Hoe iPads en smartphones kinderen beïnvloeden
Het gebruik van elektronische apparaten door kinderen wordt vanuit verschillende gezichtspunten sterk bediscussieerd. In dit artikel zullen we specifiek bespreken hoe tablets en smartphones kinderen beïnvloeden (onder de 2 jaar). Specifiek met betrekking tot gezondheid en sociale interactie.
We worden namelijk gewaarschuwd voor de gezondheidsrisico’s. Deze gezondheidsrisico’s zijn vaak gebaseerd op ernstige aandoeningen zoals tumoren en kanker. Het is echter zo dat hiervoor tot nu toe nog geen overtuigende resultaten zijn. Er is nog geen onderzoek die dit kan aantonen.
Je kunt nooit te voorzichtig zijn, vooral als we volgende argumenten als betrouwbaar zien.
Men zegt dat onbeperkt gebruik van elektronische apparaten, waaronder smartphones en tablets, bijdraagt tot lichamelijke inactiviteit. Dat is een van de hoofdoorzaken van obesitas in de wereld. Hiervan zijn de cijfers onmiskenbaar toegenomen, vooral onder de kinderen en de jeugd.
Vanuit een sociaal perspectief is de kritiek gericht op een gebrek aan socialisatie. Dit wordt aangemoedigd door het overmatig gebruik van deze apparaten, omdat sommige kinderen de voorkeur geven aan “interactie” met telefoons in plaats van andere kinderen.
Hoe deze tablets en smartphones kinderen beïnvloeden
Ongeacht of we het onderzoek dat het gebruik van deze apparaten ontmoedigt als geldig beschouwen of niet, moeten we onthouden dat baby’s jonger dan 2 jaar (evenals oudere kinderen) hun omgeving moeten verkennen om zich te ontwikkelen: kruipen, lopen , klimmen, springen, rollen, dansen, rennen… Dit alles wordt niet bereikt met een tablet terwijl ze in een leunstoel zitten.
Waarom moeten kinderen bewegen?
De ontwikkeling van de hersenen van kinderen is een proces dat in de baarmoeder begint, maar dat doorgaat tot 4 of 5 jaar na de geboorte. Dit wil zeggen dat gedurende deze periode hun hersenstructuren , zoals synapsen (verbindingen tussen neuronen), nog steeds worden gevormd.
Uit ervaring en uit noodzaak, reageert het lichaam op de eisen van zijn omgeving. Dus hoe kan het bekijken van video’s op mama’s mobiele telefoon de neurologische ontwikkeling bevorderen?
Kinderen moeten hun lichaam leren kennen en leren hoe ze het kunnen beheersen door ervaring, zelfs als dit een rommel maakt van het huis en lawaai maakt.
Baby’s moeten met hun zintuigen experimenteren
Ontwikkeling van de hersenen houdt ook in dat het zenuwstelsel informatie weet te verwerken. Dit kan door het gebruik van de vijf zintuigen om te leren. Het is belangrijk dat ze balans en beweging en sensaties afkomstig van het lichaam kunnen begrijpen.
Dit alles wordt bereikt door te spelen, nieuwe texturen en temperaturen te ontdekken, muziekinstrumenten te bespelen, naar het park te gaan, te swingen, te zingen en vies te worden… niet door het nieuwste populaire spel op een tablet te spelen.
Baby’s moeten hunnen communicatieve vaardigheden ontwikkelen
Kunnen communiceren is niet alleen beelden zien op de tablet en die een naam geven. Communiceren is iemand laten weten wat we bedoelen. In staat zijn om te begrijpen wat anderen ons vertellen en wat er om ons heen gebeurt is ook communiceren. Een goede woordenschat hebben is belangrijk, maar ook dat is geen communicatie. Dit is een van de manieren waarop tablets en smartphones kinderen beïnvloeden.
Baby’s leren hoe ze moeten communiceren door zich te associëren met mensen niet met machines. Ze leren door te luisteren naar hun moeder, te spelen met broers en zussen en neven en nichten, naar de kleuterschool te gaan, problemen op te lossen, te zingen en naar verhalen te luisteren.
Communicatie stelt ze in staat om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Zo kunnen kinderen opgroeien en leren:
- de meningen van anderen te respecteren
- op hun beurt wachten om te spelen
- wanneer ze moeten luisteren
- op welk moment ze oogcontact moeten maken
- wanneer het hun beurt is om te praten en wanneer andere mensen praten
Natuurlijk wordt niets van dit alles geleerd met behulp van mama’s telefoon.
Baby’s moeten basisvaardigheden ontwikkelen
Nog een gebied waarop tablets en smartphones kinderen beïnvloeden is op het gebied van basisvaardigheden. Dit zijn begrippen die door ervaring worden geleerd. Zo zijn er ruimtelijke begrippen zoals boven, onder, nabij, ver, voor, achter, binnen, buiten. Daarnaast zijn er temporele begrippen zoals voor, na, eerste, tweede, snel, langzaam, gedurende.
Andere begrippen zoals gewicht, gelijkenis en afstand zijn ook inbegrepen. Er zijn zeker spellen voor elektronische apparaten die zich richten op deze concepten. Maar deze spellen leren het kind niet wat “boven” is, of welk speelgoed zwaarder is dan de ander.
Elektronische spellen kunnen alleen laten zien wat de gebruiker al uit ervaring weet. Dit is nodig om het goede antwoord te kunnen kiezen.
Het is niet zo slecht als je denkt
Smartphones en tablets veroorzaken geen onherstelbare schade bij je baby zolang deze geen vervanging zijn voor de echte ervaringen. Dat wil zeggen, besteed geen tijd aan het laten zien van spellen op deze apparaten. Investeer in plaats daarvan die tijd en moeite in het buiten spelen met hem of met zijn speelgoed.
Hiermee kun je de intelligentie van je kind ontwikkelen, hoewel sociale druk ons soms anders laat denken.
Een kind dat rent, lacht, valt, rommel maakt, danst en vecht met broers/zussen is een kind dat zich gezond ontwikkelt.
Misschien kunnen tablets of smartphones kinderen vermaken in een situatie waarin je echt geen speelgoed bij de hand hebt. Kies ‘Educatieve spellen’ zonder jezelf voor de gek te houden en te denken dat ze je kind daadwerkelijk iets leren.
Door deze spellen te spelen oefenen ze gewoon iets wat ze al hebben geleerd. Het enige wat het apparaat doet is ze stil houden.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Alonso, A. (2017). Qué sabemos sobre los efectos del iPad, TV y celular en el desarrollo de los niños. Psyciencia (16/06) https://www. psyciencia. com/efectos-ipad-tv-celulardesarrollo-ninos.
- Beyens, I. y Nathanson, A. I. (2019). Electronic media use and sleep among preschoolers: Evidence for time-shifted and less consolidated sleep. Health Communication, 34(5), 537-544. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10410236.2017.1422102
- Detnakarintra, K., Trairatvorakul, P., Pruksananonda, C. y Chonchaiya, W. (2019). Positive mother‐child interactions and parenting styles were associated with lower screen time in early childhood. Acta Paediatrica, 109(4). https://doi.org/10.1111/apa.15007
- Pedreño Fraile, O. (2015). Wifi y Salud. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/11775/TFG-H200.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Sas, O. R., & Estrada, L. C. (2021). Incidencia del uso de pantallas en niñas y niños menores de 2 años. Revista de Psicología, 086-086. https://revistas.unlp.edu.ar/revpsi/article/view/10372