Tips van Maria Montessori over het opvoeden van onafhankelijke kinderen
Wanneer een kind zich veilig voelt, zal het geleidelijk stoppen met het zoeken naar goedkeuring van de mensen die ze ontmoeten. Dit idee van Maria Montessori geeft ons een eenvoudig voorbeeld van hoe we kunnen helpen om onze kinderen, onafhankelijke kinderen te laten worden, maar zich ook gelukkiger te voelen.
Veel mensen steunen dit pedagogische erfgoed echter nog steeds niet. Het erfgoed dat aan ons is overgedragen door deze beroemde Italiaanse filosoof en lerares, Maria Montessori. Deze principes, die gericht zijn op het verbeteren van de intellectuele en fysieke intelligentie van het kind, worden door velen als riskant gezien.
Kinderen zelf laten creëren en hun eigen leren ontdekken is voor veel mensen buitengewoon.
Maar je moet ernaar kijken vanuit het juiste perspectief. Het gaat niet om “loslaten en de kinderen volledige vrijheid geven”.
Als volwassenen zijn wij de gidsen die kinderen kunnen helpen alles te ontdekken waar ze toe in staat zijn. Elk kind heeft zijn eigen leertempo en -behoeften. Het vereist gewoon respectvol zijn en intuïtief te zijn voor hun behoeften om zich harmonieus en vooral gelukkig te ontwikkelen.
Aan de andere kant willen we, naast het maximaliseren van de ontwikkeling van onze kinderen, dat onze kinderen leren verantwoordelijk en onafhankelijk te zijn. Wanneer we het hebben over onafhankelijke kinderen, dan suggereren we niet dat een 6-jarige zich moet gedragen alsof ze 10 zijn.
Wat we willen is dat kinderen sterker worden gemaakt en de juiste verantwoordelijkheden voor elke leeftijd accepteren.
Om daar te komen is een uitdaging en we zullen ook met hen meegroeien als moeders en vaders.
De sleutel tot het opvoeden van onafhankelijke kinderen
We zullen beginnen met het aanbieden van dit eenvoudige en opmerkelijke advies: als je een onafhankelijk kind wilt, geef ze dan wat zelfstandigheid. We weten dat het idee van ‘zelfstandigheid’ voor veel moeders en vaders een probleem kan zijn.
Betekent dit dat we ze alle vrijheden moeten geven die ze willen? Helemaal niet. Het gaat over het vertrouwen van onze kinderen en hen laten groeien volgens hun leeftijd en hun eigen individuele kenmerken.
Er zijn moeders en vaders die ernaar streven hun kinderen elke dag het beste te geven. Ze zorgen voor alles voor hun kinderen. Ze strikken hun veters, ze ruimen hun speelgoed op, ze maken hun rugzak klaar voor school, ze kammen hun haar, ze kleden ze aan… Alles heeft een grens, een balans en een doel.
Er komt een tijd dat je kinderen de sprong moeten wagen en moeten stoppen met baby zijn om kinderen te worden. Zoiets zal er zeker toe leiden dat ze hun eigen eisen gaan stellen.
Daarom is er niets beters dan het vanaf het begin duidelijk te maken: opgroeien en onafhankelijke kinderen opvoeden betekent verantwoordelijk zijn. Om verantwoordelijk te zijn moet je bewijzen wat je in staat bent om te doen.
Hier zijn enkele strategieën gebaseerd op de methoden van Maria Montessori.
Voor kinderen tussen 2 en 3
Maria Montessori stelde iets vast wat bekend staat als gevoelige perioden. Dit zijn momenten waarop kinderen het maximale leerpotentieel hebben en wanneer ze meer ontvankelijk zijn. Als ouders is dit de beste gelegenheid voor ons om hen te begeleiden.
- Het tweede en derde jaar van het leven van kinderen zijn heel bijzonder. Ze gaan communiceren, dingen vragen, hun wereld ontdekken en ze willen alles aanraken.
- Dit is een ideale tijd om ze hun eerste verantwoordelijkheden te geven. Deze verantwoordelijkheden worden echter nog steeds door ons gecontroleerd.
- Ze kunnen zichzelf aankleden; ze zouden moeten leren hun speelgoed op te ruimen, de tafel te helpen dekken, verantwoordelijkheid voor hun spullen te nemen en voor hen te zorgen zodat ze niet kapotgaan.
- Het is noodzakelijk dat we hen laten deelnemen aan klusjes in het huis. Je kind is een deel van het huishouden en moet begrijpen dat we allemaal verantwoordelijkheden hebben.
4 en 6-jarigen
Een essentieel advies als je kinderen deze leeftijd hebben bereikt, is om je woning aan hen aan te passen. Binnen hun mogelijkheden kunnen en moeten ze veel dingen doen.
- We kunnen bijvoorbeeld een krukje kopen voor de badkamer, zodat het kind kan beginnen met het kammen van hun eigen haar, tandenpoetsen en zichzelf verzorgen.
- Maria Montessori beveelt aan dat elk kind zich kan ontwikkelen op alle gebieden die deel uitmaken van hun dagelijks leven. Het is dus ideaal dat je kind op deze leeftijd dingen begint te doen in de keuken (met supervisie). Dat ze hun eigen ontbijt kunnen maken, een kom ontbijtgranen kunnen maken en een salade kunnen maken…
- Ze moeten het gevoel krijgen dat ze op een nuttige en vooral veilige manier kunnen deelnemen. Om te zien dat ze veel dingen kunnen doen en goed kunnen doen.
Om ze aan te moedigen om zich als onafhankelijke kinderen op te stellen, is het essentieel dat we hen een positieve bekrachtiging geven. Positieve emotionele steun zal hen helpen groeien in geluk en veiligheid.
Kinderen van 7 tot 8 jaar oud
Tussen de leeftijd van 2 en 8 ervaart een kind het belangrijkste evolutionaire moment van zijn leven. Gedurende deze periode moeten ze hun zelfvertrouwen ontwikkelen. De wortels van hun identiteit en bovenal de zelfredzaamheid waarmee ze kunnen blijven groeien. Tevens moeten ze zich nuttig, bekwaam en onafhankelijk voelen…
- Tussen de leeftijd van 7 en 8 kan een kind veel dingen doen. Ze zullen echter soms denken dat ze in staat zijn tot veel meer dan ze in werkelijkheid zijn. Het is noodzakelijk om hen aan te moedigen, maar ook om hen een goed advies te geven.
- Op deze leeftijd moet je kind volledig verantwoordelijk zijn voor zijn eigen dingen, zowel thuis als op school. Ze moeten ons ook bewijzen dat we ze kunnen vertrouwen. Op basis van dit vertrouwen wint het kind meer onafhankelijkheid.
Tegelijkertijd en minstens zo belangrijk, moeten we iets fundamenteels meenemen. Niet alle kinderen worden op dezelfde manier volwassen. Dit is de reden waarom bepaalde verantwoordelijkheden niet worden gegeven aan kinderen die ze nog niet aankunnen.
Het moet niet worden geforceerd. Bijvoorbeeld een 8-jarige die erg vergeetachtig, rusteloos en niet gefocust is. Dan kunnen we hem nog niet de verantwoordelijkheid geven om elke dag zijn eigen lunch te bereiden en deze in zijn tas te doen. Hij of zij zal dit waarschijnlijk vergeten.
We moeten toezicht op hen houden en dat zullen we discreet en liefdevol doen. Stukje bij beetje, zullen ze elke dag groeien en zelf grote dingen bereiken.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
- Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
- Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
- Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
- Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
- Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
- Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.