Hoe lang blijven kinderen geconcentreerd, afhankelijk van hun leeftijd

Het vermogen van kinderen om geconcentreerd te blijven neemt geleidelijk toe. Men moet geduld hebben en zich bewust zijn van hun leeftijd en mate van rijpheid.
Hoe lang blijven kinderen geconcentreerd, afhankelijk van hun leeftijd
Elena Sanz Martín

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog Elena Sanz Martín.

Geschreven door Elena Sanz Martín

Laatste update: 06 februari, 2023

Het vermogen van kinderen om geconcentreerd te blijven is voor veel ouders een punt van zorg. Als ze zien dat hun kinderen gemakkelijk afgeleid zijn, kunnen ze gealarmeerd raken en zich afvragen of er sprake is van een soort aandachtstekort. De waarheid is dat dit een complex vermogen is dat zich geleidelijk ontwikkelt. Soms eisen we meer van onze kinderen dan ze kunnen geven. Daarom is het nuttig te weten hoe lang kinderen hun concentratie volgens hun leeftijd kunnen volhouden.

Deze zorg is legitiem als we bedenken dat er steeds meer over ADHD wordt gesproken. Maar een kind dat afgeleid is tijdens het lezen, dat vaak van activiteiten of spelletjes verandert, of dat steeds opstaat tijdens het maken van huiswerk, heeft niet noodzakelijkerwijs deze aandoening. Deze stoornis wordt vaak overgediagnosticeerd (Spaanse link), zelfs door professionals. Daarom moeten we, voordat we een kind het etiket geven, nagaan of zijn aandacht overeenkomt met wat verwacht wordt voor zijn leeftijdsgroep.

Hoe lang kunnen kinderen geconcentreerd blijven?

Aandacht en concentratie zijn twee essentiële functies tijdens de kindertijd, omdat het leren ervan afhangt. Kinderen krijgen geleidelijk meer controle over hun aandachtsbronnen en kunnen langer geconcentreerd blijven. Dit hangt echter af van hun ontwikkeling en hersenrijping. Het is geen proces dat geforceerd kan worden.

Als je wilt weten hoe lang je kind zich moet kunnen concentreren, is hier een schatting naar leeftijd:

Het eerste levensjaar

In het eerste levensjaar is de aandacht van een baby vluchtig en wispelturig. De zuigeling kan zich richten op het gezicht of de stem van zijn verzorgers, maar raakt snel afgeleid door elke omgevingsprikkel. Hun aandachtsspanne duurt niet langer dan 4 tot 5 minuten.

A baby looking at a rattle.
De aandachtsspanne van baby’s duurt slechts 4 tot 5 minuten. Ze hebben de neiging zich te concentreren op de stem van hun ouders of omgevingsprikkels.

Geconcentreerd blijven van 1 tot 2 jaar

In deze periode hebben kinderen de neiging hun aandacht te richten op waar ze nieuwsgierig naar zijn of op wat hun aandacht weet te trekken. Ze kunnen zich nog niet doelbewust blijven concentreren, en de concentratie wordt niet langer dan 6 of 8 minuten volgehouden.

Van 2 tot 3 jaar

Vanaf dit stadium ontwikkelt zich de vrijwillige aandacht en is de peuter al in staat te bepalen waar hij zijn aandacht op richt. Het concentratievermogen neemt ook toe, maar het is nog beperkt en bedraagt ongeveer 10 tot 15 minuten.

Van 3 tot 4 jaar

De controle over de aandacht neemt toe. Op deze leeftijd kan je kind zijn aandacht al naar believen verleggen en kan het ongeveer 15 tot 20 minuten geconcentreerd blijven. Dit geldt vooral als de stimulus of taak naar hun zin is. Het is echter gemakkelijk voor hen om moe te worden en over te willen stappen op een nieuwe activiteit als de huidige hen niet aanspreekt.

Geconcentreerd blijven van 4 tot 5 jaar

Op deze leeftijd kan een kind zich tot 25 minuten concentreren (hoewel het meestal minder is). Ze beginnen ook verdeelde aandacht te gebruiken, dus ze letten op verschillende dingen terwijl ze zich op één taak concentreren. Ze kunnen bijvoorbeeld naar je luisteren en je vragen beantwoorden terwijl ze met speeldeeg spelen.

Van 6 tot 9 jaar

Tegen de schoolleeftijd neemt het concentratievermogen van kinderen aanzienlijk toe. Een kind van deze leeftijd kan zijn aandacht gedurende 30 tot 45 minuten bij een taak houden. Bovendien kunnen ze doelbewust aandacht besteden aan een taak of activiteit, zelfs als ze die niet leuk vinden. Dit zijn twee zeer belangrijke vorderingen in het academisch leren.

