Kinderen die opgroeien met hun grootouders zijn gelukkiger en veiliger
Kinderen die opgroeien met hun grootouders hebben geluk. Door deze band krijgen ze meer affectie, meer emotionele bekrachtiging en ook een uitzonderlijke erfenis van herinneringen die ze hun hele leven lang zullen vergezellen.
We willen niet suggereren dat kinderen die opgroeien zonder de nabijheid van hun grootouders minder gelukkig zullen zijn. Integendeel, het punt dat we proberen te maken is dat de kindertijd een unieke kans is waarin een grote hoeveelheid prikkels en banden op basis van onvoorwaardelijke liefde, zich vertaalt in emotionele volwassenheid.
Interessante studies hebben aangetoond dat kinderen die in de zorg van hun grootouders achterblijven, in plaats van dat van kinderdagverblijven, vloeiender de taal leren. Ze zijn ook zekerder op emotioneel gebied.
Het is duidelijk dat niet alle ouders een sterke band hebben met hun eigen ouders. Hieruit volgt dat de ontwikkeling van een “grootouder-kleinkind-band” een beetje lastiger wordt. Maar als deze situatie op jou van toepassing is, aarzel dan niet om je kind af en toe te laten genieten van een relatie met zijn grootouders.
De kindertijd is een fase die vrij snel eindigt. Om al in een vroeg stadium een sterkere en gelukkigere persoonlijkheid bij onze kinderen te ontwikkelen, is het erg belangrijk om van deze band te profiteren.
De meesten van ons weten dat grootouders een hoop liefde te geven hebben. Ze hebben magie in hun broekzak en een onuitputtelijke glimlach die het beste bij onze kinderen naar boven haalt.
Na de leeftijd van 3 beginnen kinderen veel baat te hebben bij een sterke band met hun grootouders
Vanaf de leeftijd van 0 tot 3 jaar is de band met hun moeder en vader wat een kind het meest nodig heeft. Dit is de eerste sociale en affectieve kring waarin ze hun hersenontwikkeling en de behoefte aan gehechtheid zullen ontwikkelen.
Communicatief-emotionele ontwikkeling is beter bij kinderen die opgroeien met hun grootouders
Laten we eerlijk zijn, grootouders hebben ongelooflijke energie. Het zien van de komst van een kleinkind verjongt hen door hen een nieuwe rol te geven waar ze van houden. Zoals de rol van genegenheidshulpverlener, verhalenverteller, schenker van cadeautjes en gids van lange wandelingen door het park.
- Voorbij zijn hun dagen dat ze ouders waren, ze hoeven nu geen regels op te leggen. Dit is niet de rol van grootouders en ze zijn blij dat ze die rol niet hebben.
- Ze willen niet de autoriteit hebben die ouders hebben. Ze begeleiden hun kleinkinderen toestemmend met een geur van vanille en de warmte van lentemiddagen, gevuld met de smaak van het favoriete voedsel van hun kleinkinderen.
- Deze positieve dynamiek en prachtige bekrachtigingen stimuleren het leren van taal bij onze kinderen. Zoals we eerder al opmerkten, krijgen kinderen niet dezelfde stimulatie bij de kinderopvang.
- Grootouders hebben constant contact met hun kleinkinderen. Bijna zonder het te weten, worden ze krachtige architecten van de communicatieve vaardigheden van het kind.
Ze laten een permanente emotionele afdruk bij kinderen achter
In deze haastige wereld van chaotische momenten, vol verplichtingen voor ouders, hebben grootouders een buitengewoon voordeel. Ze weten al hoe ze het “hier en nu” moeten waarderen.
- We mogen echter niet vergeten dat de grootouders van vandaag jong zijn. Ze bevinden zich in een goede fysieke conditie met een gretigheid om te experimenteren, te leven en om ervaring op te bouwen.
- Hun kennis is door de tijd heen vergaard en heeft hen geleerd wat belangrijk is. Ze begrijpen dat de erfenis die ze hun kleinkinderen bieden, boven het materiële goed uitsteekt. Het belangrijkste om te doen is om een positieve emotionele stempel te drukken op hun kleinkinderen.
- Kinderen en grootouders bewegen in hetzelfde tempo. Ze waarderen het “hier en nu” meer dan wie dan ook. Ze zien hoe insecten over een bloem kruipen. Hoe druppels regen op het raam vallen. En hoe een stuk chocolade smelt boven een kop warme melk.
Alles is magisch en deze momenten worden in prachtige medeplichtigheid gedeeld en geven kinderen een unieke kans om te leren. Ze leren over geluk zonder kunstgrepen en onwaarheden.
Geliefde kinderen zijn gelukkige en veilige kinderen
Dat is de sleutel en het geheim van het onderwijs: kinderen die geliefd, gewaardeerd en gerespecteerd worden, worden daardoor gelukkigere volwassenen. Dat komt omdat ze een beter zelfrespect ontwikkelen.
Grootouders dragen fundamenteel bij aan deze formule zolang ze solide zijn. Vandaar dat ze optimistisch, wijs en evenwichtig moeten zijn. In staat zijn om de harten van iedereen om hen heen te ontsteken.
Dus twijfel er niet aan, als je ouders uit dit hout zijn gesneden, van smetteloze genegenheid en onuitputtelijke liefde. Sta hen toe deze band te ontwikkelen. De vele gedeelde momenten tussen grootouders en kleinkinderen zijn details, anekdotes en verhalen die je kind nooit zal vergeten.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- García, C. N., & Vega, C. V. (2013). Relaciones abuelos-nietos: una aproximación al rol del abuelo. Sociedad y Utopía. Revista de Ciencias Sociales, 41, 464-482. https://estaticos.qdq.com/swdata/files/619/619320697/relacionesabuelosnietos.pdf
- Planillo, A. H. (2004). Abuelos, abuelas, nietos y nietas. El punto de vista infantil. Indivisa: Boletín de estudios e investigación, (5), 35-42. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1043224.pdf
- Triadó Tur, C., & Villar Posada, F. (2000). El rol de abuelo: cómo perciben los abuelos las relaciones con sus nietos. Revista española de geriatría y gerontología, 35(S2), 30-36. https://www.infogerontologia.com/documents/gerontologia/articulos/ll_congreso_geront_geriat_cataluna/2000c_rol_de_abuelo.pdf