Dieet in het tweede trimester van de zwangerschap

Je voeding optimaliseren in het tweede trimester van de zwangerschap is van cruciaal belang voor de goede ontwikkeling van de foetus. Leer meer in het volgende artikel.
Dieet in het tweede trimester van de zwangerschap

Laatste update: 23 juli, 2022

Het dieet van een vrouw in het tweede trimester van de zwangerschap kan enigszins aangepast worden om aan de toegenomen vraag naar energie en voedingsstoffen te voldoen. Vanaf dit moment heeft de foetus een aanzienlijke omvang. Het is dus nodig de toevoer van bepaalde elementen te verhogen om zijn vitale functies en zijn ontwikkeling in optimale omstandigheden te houden.

Alvorens te beginnen is het belangrijk te benadrukken dat bij twijfel het beste een specialist geraadpleegd kan worden. Hetzelfde geldt voor elk ongewoon symptoom. Houd er rekening mee dat in het tweede trimester braken en misselijkheid minder vaak zouden moeten voorkomen. Brandend maagzuur en reflux kunnen echter beginnen op te treden.

Neem nota van de volgende aanbevelingen om van de beste fase van de zwangerschap te genieten. Laten we beginnen!

Calorie-inname in het tweede trimester van de zwangerschap

Dieet in het tweede trimester van de zwangerschap
In het tweede trimester verdwijnen misselijkheid en ongemakken meestal, zodat je je eetlust terugkrijgt en je rust verbetert. Maak van de gelegenheid gebruik om je voeding te optimaliseren, maar reguleer het snacken om excessen te voorkomen.

Vanaf het tweede trimester van de zwangerschap neemt de energiebehoefte sterk toe. De foetus is al groter en stelt grotere eisen dan voorheen.

Daarom is het raadzaam rekening te houden met een overschot van ongeveer 300 calorieën om problemen in de ontwikkeling van de baby te voorkomen. Deze hoeveelheid moet niet overschat worden. Het betekent bijvoorbeeld slechts de introductie van een of twee Griekse yoghurtjes in het dieet.

Het is echter belangrijk dat de calorietoename gegeven wordt door een bijdrage van eiwitten of vetten in plaats van koolhydraten. Overmatige consumptie van de laatste kan leiden tot het ontstaan van zwangerschapsdiabetes, zoals blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Nutrients (Engelse link). Het risico is groter als het gaat om eenvoudige suikers. Maar het is ook raadzaam de inname van complexe suikers te matigen. Hoewel die regelmatig in de voeding moeten worden opgenomen.

Zorg voor de inname van essentiële voedingsstoffen

De inname van foliumzuur en ijzer is nog steeds nodig in het tweede trimester van de zwangerschap en het is zelfs waarschijnlijk dat veel aanstaande moeders verder gaan met farmacologische supplementen. Hoewel ze in de eerste 3 maanden belangrijker zijn, is het essentieel om in dit stadium tekorten aan deze voedingsstoffen te voorkomen.

In feite kan de behoefte aan andere elementen, zoals vitamine D, ook toenemen. Om aan deze eisen te voldoen, is het beter te zorgen voor regelmatige blootstelling aan zonlicht en lichaamsbeweging. Tekorten aan deze voedingsstof kunnen de gezondheidstoestand beïnvloeden, zoals blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Recensies in Endocrine & Metabolic Disorders . (Engelse link).

Ook worden vanaf het tweede trimester van de zwangerschap andere voedingsstoffen essentieel, zoals omega-3 vetzuren. Deze verbindingen dragen bij tot de hersenontwikkeling van de foetus. Ook verbeteren ze de cardiovasculaire gezondheid van de moeder, dankzij hun krachtige ontstekingsremmende werking.

Met de opname van blauwbaars in het dieet, een paar keer per week, zou aan de behoefte aan deze lipiden voldaan moeten zijn. Het is echter altijd raadzaam de voorkeur te geven aan vis van klein formaat. Grotere vissen kunnen zware metalen bevatten, zoals kwik, die een negatief effect kunnen hebben op de gezondheid van de zich ontwikkelende baby. Om risico’s te vermijden is het ook beter de inname van vis uit blik te matigen.

Een zwangere vrouw maakt zalm klaar
Vette vis is een bron van omega-3 vetzuren. Maar je moet grote vissen vermijden vanwege het risico op vergiftiging met kwik en andere zware metalen.

Het is belangrijk je dieet te verbeteren in het tweede trimester van de zwangerschap

Zoals je gezien hebt, moet in het tweede trimester van de zwangerschap een reeks dieetveranderingen worden doorgevoerd om een goede groei en ontwikkeling van de foetus te bereiken.

Het is nog steeds belangrijk aandacht te besteden aan voedselhygiëne, want voedselvergiftiging kan in deze tijd gevaarlijk zijn. Let er met het oog hierop op dat je dierlijk voedsel altijd goed van binnen kookt. Was ook de handen voor en na het hanteren ervan.

Tot slot moet je opmerken dat het aanhouden van een reeks goede leefgewoonten in zijn geheel de gezondheid van de moeder en de foetus ten goede komt. Zo wordt regelmatige lichaamsbeweging aanbevolen, binnen de individuele beperkingen en die in verband met de conditie van de vrouw. Bovenal moet prioriteit gegeven worden aan spierkrachttraining. Evenzo is het behoud van een goede nachtrust van minstens 7 uur kwaliteitsslaap per dag van groot belang. Wellicht ook interessant voor jou

Dieet tijdens het eerste trimester: sleutels en aanbevelingen
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Dieet tijdens het eerste trimester: sleutels en aanbevelingen

Het optimaliseren van je dieet tijdens het eerste trimester tijdens de zwangerschap is belangrijk voor een goede ontwikkeling van de foetus.



  • Mustad, V. A., Huynh, D., López-Pedrosa, J. M., Campoy, C., & Rueda, R. (2020). The Role of Dietary Carbohydrates in Gestational Diabetes. Nutrients12(2), 385. https://doi.org/10.3390/nu12020385
  • Holick M. F. (2017). The vitamin D deficiency pandemic: Approaches for diagnosis, treatment and prevention. Reviews in endocrine & metabolic disorders18(2), 153–165. https://doi.org/10.1007/s11154-017-9424-1

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.