5 tips voor stressvrije kinderjaren

5 tips voor stressvrije kinderjaren
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 20 mei, 2018

Baby’s worden niet geboren met een handleiding. Wel heel jammer, want elke fase van hun ontwikkeling brengt voor ouders bepaalde onzekerheden met zich mee. Ontdek hoe het hebben van stressvrije kinderjaren kan helpen om grote problemen te voorkomen.

In de afgelopen jaren hebben we geconstateerd dat kinderen meer gestresst zijn tijdens hun ontwikkeling. Dit kan soms van invloed zijn op de vorming van hun persoonlijkheid en de mening die kinderen hebben over zichzelf.

Daarom is het zo belangrijk hen te  begeleiden en te steunen tijdens hun groei. Het zal er toe bijdragen dat ze een ontspannen kindertijd hebben. En dat is de sleutel om op te kunnen groeien tot een zelfverzekerde volwassene die in staat is om de wereld het hoofd te bieden.

5 effectieve tips voor gelukkige en stressvrije kinderjaren

Zien dat je kind een gelukkig kind is, is de droom van elke ouder. Om dit te bereiken, moet je allereerst duidelijk begrijpen hoe de persoonlijkheid van een kind wordt gevormd door de dingen om hem heen te onderzoeken.

Let op hoe hij reageert op zijn omgeving terwijl hij de wereld ontdekt en leert.

Als je dit weet, kun je de weg bepalen die je kind een ontspannen kindertijd zal bieden. Kinderjaren zonder stress en vol geluk.

Noteer deze 5 richtlijnen voor stressvrije kinderjaren en kies welke het beste bij jouw situatie passen.

1. Geef hem bescherming en wees present

Vanaf het moment dat je kind wordt geboren, is jouw aanwezigheid, jullie contact een zeer effectieve manier om ontspanning te  creëren. Met andere woorden, jouw bescherming en aanwezigheid zijn mede bepalend voor het emotioneel welzijn van je kind.

Jouw aanwezigheid moet vergezeld gaan met knuffels, kusjes en je kind aankijken… zorg ervoor dat hij zich geliefd voelt.

Liefde en genegenheid zetten reacties in het lichaam in gang, die helpen om stress te verminderen. Ze dragen ook bij tot een algemeen gevoel van welzijn.

2. Stimuleer hem door hem in contact te laten komen met verschillende mensen.

De groei van een kind moet gepaard gaan met de ontwikkeling van zijn sociale relaties. Je kind moet zijn emoties kunnen uiten tegenover ooms, tantes, grootouders en broers en zussen.

Door deze interacties kunnen ze een beschermend netwerk opbouwen. Dat zal hen helpen stressvolle en frustrerende situaties te vermijden.

Het zal hem ook helpen om veerkracht te ontwikkelen, het vermogen om met tegenslag om te gaan zonder al teveel te lijden aan de gevolgen ervan.

Geef hem bescherming en wees present

3. Leer hem om grenzen te stellen

Je kind leren om grenzen te herkennen en te respecteren is één van de beste tips die kan bijdragen tot een stressvrije kindertijd.

Als je kind zelf weet hoever hij kan gaan, wat zijn sterke punten zijn en zijn eigen moeheid tijdig herkent, zal dat veel irritatie, nervositeit en frustratie kunnen voorkomen.

Om te leren omgaan met situaties wanneer iets niet kan worden bereikt, kun je hem ontspanningstechnieken leren. Hier zijn wat voorbeelden:

  • Een lekkere, warme douche nemen.
  • Naar muziek luisteren, schrijven, lezen, tv kijken, tekenen, dansen, …
  • Rennen, wandelen of een stukje fietsen.
  • Een blokje om met de hond.

Door hem de hulpmiddelen te geven die hij nodig heeft om te ontspannen, helpen we hem de frustraties die bij het dagelijks leven horen, op de juiste manier te kanaliseren.

4. Wees empathisch, meelevend

Eén van de eerste dingen die we als ouders vergeten, is dat we zelf ook ooit kinderen waren. Om een ontspannende kindertijd te bevorderen, is het belangrijk dat alle mensen rondom het kind begrijpen hoe het voelt om kind te zijn.

We moeten leren dingen vanuit hun standpunt te bekijken. Dit betekent dat we hun prestaties, frustraties en ontdekkingen niet moeten negeren.

Als je niet naast je kind gaat staan, zal hij zijn problemen als onbelangrijk beginnen te zien. Dit is vooral belangrijk voor mensen van wie het kind goedkeuring en steun verwacht.

Wees empathisch,en meelevend

5. Vermijd overbezorgd te zijn

Kinderen die te veel beschermd worden ontwikkelen geen autonomie. Ze vinden het ook moeilijk om hun prestaties te tonen.

Daarom moeten we hun capaciteiten stimuleren door bepaalde normen en redelijke regels vast te stellen. Dit alles met een zekere flexibiliteit.

Als we deze houding aannemen, zal het kind opgroeien als een zelfverzekerd en optimistisch mensenkind. Hij zal problemen zien als uitdagingen waarvan hij kan leren om een beter mensen te worden.

Om een ontspannende kindertijd te kunnen bieden, is het essentieel dat iedereen die betrokken is bij het leven van het kind, begrijpt hoe het voelt om kind te zijn.

De gevolgen van stress bij kinderen

Als je geen omgeving biedt voor ontspannende en stressvrije kinderjaren, kunnen daar kinderen met een hoge mate van stress uit voort komen. De consequenties van deze stress zijn als volgt:

  • Psychologische en neurologische aandoeningen.
  • Hoger risico om veelvuldig angstig te zijn. Dit kan leiden tot drugsgebruik en ziekten zoals schizofrenie.
  • Ontwikkeling van ziekten zoals obesitas, hypertensie, diabetes, aandoeningen van de luchtwegen en auto-immuunziekten.

Kortom, een ontspannen kindertijd draagt in hoge mate bij tot het vormen van gelukkige volwassenen. Probeer ook een stressvrije zwangerschap te hebben omdat dat hetzelfde doel dient.

Vermijd stressvolle situaties en leef een rustig leven met voldoende lichaamsbeweging.

Laat je kind ook deelnemen aan jouw activiteiten. Knuffel hem dagelijks en vertel hem hoeveel je van hem houdt. Geef hem zelfvertrouwen en en stressvrije kinderjaren. Hij zal het gelukkigste kind van de wereld zijn. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


    • Corraliza, J. A. y Collazo, S. (2011).“La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil”, Psicothema,Vol. 23, no 2, págs. 221-226.
    • Orlandini A. (1999). El estrés, qué es y cómo evitarlo.México: FCE.
    • Pérez, V. M. O. (1912). El estrés en la infancia: estudio de una muestra de escolares de la zona sur de Madrid capital. Revista Iberoamericana de Educación, (59/2). http://revistarayuela.ednica.org.mx/sites/default/files/5305Mnez-Otero.pdf
    • Trianes, M. V. (2002). Estrés en la infancia. Madrid: Narcea.
    • Trianes Torres, M. V., Mena, M. J. B., Fernández-Baena, F. J., Escobar Espejo, M., & Maldonado Montero, E. F. (2012). Evaluación y tratamiento del estrés cotidiano en la infancia. Papeles del psicólogo, 33(1).
    • Vega Valero, C. Z., González Betanzos, F., Anguiano Serrano, S., Nava Quiroz, C., & Soria Trujano, R. (2009). Habilidades sociales y estrés infantil. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 1(1).

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.