Het is echter nog steeds mogelijk dat kinderen gedurende veel kortere perioden afgeleid raken als ze zich vervelen. Als dit gebeurt, willen ze misschien van activiteit veranderen of hebben ze korte pauzes tussendoor nodig.

Hoe help je kinderen geconcentreerd te blijven
Vanaf 10 jaar kunnen kinderen zich langer concentreren. Ze kunnen zelfs afgeleid raken en zich opnieuw concentreren.

10 jaar en ouder

Vanaf deze leeftijd kunnen kinderen en jongvolwassenen zich steeds langer concentreren, van 50 minuten tot meer dan een uur. Ondanks de afleiding kunnen ze zich opnieuw concentreren en doorgaan met hun taak. Net als bij volwassenen hangt dit echter af van de activiteit. Bovendien zullen ook in dit stadium mentale pauzes nodig zijn.

Hoe help je kinderen geconcentreerd te blijven

Zoals je ziet neemt het vermogen van kinderen om geconcentreerd te blijven op een taak geleidelijk toe naarmate ze ouder worden. Dit houdt verband met de rijping van (Spaanse link) de prefrontale cortex, een hersengebied dat zich pas na de adolescentie voltooit. Daarom is het belangrijk om geduldig te zijn en je bewust te zijn van het ontwikkelingsstadium van het kind, om niet meer van hen te eisen dan ze kunnen bereiken.

In elk geval zijn er bepaalde manieren waarop we de aandacht en concentratie van kleintjes kunnen verbeteren. Hier volgen enkele voorbeelden:

Stimuleer motivatie om geconcentreerd te blijven

Aantrekkelijke en aangename activiteiten wekken de nieuwsgierigheid op en verhogen de concentratie van de kleintjes. Daarom is het een goed idee om te proberen taken op een originele manier te benaderen die hen motiveert om mee te doen.

Houd rekening met het circadiaan ritme en de staat van behoeften

Er zijn bepaalde momenten van de dag waarop een kind zich beter kan concentreren dan andere. Als ze slaperig, hongerig, moe of prikkelbaar zijn, zal hun concentratie niet het beste zijn en is dit niet het ideale moment om te proberen ze geconcentreerd te laten blijven.

Besteed aandacht aan de omgeving

Als je wilt dat je kind geconcentreerd blijft, is het belangrijk dat de omgeving vrij is van afleiding en irrelevante prikkels. Bijvoorbeeld de televisie op de achtergrond of de rest van de broers en zussen die in dezelfde kamer spelen, kunnen belangrijke afleidingen zijn. Een rommelige, vieze of slecht verlichte ruimte kan hetzelfde effect hebben.

Organiseer tijden

Het doel is om kinderen te motiveren om de taak die ze op zich hebben genomen af te maken, maar het kan goed zijn dat ze pauzes moeten nemen. Deze kunnen gepland worden volgens de bovenstaande informatie over concentratietijd naar leeftijd. Na een paar minuten rusten kunnen ze hun taak hervatten.

De invloed van beeldschermen op concentratie

Tot slot kunnen we niet voorbijgaan aan het effect dat schermen en technologie op kinderen hebben. Mobiele apparaten, apps en sociale netwerken beïnvloeden hun concentratievermogen, dus is het belangrijk om het gebruik ervan te beperken. Daarentegen stimuleren sommige activiteiten (Spaanse link) zoals ademhalingstechnieken, mandala’s schilderen, puzzels in elkaar zetten of tekeningen kopiëren deze functie, waardoor ze een uitstekend amusementsalternatief vormen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Azócar, M.B; Campos, A.; Chacón, C.; Doggenweiler, S.; Pequeño, M. P. ; Rosas, D.; Vilela, A. y Weason, F. (2013). Proyecto de activación de la atención y concentración, mediante estrategias complementarias, como herramientas para el acceso al aprendizaje, para niños y niñas en su primera etapa de enseñanza básica. Universidad Andrés Bello. Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Psicopedagogía. Santiago de Chile.
  • García Peñas, J. J., & Domínguez Carral, J. (2014). ¿Existe un sobrediagnóstico del trastorno de déficit de atención e hiperactividad (TDAH)?.
  • Triskier, F. J. (2006). Algunas especulaciones respecto a las modificaciones neurobiológicas durante la adolescencia. VERTEX, Revista Argentina de Psiquiatría, 17(70), 424.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.