Wat zijn de factoren die het succes op school bepalen?

Succes op school is niet alleen gebaseerd op het aantal uren dat kinderen studeren. Er zijn een aantal invloeden en omstandigheden die de academische prestaties van kinderen enorm kunnen bevorderen.
Wat zijn de factoren die het succes op school bepalen?
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Geschreven door Naí Botello

Laatste update: 22 december, 2022

Tegenwoordig wordt succes op school bepaald door een combinatie van verschillende factoren, variërend van sociale en gezinsinteractie tot begeleiding, passende motivatie en goede voeding.

Laten we eens kijken naar de verschillende factoren die kinderen kunnen helpen om uit te blinken op school.

Wat wordt bedoeld met succes op school?

Als we het hebben over succes op school, bedoelen we een nieuw wereldwijd concept. Het heeft niets te maken met de oude manier van denken dat ons kind succesvol is als hij de beste cijfers haalt.

Sterker nog, het krijgen van het beste cijfer weerspiegelt niet noodzakelijkerwijs een hoge graad van kennis. Noch betekent het dat het kind die kennis zal behouden.

De basis van succes op school is dat er een hoge mate van integratie in de samenleving moet zijn. Met andere woorden, kinderen moeten effectief en correct kunnen werken met hun leeftijdsgenoten en leraren. Ze moeten onder meer de informatie die ze ontvangen correct kunnen verwerken.

Het concept van succes op school is de afgelopen decennia veranderd. Het wordt niet langer beschouwd als de beste student met de hoogste kwalificaties. De beste student is degene die alle aspecten van zijn leven in balans weet te houden.

Studenten met de beste cijfers kunnen bijvoorbeeld de volgende problemen hebben:

Wie zijn de echte succesvolle kinderen dan? Zij zijn het die erin slagen om de lessen te leren die ouders en leraren hen leren, en die ook effectief in de samenleving toe kunnen passen. Dit betekent niet dat een student met moeilijkheden om te socialiseren inferieur is, maar alleen dat zijn of haar succes op school niet alleen op cijfers moet zijn gebaseerd.

Manieren om kinderen te helpen succes op school te ervaren

Hier zijn enkele aanbevelingen voor je kind om zich goed te ontwikkelen en succesvol te zijn op school:

Een gezond ontbijt is noodzakelijk om de dag goed te beginnen

Gezonde gewoonten

Goede gewoonten dragen in grote mate bij aan ons algehele welzijn en daarom moeten ze vanaf de kindertijd worden ingeprent. Voldoende slaap en goede voeding geven kinderen de energie die ze nodig hebben om alle noodzakelijke dagelijkse bezigheden uit te voeren.

Voedingsdeskundigen schatten dat het ontbijt 25% van de dagelijkse calorieën levert die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Kinderen die niet ontbijten hebben bijvoorbeeld:

  • weinig energie tijdens schooltijd
  • aandachtsproblemen
  • hoofdpijn en kunnen geen informatie vasthouden

Hetzelfde gebeurt wanneer ze ‘s nachts niet genoeg slaap krijgen. Vandaar het belang van een gezonde levensstijl.

Pas op voor het Pygmalion-effect

We moeten voorzichtig zijn met de verwachtingen die we hebben van onze kinderen, en het zogenaamde Pygmalion-effect. We moeten ook voorzichtig zijn met wat we van hen vragen.

Het is vaak contraproductief om hoge cijfers en succes te eisen als je geen moeite doet om ze onderweg te helpen of te ondersteunen. Evenzo moeten we hen niet leren dat hoge cijfers alles in het leven zijn; ze moeten ook leren om het leerproces te waarderen.

Veel kinderen hebben stress als ze de hoge cijfers niet kunnen krijgen die hun ouders van hen verwachten (of zelfs eisen). Om deze reden moeten we beoordelen in hoeverre we dingen van hen eisen en hun capaciteiten goed kennen.

Vergeet niet dat elk kind het potentieel heeft om te leren, maar we moeten zijn eigen individuele ritme respecteren. We moeten ook weten hoe en wanneer te helpen, zodat hij kan profiteren van de kennis die hij nodig heeft.

Externe motivaties

Om een ​​kind succesvol te laten zijn, volstaat het niet om hem elke dag naar school te sturen. Je moet hem op verschillende manieren helpen om hem te interesseren voor het leerproces. We kunnen dit doen door hem te vragen hoe het met zijn schoolwerk gaat, en ook door met hem te gaan zitten en te helpen.

Een zeer eenvoudige en nuttige manier om kinderen te ondersteunen, is hen de middelen te bieden die ze nodig hebben om comfortabel te kunnen studeren. Een goede studieplek kan hun interesse in school aanzienlijk vergroten en kan zelfs helpen om andere gerelateerde interesses te ontwikkelen, zoals lezen, schrijven, schilderen, tekenen enzovoort.

Je kunt ook gesprekken beginnen aan de eettafel, zodat je kinderen kunnen deelnemen. Op deze manier kan hij zich comfortabeler voelen tijdens het lesgeven.

Meisje maakt huiswerk

Teamwork

Evalueer samen met zijn leraren hoe het kind met zijn klasgenoten omgaat. Het is belangrijk om te weten of je kind vrienden in zijn klas heeft, of dat hij zich misschien niet op zijn gemak voelt op school.

Als je erachter komt dat het op school niet goed gaat, geef dan niet meteen je kind de schuld ervan dat hij geen vrienden heeft. Kijk in plaats daarvan naar het geheel en leer hem op liefdevolle manier enkele basisbegrippen van socialiseren. Je moet ook streven naar:

Als ouder is het belangrijk dat je de gids en helper van je kind bent. Houd jezelf niet in als hij hulp nodig heeft. Breng hem stipt op tijd naar school, help hem met zijn huiswerk en als hij met zijn vrienden schoolprojecten moet doen, laat ze dan naar je huis komen.

Deze eenvoudige tips helpen je alert te zijn op de behoeften van je kind op school. Als je zijn helper en gids bent, zal hij zeker alles hebben wat hij nodig heeft om echt succesvol te zijn op school. [featured-post url=”https://jebentmama.nl/kinderen/kind-afgeleid-op-school-wat-doen/”


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Bermeo Córdova, F. M. (2004). Autoestima, factor esencial de éxito en el área escolar en niños de 10 a 11 años (Bachelor’s thesis). https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/2758
  • Campbell, K. (2018). Niños Seguros de Sí Mismos. Babelcube Inc.
  • Taylor, J. (2004). Motiva y estimula a tus hijos: cómo educar a tu hijo para que tenga éxito y sea feliz (Vol. 20). Edaf.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.