Wat is een eenvoudige taalvertraging?
Een eenvoudige taalvertraging is een taalstoornis die gekenmerkt wordt door een gering gebruik van woorden tijdens de kinderjaren. Met andere woorden, een minderjarige die een eenvoudige taalvertraging heeft, gebruikt de meeste woorden niet die de andere kinderen in hun leeftijdsgroep gebruiken om te communiceren.
Ze hebben een zekere achterstand in het gebruik van fonemen en het combineren van woorden (syntaxis) om een gedachte uit te drukken.
Kinderen leren spreken omdat ze andere mensen imiteren. Ze imiteren vooral hun gehechtheidsfiguur en de andere mensen met wie ze samenleven. Daarom zegt men dat thuis de eerste school van een kind is.
Wie leeft in een rustige omgeving waarin gezinsleden weinig met elkaar spreken en de voorkeur geven aan bijvoorbeeld sociale netwerken om met vrienden en familie te communiceren, kan deze stoornis ontwikkelen.
Maar een kind dat in een actieve omgeving leeft waar iedereen non-stop praat, kan het ook moeilijk vinden zich te uiten. Hoewel het thuis stimulerend is, komt elk mens al met de sporen van wat zijn persoonlijkheid in het volwassen leven zal zijn.
Nu moet je weten dat deze stoornis geen probleem is dat niet verholpen kan worden. In feite is het een van de gemakkelijkst te verhelpen problemen. Vooral als er van jongs af aan actie ondernomen wordt.
Wat als je een taalvertraging bij je kleintje opmerkt?
Bedenk dat taal het kind zal helpen met leeftijdgenoten te communiceren en betere sociale relaties aan te gaan. Het zal hen in staat stellen hun standpunten uit te drukken. Ook zal het een krachtig hulpmiddel zijn om zich in hun schoolomgeving te kunnen ontwikkelen en cognitieve en denkrijpheid te bereiken.
Deze achterstand in de spraak is weliswaar geen barrière voor de leer- en geestelijke ontwikkeling van het kind. Maar het belemmert die wel. Dus, als je merkt dat je kleintje stil is en als niet goed articuleert als hij spreekt, als hij zich eerder uitdrukt door klanken, door wijzen en hij moeite heeft met de woorden die andere kinderen gebruiken, raden we je aan zijn taal te stimuleren met deze eenvoudige maar leuke activiteiten.
Hoe eenvoudige taalachterstanden te verbeteren
Ga zingen
Kinderliedjes (Engelse link) zijn uitstekend om een kind te leren spreken, het te laten kennismaken met nieuwe woorden en het te laten begrijpen hoe elk ding heet en hoe het uitgesproken wordt. Als thuis iedereen “vroom vroom” zegt, terwijl ze “auto” bedoelen, kunnen liedjes kinderen helpen om de juiste woorden te leren en ze correct uit te spreken.
Gebruik dus kinderliedjes om ze te leren. Luister naar ze, dans samen en zing ze. Terwijl je plezier hebt, zorg je ervoor dat je kind het einde van de zinnen correct herhaalt (want meestal is het het einde van de lettergrepen dat ze leren).
Vertaal geluiden
Maak een spelletje van het vertalen van geluiden. Imiteer, bijvoorbeeld, het miauwen van een kat en vraag ze welk diertje dit doet. Ze kunnen je bijvoorbeeld antwoorden: “at”, en dan moet je hen corrigeren: “kat”. Vervolgens vraag je ze het woord te herhalen.
Converseer terwijl je speelt
Zeg kleine zinnetjes of heel eenvoudige zinnetjes terwijl je speelt. Introduceer door dialoog verschillende woorden, zodat je kind ze correct leert zeggen.
Als je ze vraagt: “mag ik deze auto lenen?”, kan het zijn dat ze je antwoorden door met hun hoofd te knikken. Je moet ze zeggen dat ze je moeten antwoorden door iets te zeggen als: “Ja, mama, neem de auto maar”. Vraag ze dit voor je te herhalen.
Tips voor moeders van kinderen met een eenvoudige taalvertraging
Mama’s en papa’s, voor we het artikel afmaken, moeten we het met jullie hebben over twee zaken die je kind zullen helpen zich beter uit te drukken en deze moeilijkheid te overwinnen.
1. Laat ze niet met vingers wijzen of geluiden maken om aan te geven dat ze iets willen
Doe alsof je ze niet verstaat. Vraag ze vervolgens tegen je te praten om erachter te komen wat ze willen of wat ze tegen je willen zeggen. Willen ze bijvoorbeeld water? Ren dan niet naar ze toe om het te geven alleen maar omdat hij je de beker bracht waaruit ze gewoonlijk drinken. Moedig ze aan je te vertellen dat ze water willen en wacht tot ze tegen je spreken
2. Corrigeer ze als er sprake is van een taalvertraging
We suggereren niet dat je de hele dag bezig bent hun spraak te controleren en alle fonemen te corrigeren. Maar laat ze, ten allen tijde, en vooral bij de woorden die ze het meest gebruiken, de juiste uitspraak herhalen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Artigas, J., Rigau, E., & García-Nonell, K. (2008). Trastornos del lenguaje. AEP: Protocolos de actualización, 24, 178-84. http://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/24-lenguaje.pdf
- i Cusidó, E. S. (1992). Retraso del lenguaje y adquisición de la morfología. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 12(1), 39-44. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0214460392755326