Signalen van autisme bij kinderen

Signalen van autisme bij kinderen
Marisol Rendón Manrique

Geschreven en geverifieerd door de leerkracht voorschoolse opvang Marisol Rendón Manrique.

Laatste update: 19 oktober, 2022

Het is heel normaal om als ouder zorgen te hebben over de eventuele gezondheidsproblemen bij je kinderen. Met betrekking tot autisme is het ‘t beste wanneer dit binnen 18 maanden wordt vastgesteld. Om deze diagnose te kunnen stellen, moeten we eerst weten wat de signalen van autisme bij kinderen zijn.

Wanneer autisme op latere leeftijd pas wordt vastgesteld maak je dan niet druk. De behandeling kan op elke leeftijd worden gestart. De effecten van deze stoornis kunnen significant verminderen, waardoor onze kinderen op een gezonde manier kunnen leren en opgroeien. 

Wat is autisme?

Voordat we de signalen van autisme bij kinderen benoemen beginnen we met de algemene kennis over deze aandoening.

Het kan soms gevaarlijk zijn om de diagnose autisme te stellen, omdat deze stoornis veel raakvlakken heeft met de signalen en symptomen van andere aandoeningen die de ontwikkeling van een kind beïnvloeden.

Simpel gezegd is autisme bekend als een groep stoornissen van de hersenontwikkeling, waarvan de kenmerken afhangen van de ernst van de aandoening. 

Autisme kan zich manifesteren in moeizaam contact met anderen en problemen in de verbale en non-verbale communicatie. Een ander signaal van autisme is het steeds terugkerend gedrag laten zien.

Signalen van autisme bij kinderen jonger dan 2 jaar

Hieronder vind je gedrag dat kinderen met autisme bijna niet vertonen.

  • Ze maken geen oogcontact (wanneer je met hen praat, ze voedt of met hen speelt).
  • De kinderen lachen niet wanneer anderen om hen heen wel lachen.
  • Autistische kinderen reageren niet wanneer je hun naam roept of wanneer ze een bekende stem horen.
  • Ze volgen voorwerpen, die je voor hen heen en weer beweegt, niet met hun ogen.
  • De kinderen gebruiken geen gebaren om te communiceren. Ze gebruiken hun handen bijvoorbeeld niet wanneer ze hallo of dag zeggen.
  • De kinderen kijken niet naar voorwerpen wanneer je iets aanwijst.
  • Ze maken geen geluiden om je aandacht te trekken wanneer ze iets nodig hebben.
  • Soms geven ze geen reactie wanneer je hen knuffelt of genegenheid toont.
Kind
  • Tijdens het spelen zullen ze bewegingen of gezichtsuitdrukkingen niet nadoen. 
  • Ze tillen hun handen niet op wanneer ze opgetild willen worden.
  • Kinderen spelen vaak niet met anderen. Ze tonen geen interesse of hebben weinig plezier tijdens de speeltijd.
  • Autistische kinderen vragen niet om hulp wanneer ze een taakje niet in hun eentje kunnen uitvoeren.

Waarschuwingssignalen van autisme op basis van hun leeftijd

6 maanden. Ze lachen niet vaak en hebben weinig expressie van blijdschap in hun gezicht.

9 maanden. De baby’s maken geen geluiden. Ze lachen niet en gebruiken geen gezichtsuitdrukkingen om te communiceren.

12 maanden. Kinderen met autisme reageren niet op hun naam. Ze beginnen nog niet te brabbelen (de eerste fase van orale communicatie). De kinderen reageren niet op gebaren en acties zoals het aanwijzen van voorwerpen.

16 maanden. Op deze leeftijd zijn ze nog niet begonnen met het vormen van woorden.

24 maanden. Ze maken nog geen zinnen van meer dan twee woorden.

