Zintuiglijke stimulatie voor baby's: succesvolle tactieken
Zintuiglijke stimulatie voor baby’s kan nooit kwaad. In feite is het heel gunstig voor hun ontwikkeling en stelt het ons in staat op een leuke en vriendelijke manier met ze om te gaan. En dit versterkt ook de ouderlijke band.
Bedenk dat zowel de hersenen van baby’s als onze eigen hersenen werken met de informatie die door de zintuigen plus het vestibulaire en proprioceptieve systeem wordt gegeven. Zo leren kinderen de wereld kennen en functioneren.
Zintuiglijke stimulatie voor baby’s
De tastzin
Om de tastzin bij je baby te stimuleren, moet je een aantal van deze activiteiten kiezen, afhankelijk van zijn leeftijd. Ongetwijfeld heb je er al een paar uitgeprobeerd en heb je er nog andere in gedachten:
- Met dezelfde zachte borstel die je gebruikt om hun haar te kammen, kietel je ze terwijl je hun huid borstelt.
- Bied ze voorwerpen van verschillende textuur aan. Je kunt bijvoorbeeld lichtgewicht plastic of piepschuim ballen ter grootte van een honkbal kopen en ze met verschillende oppervlakken bedekken: katoen, doek, noppenfolie, aluminiumfolie, cellofaan. Je moet echer goed opletten dat de materialen die je kiest niet loslaten en dat ze niet in de mond gestopt kunnen worden.
- Vul een paar emmers met korrels van verschillende grootte. Eén met rijst, een andere met kikkererwten en weer een andere met knikkers bijvoorbeeld. Verstop er wat speelgoed in, zodat ze er met hun handen in moeten reiken en binnenin moeten verkennen. Zorg er echter voor dat ze niets in hun mond stoppen.
- Laat ze ontdekken, spelen en zich met voedsel bedekken. Baby’s vinden het namelijk heerlijk om babyvoedsel op hun gezicht en armen te smeren. Het is ook belangrijk dat je hem zelf laat proberen te eten. Voor je gemoedsrust kun je ze eten geven van een ander bord, zodat je weet dat ze uiteindelijk wel goed gevoed zijn.
- Laat ze spelen met slijmerige stoffen zoals gelatine of wat boetseerklei. Neem ze ook eens mee naar het strand en laat hen experimenteren met het zand.
Zintuiglijke stimulatie voor baby’s: de smaakzin
Zodra je kinderarts het toestaat, introduceer je nieuwe voedingsmiddelen in hun dieet. Deze nodigen hen vervolgens uit om nieuwe texturen, nieuwe smaken en nieuwe geuren te ontdekken. In het begin zullen ze verrast zijn. Dit hoort bij het ontdekken en het prikkelen van hun zintuigen.
Bied ook voedsel met verschillende temperaturen aan.
De reukzin
- Laat je baby bijvoorbeeld aan vruchten ruiken. Leer hem zo te genieten van de geur van bepaalde voedingsmiddelen.
- Als ze ouder zijn, kunnen ze geblinddoekt spelen en raden welk voedsel verschillende geuren voorstellen.
- Leer ze nieuwsgierig te zijn met hun neus. Sta ze bijvoorbeeld toe af en toe aan hun crèmes en hun shampoo te ruiken.
De gehoorzin
- Praat met je baby. Er is niets dat baby’s meer verrukt dan de stem van mama. Speel en maak verschillende stemmetjes met grappige gebaren.
- Zing voor je baby! Wees niet bang, kinderen denken altijd dat hun moeder goed zingt.
- Laat ze spelen door lawaai te maken met verschillende soorten papier, zoals cellofaan, of door stukken krant te verscheuren.
- Bied speelgoed aan dat geluid maakt of speelgoed muziekinstrumenten.
- Spreek met ze in eenvoudige woorden en korte zinnen. Je hoeft niet overdreven gebaren te maken of woorden overdreven langzaam uit te spreken.
- Laat ze met hun eigen stem spelen. Je zult zien hoe je baby tijdens een bepaalde fase gaat gillen en lachen. Hier zijn ze dol op.
Het gezichtsvermogen
- Stel je baby een verscheidenheid aan mobiles ter beschikking. Je kunt thuis ook hangertjes aan mobiles toevoegen en variëren.
- Neem je baby mee voor een wandeling in het park of naar de tuin van een familielid. Kijk naar de planten, vogels en wolken in de lucht. Dit is een heel positieve zintuiglijke stimulans.
- Bied speelgoed aan in verschillende kleuren, helder, ondoorzichtig, fosforescerend, pastel, monochroom, met lichtjes, enz.
- Leer ze speelgoed met hun ogen te volgen. Beweeg ze zachtjes horizontaal voor hen uit, van links naar rechts, ook van boven naar beneden.
- Laat ze verhaaltjes zien met grote, kleurige plaatjes.
Zintuiglijke stimulatie verder dan de vijf zintuigen
Het vestibulaire systeem
- Leg je baby af en toe op zijn rug en op zijn buik.
- Leg ze op een grote strand- of gymnastiekbal en wieg die vervolgens zachtjes heen en weer.
- Wieg ze in je armen, in de schommelstoel, of in een babyhangmat.
- Dans met ze. Volg het ritme van de muziek.
Het proprioceptieve systeem
- Zuigelingenmassages zijn geweldig voor vroege zintuiglijke stimulatie.
- Knijp zachtjes in hun armen en benen zodat ze zich ervan bewust zijn dat ze er zijn.
- Rol ze een paar minuten op in een deken als een burrito en laat ze dan weer los.
Maak gebruik van je dagelijkse routine om deze kleine zintuigstimulerende activiteiten in te bouwen. Overdrijf het echter niet, want ze kunnen hyperactiviteit bevorderen. En natuurlijk, als je kind zich ongemakkelijk voelt bij de activiteit, stop dan zeker. Je kunt het altijd een andere dag opnieuw proberen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Buendía, M. R. P. (2021). Una experiencia innovadora en Infantil: la Estimulación Temprana. EDU REVIEW. International Education and Learning Review/Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 9(4), 425-449. https://journals.eagora.org/revEDU/article/view/3117/1795
- Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
- Carrera-Ibáñez, A. (2021). Usos y aplicaciones actuales de la música en la gastronomía: estado de la cuestión (Bachelor’s thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/11924
- Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
- Flores, J. (2013). Efectividad del programa de estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de niños de 0 a 3 años. Revista Ciencia y Tecnología, 9(4), 101-117. http://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/426
- Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
- Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
- González Zúñiga Godoy, C. I. (2007). Los programas de estimulación temprana desde la perspectiva del maestro. Liberabit, 13(13), 19-27. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272007000100003&script=sci_arttext&tlng=en
- Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
- Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
- Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.