De basisbehoeften van de kindertijd
Wat zijn de basisbehoeften van de kindertijd? Waar zouden kinderen nooit zonder moeten zijn? Dit zijn vragen die elke moeder of vader die net voor het eerst ouder wordt, mogelijk stelt. Lees verder om te ontdekken welke behoeften worden beschouwd als de pijlers van een gezonde ontwikkeling van het kind.
T. Berry Brazelton en Stanley I. Greenspan twijfelen er niet aan welke basisbehoeften er in de kindertijd nodig zijn. Ze beweren dat als je de basisbehoeften van de kindertijd dekt, je een basis zult leggen waarop je intellectuele, sociale en emotionele vaardigheden bij kinderen kunt opbouwen.
De basisbehoeften van de kindertijd
1. Veiligheid
Kinderen moeten opgroeien in een veilige en gezonde omgeving. Het begrip veiligheid omvat alle verschillende basisbehoeften die ons voortbestaan garanderen:
- Kleding
- Onderdak
- Voeding
- Gezondheidszorg
- Bescherming
- Enz.
Toch houdt veiligheid ook het emotionele deel in. Situaties die voor ons volwassenen misschien eenvoudig of onbeduidend lijken, kunnen voor kinderen echter een kwelling zijn. Bovendien is het belangrijk dat we hen helpen om de emoties te begrijpen die ze ontwikkelen.
2. De basisbehoeften van de kindertijd in termen van affectieve relaties
Het is belangrijk om kinderen niet alleen met discipline te onderwijzen. Woorden en daden moeten vertrouwen en respect bevorderen. Op dezelfde manier zal de manier waarop familiebanden worden gevestigd de emotionele ontwikkeling van kinderen beïnvloeden.
Psychologen zoals Anna Freud of Erik Erikson beweren dat kinderen onderwijs nodig hebben of een opvoeding die meer doet dan alleen maar wijzen op hun tekortkomingen. Met andere woorden, hun opleiding en opvoeding zouden solide affectieve relaties moeten opbouwen die hen een veilig gevoel geven.
Bovendien beweren Brazelton en Greenspan dat affectieve dimensies zoals emotionele interactie en warmte het centrale zenuwstelsel van baby’s en kleine kinderen helpen evolueren. Dat wil zeggen dat tijdens de kindertijd het belangrijkste leren gebeurt door contact en menselijke interactie.
3. Stabiliteit en consistentie als basisbehoeften in de kindertijd
Kinderen moeten directe en consistente instructies ontvangen. Dat wil dus zeggen, de dynamiek “goede agent, slechte agent” is niet ideaal. Ouders moeten een verenigd front presenteren, zodat je een consensus hebt over de boodschap die je je kinderen geeft en de waarden die je als gezin hebt.
Bovendien moeten kinderen in een stabiele omgeving worden opgevoed die ze thuis kunnen noemen. De thuisomgeving moet rustig, affectief en begripvol zijn. Bovendien moeten de leden van het gezin aan het opbouwen van vertrouwensrelaties werken.
4. Vrije tijd
Alle kinderen moeten wat vrije tijd hebben. Deze noodzaak is net zo belangrijk als alle anderen. In je vrije tijd kun je de routine doorbreken en met iets nieuws experimenteren. Op dezelfde manier beïnvloedt vrije tijd onze gemoedstoestand en emoties positief en als zodanig houdt het rechtstreeks verband met de ontwikkeling van het kind.
In zijn boek genaamd Valuable Leisure zegt Manuel Cuenca dat vrije tijd onze sociale, fysieke en intellectuele hulpbronnen verbreedt en versterkt, vooral bij kinderen.
5. Fysieke activiteit
Ten eerste komt het de laatste jaren steeds vaker voor om kinderen tegen te komen die een zeer zittende levensstijl hebben. Niet alleen is de manier waarop kinderen plezier hebben veranderd, maar ook hun manier van omgaan met elkaar.
Dat wil zeggen, ze hoeven het huis niet te verlaten om hun vrienden bij te houden, omdat ze constant met hen kunnen sms’en en videochatten zonder het huis te verlaten.
