Het belang van socialisatie tijdens de jeugd
Mensen zijn sociale wezens. We socialiseren ons ons hele leven met andere mensen en proberen bij de maatschappij te horen. Onze sociale relaties beschermen ons tegen stress en leiden tot een verbeterde mentale en fysieke gezondheid. Blijf lezen om te leren over het belang van socialisatie tijdens de jeugd.
Door het hoge levenstempo van de dag van vandaag in de moderne westerse samenleving moeten mensen socialiseren in verschillende sociale systemen waar ze onduidelijke rollen in spelen. Om dit goed te kunnen doen hebben mensen sociale vaardigheden nodig.
Socialisatie is het proces dat ons toestaat om de normen van onze maatschappij te leren en eigen te maken, de vaardigheid te verkrijgen om onszelf sociaal te ontwikkelen en daarnaast een identiteit te creëren door de interactie met anderen. Zoals je kan zien is socialisatie de sleutel tot een goede ontwikkeling.
Socialisatie tijdens de jeugd: fases en middelen
Het proces van socialisatie is onderverdeeld in twee fases:
De primaire socialisatie
Dit is het eerste contact van het individueel met de buitenwereld. Tijdens deze fase verkrijgen kinderen de basisvaardigheden door beoefening en het imiteren van wat ze om hun heen zien en geleerd worden.
In het begin is het een informeel proces waarbij de primaire invloed de familie is. Het kind leert waarden van zijn familie en zal een band met hen opbouwen. Tijdens deze fase spelen de kinderopvang en de media ook een belangrijke rol.
De secundaire socialisatie
Dit is een wat formeler leerproces waarbij de persoon complexere en abstracte vaardigheden ontwikkelt. Scholen en andere instituten zijn de belangrijkste middelen. Tijdens dit proces ontdekt het kind nieuwe werelden die verder gaan dan alleen hun familie. Ook beginnen ze hiërarchieën te begrijpen.
Maar welke rol spelen ouders in dit proces? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat kinderen goed kunnen socialiseren?
Socialisatie en het gezin
Zoals we eerder gezegd hebben, is de familie niet alleen het primaire middel van socialisatie tijdens de jeugd, maar ook de belangrijkste.
De manier waarop ouders met hun kinderen omgaan zullen de basis zijn van de identiteit en het gedrag van het kind. Daarnaast zal elke sociale handeling een impact hebben op de personaliteit van het kind.
De invloed van temperament op de socialisatie tijdens de jeugd
Temperament speelt een grote rol in de socialisatie tijdens de jeugd. Temperament is namelijk aangeboren en kan je al in de eerste momenten van het leven van je baby herkennen.
Sommige kinderen zijn actief, hebben geen angsten, reageren veel op hun omgeving en zijn niet bang om dingen te ontdekken. Anderen zijn echter stil, kalm en voorzichtig. Ze hebben de neiging om afhankelijk te blijven van hun vertrouwelijke personen en zullen niet uit hunzelf op ontdekking gaan.
Volgens Buck (1991) is dit een groot probleem omdat de omgeving van drukkere kinderen vaak socialer gericht is door de manier waarop ze zijn en reageren. De mensen om hen heen zullen ze vaker stimuleren doordat ze meer aandacht krijgen.
Aan de andere kant zullen rustige kinderen minder gestimuleerd worden, dus missen ze veel kansen om te socialiseren en de regels te leren.
Daarom moet je ervoor zorgen dat je je kinderen, ondanks hun temperament, altijd genoeg stimuleert en ze genoeg kansen geeft om hun sociale vaardigheden te verbeteren en met hun omgeving om te gaan zonder angsten.
Opvoedstijlen
Nog een belangrijk aspect is de opvoedstijl die de ouders toepassen, omdat het de kinderen richtlijnen geeft voor hoe ze de wereld zien en hoe zij zich hierin moeten gedragen.
Kinderen hebben democratische en zelfbewuste ouders nodig die naar hun gevoelens luisteren en ze leren om nieuwe dingen te ontdekken en zelf keuzes te maken. Ouders moeten ook consistent blijven en redelijke grenzen stellen.
Als laatste hebben kinderen ouders nodig die hen laten weten dat de wereld een positieve en veilige plek is, waar zij zich in kunnen ontwikkelen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Buck R. (1991) Temperament, Social Skills, and the Communication of Emotion. In: Gilbert D.G., Connolly J.J. (eds) Personality, Social Skills, and Psychopathology. Perspectives on Individual Differences. Springer, Boston, MA. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4899-0635-9_4