefd en ondersteund voelen.
- Alles heeft een positieve kant en er zijn altijd belangrijke lessen te leren. Benader het pesten ook van deze kant.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Castillo Quiñonez, G. G. (2015). Promover los valores sociales y familiares para evitar las burlas y el índice de malas palabras dentro del salón de clases en los niños de 4 a 5 años de la escuela Dr. Otto Arosemena Gómez año lectivo 2014-2015(Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación). http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/13219
- Reynolds, C., & Richmond, B. (1997). Escala de ansiedad manifiesta en niños (revisada). CMAS-R. Manual. México: El Manual Moderno.
- Albornoz, N., Silva, N., & López, M. (2015). Escuchando a los niños: Significados sobre aprendizaje y participación como ejes centrales de los procesos de inclusión educativa en un estudio en escuelas públicas en Chile. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 41(ESPECIAL), 81-96. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052015000300006&script=sci_arttext