Ten tweede, voor gezondheidsexperts is het gebrek aan lichamelijke activiteit nu bij kinderen alarmerend. José Devís en Carmen Pieró bijvoorbeeld, experts in lichamelijke opvoeding geloven dat de afwezigheid van lichamelijke activiteit een risico is voor hart- en vaatziekten in onze toekomstige generaties.
Ouders, leerkrachten en schoolbestuurders moeten zich zorgen maken over het bevredigen van de basisbehoefte van lichamelijke activiteit in de kindertijd.
Het is duidelijk dat ouders en leerkrachten de verantwoordelijkheid hebben om kinderen een levensstijl bij te brengen waarin ze deelnemen aan sport en andere fysieke activiteiten voor zowel hun lichamelijke als geestelijke gezondheid.
6. De basisbehoeften van de kindertijd: onderwijs
Onderwijs speelt een rol in onze manier van zijn en onze relatie met de wereld. Zeker, onderwijs is een menselijke noodzaak. Dankzij onderwijs leren we namelijk hoe we ons in de samenleving moeten gedragen en de normen moeten volgen die ons onderdeel van de samenleving maken.
Vanaf jonge leeftijd moeten kinderen een goede opleiding krijgen die hen helpt te begrijpen hoe de wereld werkt en vooral hoe ze in deze wereld moeten zijn. Zeker, onderwijs is het beste hulpmiddel om deel uit te maken van de samenleving.
“De mens kan alleen mens worden door middel van onderwijs. Hij is niets behalve wat onderwijs van hem maakt.”
-Kant-
Kortom, er zijn talloze invloeden in de omgeving van kinderen die bepalende factoren zijn in hun ontwikkeling. Bovendien zijn er eindeloos veel dingen die kinderen nodig kunnen hebben als ze opgroeien. Er is echter geen twijfel dat alle kinderen hun basisbehoeften gedekt moeten hebben.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Betancur Saladarriaga, D. C., & Cuervo Pineda, K. (2017). Identidad política: formación de sujetos políticos desde la infancia. [Trabajo de Grado, Universidad de Antioquia] Repositorio institucional. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/23166
- Brazelton, T. B. (2005). Las necesidades básicas de la infancia: lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender (Vol. 11). Graó Ediciones. https://books.google.co.ve/books/about/Las_necesidades_b%C3%A1sicas_de_la_infancia.html?hl=es&id=V0xazG6sdpgC&redir_esc=y
- Chmiel, F. (2021) Un hogar en la constelación: espacio y afectividad en el recuerdo de la infancia en el exilio. Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea, 14(9-2021), 1-23. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/173201
- Hidalgo García, M. V., Sánchez Hidalgo, J., & Lorence Lara, B. (2008). Procesos y necesidades de desarrollo durante la infancia. XXI. Revista de Educación, 10, 85-95. https://idus.us.es/handle/11441/30963
- Maza, M. (2021). Juego, luego existo: El existenciario del jugar, Fair Play. Revista de Filosofía, Ética y Derecho del Deporte, vol. 19, p.48-77. https://www.raco.cat/index.php/FairPlay/article/view/386741
- Martínez García, R., & Caballo Villar, M. B. (2022). Educar el ocio en la sociedad apresurada: El Ocio Valioso como horizonte. Revista Ciencias Pedagógicas E Innovación, 10(2), 159-169. https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/448
- Romero Escobar, H., & Romero Escobar, S. (2022). Importancia del apego y las relaciones vinculares en la terapia familiar. Revista De Psiquiatría Infanto-Juvenil, 39(2), 59–68. https://www.aepnya.eu/index.php/revistaaepnya/article/view/884
- Valencia-Peris, A., Devís-Devís, J., & Peiró-Velert, C. (2014). El uso sedentario de medios tecnológicos de pantalla: perfil sociodemográfico de los adolescentes españoles (Sedentary use of screen-media: Sociodemographic profile of Spanish adolescents). Retos, 26, 21–26. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34389