Het belang van routines voor je kind
Psychologe en moeder van twee kleine dochters, Nathalie Sánchez, legt het volgende uit: “Het belang van routines is groot, maar ‘perfecte timing’ niet.”
Kunnen schema’s flexibel zijn? Haar antwoord: “Het aanmoedigen van flexibiliteit is belangrijk omdat het jou de mogelijkheid geeft om je aan te passen.”
We moeten in staat zijn om ons aan te passen aan een wereld die constant verandert. We zouden flexibel moeten zijn in onze structuren, zeker onze mentale patronen.
‘Het leven is verandering’, zeggen de boeddhisten en daar moeten we onze kinderen op voorbereiden.
Sánchez zegt dat sommige mensen routine en schema’s door elkaar halen. Ze zijn niet hetzelfde. Met het belang van routines bedoelt ze dat het goed is dat kinderen besef van tijd krijgen. Zij weten nog niet wat een half uur of een uur is.
Het hebben van een routine zal hen helpen om te weten wat ze na elke taak moeten doen of wat er voor een activiteit gepland staat.
Routines bieden stabiliteit
“Kinderen hebben geen idee hoe een dag precies verloopt. Wanneer ze een routine hebben, krijgen ze een idee wat er gaat gebeuren”, legt ze uit.
Door middel van een algemene routine bijvoorbeeld, weet een kind dat het eerst op moet staan. Daarna gaan ze hun gezicht wassen en hun tandjes poetsen. Later gaan ze eten en zullen ze richting school gaan.
Met deze algemene routine zal een kind kunnen anticiperen op wat er staat te gebeuren.
Wanneer jouw kind een idee heeft wat hen na elke taak of activiteit te wachten staat, zullen ze zich stabiel en veilig voelen.
“Wanneer kinderen bang worden, geven ze hun ouders de indruk dat ze slecht gedrag vertonen. Maar eigenlijk begrijpen ze gewoon niet wat er gebeurt en wat ze wel of niet zouden moeten doen”, zegt ze.
Sánchez zegt bijvoorbeeld dat kinderen die het gewend zijn om iedere avond voor bedtijd in bad te gaan, op voorhand al weten dat het bijna tijd is om te slapen.
Zij hebben geen plannen meer om te spelen, tv te kijken of andere activiteiten te gaan doen. Ze kunnen erop anticiperen dat wanneer ze een bad hebben gekregen ze daarna naar bed toe gaan.
Een psychologisch artikel benadrukt wat Sánchez zegt: het is nodig dat kinderen een routine volgen om zich veilig en kalm te voelen in hun omgeving.
Het belang van routines: leer hen zelf nadenken
Dit artikel versterkt ook het besef dat wat wanneer we routines invoeren, een kind zal leren dat iedere activiteit een eigen tijd en plaats heeft. Wanneer we dit herhalen, zal het kind ook zijn eigen routines gaan ontwikkelen.
Je kind zal in staat zijn om te denken: ‘Ik loop nu niet weg van de tafel, want ik weet dat daar straks tijd voor is. Ik moet het speelgoed opruimen voordat ik een bad neem… ‘
Dit helpt hen om hun omgeving beter begrijpen. Het draagt ook bij aan de ontwikkeling van zelfdiscipline en onafhankelijkheid.
Gewoontes zijn een leermiddel. Ze werken niet meteen. Ze worden door herhaling en oefening geleerd.
Wanneer we de tijd die nodig is om een nieuwe routine te leren in ons achterhoofd houden, zal het makkelijker zijn om geduld op te brengen terwijl ons kind zich hieraan aanpast.
Anderzijds, wanneer we de hoop verliezen en we meer vragen van het kind dat het aan kan, creëren we een negatieve ervaring die ze niet zullen willen herhalen.
Hieronder vind je nog enkele adviezen die je kan gebruiken om onze kinderen het belang van routines te leren:
- Geef geen tegenstrijdige opdrachten
- Wanneer je je kind vertelt dat hij moet douchen, zijn kamer moet opruimen en moet wachten aan tafel, maar je vergeet hierbij de volgorde te vermelden, zal hij je negeren. Laat hen weten wat de eerste stap is. Vertel hen hierna de volgende stap. Wanneer je kind oud genoeg is om zich opdrachten te herinneren, leg deze dan duidelijk uit. Vertel ook welke het belangrijkst zijn. Wacht niet totdat ze het zelf uit zoeken. Jij hebt je eigen prioriteiten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Tello, M. (2016). Beneficios de los hábitos y rutinas en niños. [online] Panorama. Disponible en: https://www.panorama.com.ve/pitoquito/Beneficios-de-los-habitos-y-rutinas-en-ninos-20161011-0063.html
- Arrieta Núñez, J., Iturri Lucero, A., & Santibáñez Monsalve, C. (2018). Relación entre rutinas familiares y desarrollo de Funciones Ejecutivas en niños y niñas de 5 y 6 años de edad de tres colegios de tipo particular pagado, particular subvencionado y municipal de las regiones Metropolitana y de Valparaíso en 2017. http://repositorio.umayor.cl/xmlui/handle/sibum/6082
- Migliorini, L., Cardinali, P., & Rania, N. (2011). La cotidianidad de lo familiar y las habilidades de los niños. Psicoperspectivas, 10(2), 183-201. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-69242011000200009&script=sci_arttext
- Prado Borja, C. (2014). La importancia de las rutinas en niños de educación inicial de 3 a 5 años (Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3316