De magische woorden: alsjeblieft, dank je wel, sorry

De magische woorden: alsjeblieft, dank je wel, sorry
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 01 juni, 2018

Het gebruik van magische woorden met kinderen thuis kan spanning verminderen en helpen bij het opvoeden van behulpzame en dankbare kinderen.

Leer je kinderen vanaf jonge leeftijd al goede manieren aan. Als je dit doet zullen ze altijd respectvol zijn.

Magische woorden zijn deel van wat bekend staat als goede manieren. Door deze woorden aan je kinderen te leren zal het helpen bij het opgroeien tot respectvolle volwassenen.

Echter is dit geen makkelijke taak. Het vereist veel toewijding. Leer hoe je “dank je wel”, “alsjeblieft” en “sorry” kan opnemen in de conversaties thuis.

Het belang van magische woorden

Je zal vast gemerkt hebben dat je mening van iemand totaal verandert als je ze “goede morgen”, “dank je wel”, “excuseer mij” en “alsjeblieft” hoort zeggen.

Dit is nog belangrijker als het gaat om kinderen. Het kan helpen met het verhogen van hun socialisatie, wat hen zal helpen met het aanpassen aan hun omgeving.

Deze woorden staan hen toe om effectief met leeftijdsgenoten te communiceren. Ze stimuleren ook positieve reacties en sociale inclusie.

Manieren om je kinderen de magische woorden te leren

De beste manier om je kinderen de magische woorden te leren is door het goede voorbeeld te geven. Je moet deze woorden gebruiken in dagelijkse conversaties met familie, vrienden, buren en natuurlijk je kinderen.

Er zijn ook andere technieken om het gebruik van deze woorden te motiveren. Hier zijn een aantal voorbeelden.

Leer je kinderen de betekenis van deze magische woorden

Wanneer je kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt kan je ze uitleggen waarom goede manieren belangrijk zijn.

Hier zijn de betekenissen van deze belangrijke woorden:

  • Dank je wel. Het toont dankbaarheid voor vrijgevigheid. Door ze te leren om deze simpele woorden te gebruiken helpt hen dankbaar te zijn en de inspanningen van anderen waarderen.
  • Alsjeblieft. Dit woord leert kinderen dat ze dingen niet krijgen als ze er respectloos om vragen. Help ze bij het beseffen dat anderen het recht hebben om niet te delen.
  • Sorry. Het helpt kinderen bij het herkennen van hun fouten en moedigt ze aan om hun acties te verbeteren als ze oprecht sorry zeggen.
  • Goedemorgen. Dit is een begroeting die aangeeft dat iedereen een eerlijke en vriendelijke behandeling verdient.
Stimuleer beleefdheid in conversaties met vrienden

Maak het leuk

Het leren van deze magische woorden aan je kinderen hoeft niet saai te zijn.

Probeer gebruik te maken van liedjes, spelletjes of verhalen die een verbinding tonen tussen goede manieren en positieve gevolgen.

Een paar verhalen die gebruikt kunnen worden om beleefdheid aan te moedigen zijn: “De magische boom” en “Beleefd zijn”.

Stimuleer beleefdheid in conversaties met vrienden

Het eerste contact dat kinderen met hun leeftijdgenoten hebben gebeurt op de kleuterschool. Dat is waar ze leren over interactie met klasgenoten en docenten.

Leer ze om “hallo” te zeggen wanneer ze aankomen, “alsjeblieft” te gebruiken als ze speelgoed willen en “sorry” wanneer ze iets fout hebben gedaan.

Wees geduldig

Het opnemen van deze woorden in hun woordenschat vraagt inspanning, geduld, doorzettingsvermogen en veel toewijding. Dit betekent dat je ze regelmatig eraan moet herinneren om deze magische woorden te gebruiken totdat het een gewoonte is.

Een goed alternatief is om te vragen: “Wat zijn de magische woorden?” Dit zal hun helpen bij het onthouden.

Je indruk van iemand kan totaal veranderen als je ze “goedemorgen”, “dank je wel”, “excuseer mij” en “alsjeblieft” hoort zeggen.

Doe wat directe oefeningen en zet realistische doelen

Leer je kind dat hij andere mensen blij zal maken wanneer hij de magische woorden gebruikt.

Oefen door je buren te begroeten en leer ze wanneer ze “dank je wel” en “sorry” moeten zeggen. Dit zal hen goed voorbereiden voor de toekomst.

Dwing ze niet

Er zijn dingen die je niet moet doen tijdens dit proces, bijvoorbeeld:

  • Verneder je kinderen niet en dwing ze niet om gedag te zeggen als ze zich ongemakkelijk voelen. Het leren van de magische woorden zal langzamer gaan bij verlegen kinderen.
  • Onderhandel niet met je kind. Ze moeten leren om beleefd te zijn zonder iets terug te verwachten.
  • Vertel niet aan anderen dat je kind de magische woorden aan het leren is.

Leg de positieve gevolgen uit van beleefd zijn

Leer ze om het verband te begrijpen tussen acties en de gevolgen die ze hebben.

Je kan bijvoorbeeld zeggen: “Oma was zo blij dat je dank je wel zei.”

Als je ze laat weten dat ze het goed doen zal het hun aanmoedigen om dit in praktijk te blijven gebruiken.

We kunnen dus concluderen dat het ouders veel toewijding en inspanningen kost om kinderen goede manieren te leren. 

Je moet ze prijzen als ze het goed doen. Kijk uit voor slechte invloeden en leer het ze op een positieve manier.

Deze magische woorden zullen ze uiteindelijk veel kansen in hun leven geven. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata.
  • Bowlby, J. (1995). Teoría del apego. Lebovici, Weil-HalpernF.
  • Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538304.pdf
  • Jacob, S. R. (2004). Prosocialidad y autoestima. [Tesis de grado, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad FASTA]. Repositorio Institucional. http://redi.ufasta.edu.ar:8082/jspui/handle/123456789/1401
  • Marrone, M., Diamond, N., Juri, L., & Bleichmar, H. (2001). La teoría del apego: un enfoque actual. Madrid: Psimática.
  • Medina Moreno, B., Patiño Ramírez, Y. A., Pérez Castellanos, J. K., Piedrahita Fonseca, L. Y., & Ruiz Parra, M. A. (2015). El cuento como estrategia pedagógica para fortalecer los comportamientos prosociales en los niños y niñas del nivel preescolar. [Tesis, Universidad Pedagógica de Bucaramanga]. Repositorio Institucional. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/901
  • Méndez, P. L., Serna, J. H. G., Gallego, P. P., Rendón, L. B., & Botero, C. A. (2015). GUIA práctica sobre Pautas de Crianza y Relaciones Familiares. Ediciones de la Gobernación de Risaralda.
  • Moneta, M. (2003). El Apego. Aspectos clínicos y psicobiológicos de la díada madre-hijo. Santiago: Cuatro Vientos.
  • Pérez, V. M. O. (2007). La buena educación: Reflexiones y propuestas de psicopedagogía humanista. Anthropos Editorial.
  • Valencia, L. I. (2012). El contexto familiar: un factor determinante en el desarrollo social de los niños y las niñas. Poiésis, (23). https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/poiesis/article/view/332

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.