De relatie tussen humor en intelligentie bij kinderen
Ieder kind is uniek. Ze hebben allemaal hun eigen deugden, kwaliteiten en talenten die op één of meerdere specifieke gebieden opvallen. Er zijn kinderen die heel atletisch zijn en anderen die heel artistiek zijn. Er zijn kinderen die een groot redeneervermogen hebben, en anderen die altijd een glimlach op ons gezicht weten te toveren. Maar heb je ooit nagedacht over de relatie tussen humor en intelligentie bij kinderen?
Vandaag willen we het inderdaad met je hebben over humor en de impact ervan op de intelligentie van kinderen. Gevoel voor humor is namelijk een geweldig hulpmiddel voor kleintjes. Het helpt hen om positieve aandacht van volwassenen te krijgen en beter geaccepteerd te worden in een groep met leeftijdsgenoten. Het kan hen zelfs helpen om met moeilijke situaties om te gaan of deze te transformeren (Fox et al., 2016).
Maar bovendien blijkt uit onderzoek dat juist de intelligentste kinderen het meeste baat hebben bij het gebruik van humor. Wij vertellen je waarom.
Humor en de invloed ervan op de cognitieve ontwikkeling van kinderen
Op het eerste gezicht lijken gevoel voor humor en IQ twee verschillende constructen te zijn die niet noodzakelijkerwijs met elkaar verband hoeven te houden. Onze vooroordelen leiden ons er soms toe te overwegen dat intelligente mensen serieus zijn en dat de geestigste of meest humoristische individuen niet opvallen door hun cognitieve genialiteit. Uit onderzoek blijkt echter het tegendeel.
Een interessante studie gepubliceerd in het tijdschrift Humor (Engelse link) benadrukte dat de grappigste of meest humoristische kinderen ook de intelligentste zijn. De test werd uitgevoerd met 217 Turkse studenten aan wie werd gevraagd een reeks vignetten of cartoons met humoristische dialogen in te vullen.
Deze moesten grappig zijn, maar ook relevant voor de context. Vervolgens werden ze beoordeeld door een reeks deskundigen. De bevindingen zijn verrassend!
Ze vonden een parallel tussen humor en intelligentie. Hoe intelligenter een kind was, hoe creatiever, grappiger, geestiger en relevanter hun dialoog was. Met andere woorden: intelligentie kon 68% van de variantie in humoristisch vermogen verklaren.
Waarom zijn slimmere kinderen ook grappiger?
De resultaten laten zien dat hogere intelligentie geassocieerd is met een beter gevoel voor humor bij kinderen. Maar waarom gebeurt dit en wat is de reden voor deze associatie? Welnu, dit heeft verschillende redenen.
Humor en intelligentie: cognitieve vaardigheden
Om een humoristisch of grappig persoon te zijn, is het belangrijk om humor te kunnen begrijpen en ook om nieuwe ideeën, concepten of grappige en originele associaties te kunnen genereren. Hierdoor begrijpen we dat humor wordt beïnvloed door een aantal cognitieve vaardigheden (Christensen et al., 2018).
Het is belangrijk om een grote woordenschat te hebben (die een goede verbale expressie mogelijk maakt), evenals een goede abstracte redenering en een hoge mentale behendigheid. Dit maakt het mogelijk om ideeën te associëren, metaforen te creëren en geestige en creatieve mentale representaties te genereren.
Voorgaand leren
Tegelijkertijd spelen eerdere ervaringen en leerervaringen een belangrijke rol bij het slimmer en humoristischer maken van kinderen. We begrijpen dat algemene intelligentie in twee factoren is verdeeld: vloeibare intelligentie (gerelateerd aan het aangeboren potentieel van een persoon) en gekristalliseerde intelligentie (gebaseerd op verworven ervaringen en leren).
Gekristalliseerde intelligentie wordt het meest geassocieerd met gevoel voor humor. En dit komt omdat kinderen humoristisch materiaal kunnen vinden in ervaringen die ze hebben meegemaakt, eerdere leerervaringen en situaties waaraan ze eerder zijn blootgesteld.
Kortom, alles wat ze hebben gezien en gehoord verrijkt hun persoonlijke achtergrond waaruit ze vervolgens kunnen putten om humor te vinden of te creëren in verschillende situaties.
Het benutten van humor en de impact ervan op de intelligentie van kinderen
Dit humoristische vermogen brengt grote voordelen met zich mee. Zoals gerapporteerd in een artikel gepubliceerd in het tijdschrift Humor (Engelse link), wordt humor geassocieerd met een betere psychologische aanpassing en lagere niveaus van angst en depressie. Naast een groter gevoel van eigenwaarde en tevredenheid met het leven. Daarom is het positief om het in het leven van de kleintjes te promoten.
Dit moet echter humor zijn die intelligent, bevestigend en zelfverbeterend is. Dat wil zeggen, gezonde humor waarmee ze met stress kunnen omgaan en de relaties met anderen kunnen verbeteren.
Daartoe kunnen wij bijdragen door kinderen stimulerende en verrijkende ervaringen aan te bieden die, naast het verbeteren van hun gekristalliseerde intelligentie, zullen bijdragen aan hun gevoel voor humor.
Bovendien kunnen we ze helpen om met een relativistische en zorgeloze geest naar alledaagse situaties te kijken, waardoor ze de positieve of grappige kant van elke gebeurtenis kunnen zien (McGhee & Frank, 2014). En het feit is dat de manier waarop situaties hen beïnvloeden, zal afhangen van de manier waarop ze hebben geleerd ze te observeren.
Kortom, humor is een teken en uitdrukking van de intelligentie van een kind, en het is ook een krachtig hulpmiddel voor zijn welzijn. Laten we ze dus helpen een gevoel voor humor op te bouwen en ervan te genieten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Arslan, D., Sak, U., & Atesgoz, N. N. (2021). Are more humorous children more intelligent? A case from Turkish culture. Humor, 34(4), 567-588. https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/humor-2021-0054/html
- Christensen, A. P., Silvia, P. J., Nusbaum, E. C., & Beaty, R. E. (2018). Clever people: Intelligence and humor production ability. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 12(2), 136. https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/P_Silvia_Clever_2018.pdf
- Fox, C. L., Hunter, S. C., & Jones, S. E. (2016). Children’s humor types and psychosocial adjustment. Personality and Individual Differences, 89, 86-91. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886915006200
- Kuiper, N. A., Grimshaw, M., Leite, C., & Kirsh, G. (2004). Humor is not always the best medicine: Specific components of sense of humor and psychological well-being. https://psycnet.apa.org/record/2004-14432-007
- McGhee, P. E., & Frank, M. (2014). Humor and children’s development: A guide to practical applications. Routledge. https://books.google.com.br/books?hl=es&lr=&id=sfdQAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Humor+and+children%27s+development:+A+guide+to+practical+applications.+Routledge.&ots=DHZvDS2zDL&sig=dbU7nV8h2r-r6wA6rz6vaecVuQo#v=onepage&q=Humor%20and%20children’s%20development%3A%20A%20guide%20to%20practical%20applications.%20Routledge.&f=false