8 redenen waarom kinderen jonger dan 12 geen smartphones zouden moeten gebruiken
We kunnen gerust zeggen dat kinderen op steeds jongere leeftijd en steeds vaker beginnen met het gebruik van smartphones. Maar er zijn enkele zeer duidelijke redenen waarom dit niet goed voor hen is.
Vroeger was de grootste zorg van ouders dat hun kinderen te veel tijd doorbrachten voor de televisie. Maar nu is het zo dat kinderen zo ‘vastgeplakt’ zitten aan hun mobiele telefoon. Ze vallen er zelfs mee in slaap!
Sommige deskundigen op dit gebied zeggen dat het gebruik van mobiele telefoons schadelijk kan zijn voor de gezondheid van kinderen.
Vandaag leggen we je uit waarom kinderen jonger dan 12 geen smartphones zouden moeten gebruiken. We geven je 8 redenen.
Redenen waarom baby’s en kinderen geen smartphones zouden moeten gebruiken
Er zijn overtuigende redenen waarom een kind niet vóór de leeftijd van twee jaar technologie zou moeten gaan gebruiken. Kinderen worden tegenwoordig bijna geboren met smartphones in hun handen. Toch is het erg belangrijk om overmatig gebruik te vermijden. Minstens zo belangrijk is dat je weet hoe het hen kan beïnvloeden. Met name als er geen regels worden gesteld aan het gebruik ervan.
1. Ontwikkeling van de hersenen
Wanneer de hersenen worden blootgesteld aan overmatig gebruik van technologie, kan de groei ervan worden versneld. Dat geldt vooral bij baby’s van 0 tot 2 jaar. Dit kan leiden tot problemen zoals:
- ADHD.
- vertraging van de cognitieve ontwikkeling.
- leerproblemen.
- impulsief gedrag.
- gebrek aan zelfbeheersing.
2. Overmatige straling
De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) classificeert mobiele telefoons als een risico voor kinderen. Maar ook voor volwassenen, omdat ze te veel straling afgeven. Kinderen zijn daar gevoeliger voor. Dat verhoogd het risico op kanker.
3. Psychische stoornissen en aandoeningen
Studies hebben aangetoond dat overmatig gebruik van nieuwe technologieën het risico op psychische stoornissen en aandoeningen bij kinderen aanzienlijk vergroot. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- depressie en angst.
- hechtingsstoornissen.
- aandachtsstoornissen.
- bipolaire stoornis.
- psychose.
- andere gedragsproblemen.
Het gebruik van smartphones is ook gekoppeld aan andere factoren. Zoals sociale netwerken, waar kinderen zelfs slachtoffer kunnen worden van cyberpesten.
4. Agressief gedrag
Door deze nieuwe technologie zullen kinderen eerder gewelddadige en agressieve dingen zien. Dat kan hun gedrag veranderen.
We moeten niet vergeten dat kinderen alles imiteren wat ze zien. Dit maakt het nog veel gevaarlijker ze alles maar te laten kijken zonder enige censuur vooraf. Ouders moeten daarom heel alert zijn op wat hun kinderen doen.
5. Veranderingen van het slaappatroon
Deskundigen geven aan dat het belangrijk is dat ouders regels opstellen over het gebruik van de telefoon in de slaapkamer van hun kinderen. Gebeurt dat niet, zullen kinderen ook hun telefoon in bed nog gebruiken. Dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben. Kinderen zullen meer moeite hebben om in slaap te vallen. Vervolgens heeft het gebrek aan slaap een grote invloed op hun schoolprestaties en gezondheid.
6. ADHD
Het overmatige gebruik van technologie kan ook een aandachtstekortstoornis bij kinderen veroorzaken. Daardoor kan gebeuren dat hun interactie met andere kinderen en volwassenen vermindert.
Het kan ook de capaciteit van concentratie en geheugen bij kinderen verminderen. Dat is onder andere te wijten aan de snelheid waarmee ze de informatie aangeboden krijgen. Dat heeft invloed op deze gebieden.
7. Overgewicht bij kinderen
Veelvuldig gebruik van technologie houdt vaak in dat we een levensstijl aan nemen waarin we veel zitten en weinig bewegen. Dit is een probleem dat we steeds meer zien in onze gezinnen. Het gebrek aan beweging kan leiden tot obesitas. Op zijn beurt, veroorzaakt dit ziekten zoals diabetes of cardiovasculaire problemen.
De constante overmatige blootstelling van kinderen aan technologie maakt hen kwetsbaar.
8. Verslaving bij kinderen
Er zijn onderzoeken gedaan bij kinderen van 8 tot 18 jaar. Daaruit is gebleken dat 1 op de 11 kinderen verslaafd is. Dat is al zeer alarmerend. Maar dit getal kan in de komende jaren mogelijk nog verder toenemen.
Telkens wanneer kinderen een elektronisch apparaat gebruiken, raken ze verder verwijderd van hun ouders, familie en vrienden.
Wanneer kunnen kinderen en adolescenten smartphones gebruiken?
De Japanse Vereniging van Kindergeneeskunde is een campagne gestart. Zij willen smartphones voor kinderen te verbieden. Daarbij deden ze een beroep op de ouders om meer controle uit te oefenen. Daarnaast vroegen ze ouders om meer recreatieve spellen met hun kinderen te spelen.
Zowel de Amerikaanse als Canadese verenigingen van kinderartsen geven het volgende advies:
- Baby’s van 0 – 2 jaar zouden geen technologie moeten mogen gebruiken.
- Kinderen van 3 -5 zouden maximaal één uur per dag technologie mogen gebruiken.
- Voor kinderen van 6- 18 jaar stelden ze een limiet van twee uur per dag.
We moeten ons bewust zijn van de schade die mobiele telefoons kunnen veroorzaken bij kinderen en jongeren.
Het gebruik van deze nieuwe apparaten is moeilijk te vermijden. Zeker omdat we tegenwoordig bijna met hen worden geboren. Zoals gezegd, dit kan grote schade aanrichten. Maar je kunt wel voorkomen dat je kind ze te veel gebruikt.
Daarnaast is het belangrijk dat technologie niet een obstakel vormt. Het moet dus niet ten koste gaan van tijd met het gezin doorbrengen of een boek lezen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Calpa, A. C. S., & Delgado, D. G. M. (2017). Influencia del Smartphone en los procesos de aprendizaje y enseñanza. Suma de Negocios, 8(17), 11-18. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215910X17300010
- Bringué, X., & Sádaba-Chalezquer, C. (2010). Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18443/1/n15-sadaba-chalezquer.pdf
- Pascual, I. R. (2006). Infancia y nuevas tecnologías: un análisis del discurso sobre la sociedad de la información y los niños. Política y sociedad, 43(1), 139-157. https://core.ac.uk/download/pdf/60659914.pdf
- Ruiz, R. D., & Castañeda, M. A. (2016). Relación entre uso de las nuevas tecnologías y sobrepeso infantil, como problema de salud pública. RqR Enfermería Comunitaria, 4(1), 46-51. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5353331.pdf
- Río-Pérez, J., Sádaba-Chalezquer, C., & Bringué, X. (2010). Menores y redes¿ sociales?: de la amistad al cyberbullying. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20588/1/articulo.pdf