Signalen van autisme bij kinderen ouder dan twee jaar

Signalen van autisme bij kinderen ouder dan twee jaar
  • Ze lijken ongeinteresseerd of zich onbewust van de mensen om hen heen.
  • Er is geen interesse in sociaal contact met anderen. 
  • De kinderen worden liever niet aangeraakt of gedragen. Ze kunnen slecht met genegenheid om gaan.
  • Meestal doen ze niet mee in groepsspelletjes. Tijdens het spelen doen ze andere kinderen niet na en gebruiken ze speelgoed niet op een creatieve manier.
  • Moeite met het praten over gevoelens. 
  • Hoogstwaarschijnlijk luisteren ze niet wanneer er tegen hen gesproken wordt.
  • Ze delen prestaties of interesses niet met mensen die dicht bij staan.
  • Praten gebeurt op een ongewone toon en ritme.
  • Het herhalen van zinnen is gebruikelijk.
  • Wanneer hen iets gevraagd wordt, herhalen ze simpelweg de vraag of geven geen helder antwoord.
  • Ze hebben het over zichzelf in de 3e naamval.
  • De kinderen praten met grote grammaticale fouten. 
  • Het is moeilijk voor hen om te praten over behoeften en wensen.
  • Simpele instructies uitvoeren is moeilijk.
  • Oogcontact wordt vermeden. 
  • Gezichtsuitdrukkingen komen niet overeen met wat ze zeggen.
  • Robotachtig gedrag, aangezien ze geen gebaren gebruiken in hun communicatie.
  • Ze hebben een slechte houding.
  • Het liefste volgen ze een strikte routine.
  • Autistische kinderen vinden het moeilijk zich aan te passen.
  • Ze zijn erg precies en nauwgezet.

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Álvarez, I., & Arroyo Ignacio, C. (2016). Bases genéticas del autismo. Acta Pediátrica de México. https://doi.org/10.18233/apm31no1pp22-28
  • Assumpção Jr, F. B., & Pimentel, A. C. M. (2000). Autismo infantil. Brazilian Journal of Psychiatry, 22, 37-39. http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-44462000000600010&script=sci_arttext&tlng=pt
  • Cuxart i Fina, F. (2000). El Autismo : aspectos descriptivos y terapéuticos. Aljibe.
  • Díez-Cuervo, A., Muñoz-Yunta, J. A., Fuentes-Biggi, J., Canal-Bedia, R., Idiazábal-Aletxa, M. A., Ferrari-Arroyo, M. J., … & Posada-De la Paz, M. (2005). Guía de buena práctica para el diagnóstico de los trastornos del espectro autista. Rev Neurol, 41(5), 299-310. Disponible en este enlace.
  • Guzmán, G., Putrino, N., Martínez, F., & Quiroz, N. (2017). Nuevas tecnologías: Puentes de comunicación en el trastorno del espectro autista (TEA). Terapia psicológica, 35(3), 247-258. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-48082017000300247&script=sci_arttext&tlng=en
  • Martínez Sanchis, S. (2015). Papel de la corteza prefrontal en los problemas sensoriales de los niños con trastornos del espectro autista y su implicación en los aspectos sociales. revista de neurología, 60(1), 19-24. https://clasev.com/pluginfile.php/21076/mod_resource/content/1/autismo.pdf
  • Moro Gutiérrez, L., Jenaro Río, C., & Solano Sánchez, M. (2015). Miedos, esperanzas y reivindicaciones de padres de niños con TEA. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/131901/Miedos%2c_esperanzas_y_reivindicaciones_de.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Morrison, J. (2015). DSM-5® Guía para el diagnóstico clínico. Editorial El Manual Moderno.
  • Ritvo ER, Ornitz EM. (1976). Autism: diagnosis, current research and management. New York: Spectrum.
  • Rivière, A. (2001). Autismo. Orientaciones para la intervención educativa. Madrid: Trotta. SA Cómo potenciar la comunicación en el alumnado con trastorno del espectro autista.
  • Soriano Moreno, E. (2016). Dieta libre de gluten y caseína como intervención nutricional en niños con Trastorno del Espectro Autista. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/145936/tfm_2015-16_MNAH_esm220_37.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Velarde-Incháustegui, M., Ignacio-Espíritu, M. E., & Cárdenas-Soza, A. (2021). Diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista-TEA, adaptándonos a la nueva realidad, Telesalud. Revista de Neuro-Psiquiatría, 84(3), 175-182. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0034-85972021000300175&script=sci_arttext
  • Zúñiga, A. H., Balmaña, N., & Salgado, M. (2017). Los trastornos del espectro autista (TEA). Pediatría integral, 21(2), 92-108.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.