Gevolgen van de schildpadtechniek op het zelfvertrouwen
Kinderen leren zich te beheersen is niet eenvoudig, vooral niet als ze ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) of andere gedragsproblemen hebben. In deze gevallen raden we aan om technieken te gebruiken die zijn ontworpen om hierbij te helpen. De schildpadtechniek is bijvoorbeeld een erg goede optie. Het heeft, naast het aanleren van zelfbeheersing, nog vele andere voordelen voor kinderen. In dit artikel zullen we het daarom hebben over de effecten van de schildpadtechniek op het zelfvertrouwen.
Als eerste zullen we uitleggen wat zelfbeheersing is. Zelfbeheersing is het vermogen om de intensiteit, frequentie en duur van je eigen gedrag, emoties en gevoelens onder controle te houden. Dit heeft te maken met bijvoorbeeld stress, impulsen, frustratie, woede, agressiviteit en angst.
“Zelfbeheersing is niet doen wat je voelt, het is weten hoe je moet kiezen wat je moet doen met wat je voelt.”
– Anoniem –
Wat is de schildpadtechniek?
De schildpadtechniek is gebaseerd op het feit dat wanneer schildpadden zich bedreigd voelen, ze opkrullen en zich verstoppen in hun schild. Kinderen kunnen dit ook doen om hun eigen impulsen, gedrag en emoties in een bepaalde situatie onder controle te houden. Om deze zelfbeheersingstechniek goed uit te voeren, moet je de volgende stappen volgen. Leer je kind daarom om:
- Te reageren op het woord ‘schildpad’: wanneer je kind dit woord hoort, moet hij of zij ineenkrimpen en zijn hoofd in zijn armen verbergen.
- Zijn spieren te ontspannen in deze positie. Als zijn spieren ontspannen zijn, zal hij minder agressief zijn.
- Probleemoplossende technieken te gebruiken (modellen, discussiegroepen, rollenspel, positieve bekrachtiging, sociale bekrachtiging, bemiddeling, enz.) Leer je kind dat er andere manieren zijn om met deze situatie om te gaan.
Het is belangrijk om deze stappen geleidelijk aan te leren. Dat wil zeggen, totdat je kind de ene stap onder de knie heeft, moet je nog niet verder gaan naar de volgende stap. Als gevolg raakt je kind beetje bij beetje gewend aan de schildpadtechniek. Vervolgens kan hij elke stap goed uitvoeren.
“Er is misschien geen belangrijkere psychologische vaardigheid dan weerstand bieden aan impulsen.”
– Daniel Goleman –
Voordelen van de schildpadtechniek
Zoals we hebben gezien, is het belangrijkste doel van de schildpadtechniek dat kinderen leren zichzelf te beheersen. Daarnaast is deze techniek ook gunstig voor:
- Verbetering van de herkenning en uiting van gevoelens
- Het vergroten van de sociale vaardigheden
- Verschillende standpunten en meningen begrijpen
- Het verbeteren van het besluitvormingsproces
- Weten hoe je conflicten makkelijk op kunt lossen
- Het verbeteren van het zelfvertrouwen
Maar weet je ook waarom deze techniek het zelfvertrouwen van kinderen verbetert? We zullen er hieronder meer over vertellen.
Het effect op het zelfvertrouwen
Het beheersen van de schildpadtechniek heeft zeer positieve effecten op het zelfvertrouwen van kinderen. Dit komt omdat kinderen:
- Leren zichzelf te beheersen zonder dat andere mensen in hoeven te grijpen. Hieronder vallen ouders, leerkrachten en andere volwassenen. Als gevolg voelen kinderen zich meer tevreden met zichzelf en vertrouwen ze op zichzelf.
- Positieve reacties ontvangen omdat ze geen ongepast gedrag vertonen. Hierdoor zijn ze tevreden met hun acties en beslissingen omdat ze worden beloond.
- Zich als grote kinderen voelen die weten hoe ze probleemoplossende technieken moeten gebruiken in plaats van dat ze impulsief handelen.
“Alle kinderen en adolescenten hebben de behoefte zich geliefd te voelen, het verlangen om gehoord te worden en ze willen zich graag nuttig voelen.”
– César Bona –
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Schneider, M. y Robin, A. (1990). La técnica de la tortuga. Un método para el autocontrol de la conducta impulsiva. T. Bonet (Comp.), Problemas psicológicos en la infancia. Valencia: Promolibro.